• Anonym (TS)

går det att få jobb som medicinsk sekreterare utan utbildning?

Går det att få jobb som medicinsk sekreterare utan utbildning?

Jag har erfarenhet av det mesta de beskriver i annonsen då jag nu jobbar som ssk på ett ställe där vi inte har någon sekreterare så det är vi ssk som gör det jobbet också men är det ändå kört att få ett rent sekreterarjobb utan utbildningen, någon som vet?

I annonsen står det inget om utbildning som krav med det gör det sällan i annonser om ssk-jobb heller eftersom det är så självklart att det behövs.

• Svar på tråden går det att få jobb som medicinsk sekreterare utan utbildning?
  • Anonym (Mm)

Det finns ett krav på utbildning inom det.

Det du kan få jobb som är kanslist och få vissa arbetsuppgifter som en medicinsk sekreterare.

Det har blivit hårdare krav på utbildning för medicinska sekreterare. En utbildning är på 4 terminer. Inte så lång tid. Det går riktigt fort kan jag lova. :)

• Anonym (TS)

Jag tror att jag testar, kan ju inte bli värre än ett nej :)

Utbilda mig till det är jag inte intresserad av, inte just nu iaf.

• Ego Lovers
    Anonym (TS) skrev 2015-12-06 18:35:03 följande:

Jag har erfarenhet av det mesta de beskriver i annonsen då jag nu jobbar som ssk på ett ställe där vi inte har någon sekreterare så det är vi ssk som gör det jobbet också men är det ändå kört att få ett rent sekreterarjobb utan utbildningen, någon som vet?

I annonsen står det inget om utbildning som krav med det gör det sällan i annonser om ssk-jobb heller eftersom det är så självklart att det behövs.

Nej jag tror inte att en ssk kan få jobb medicinsk sekreterare utan utbildning även om du har det medicinskt fackspråk. Men testa. Att bli medicinsk sekreterare är ju en utbildning på 1,1/2 år
  • Anonym (TS)
    Ego Lovers skrev 2015-12-06 23:57:46 följande:
    Nej jag tror inte att en ssk kan få jobb medicinsk sekreterare utan utbildning även om du har det medicinskt fackspråk. Men testa. Att bli medicinsk sekreterare är ju en utbildning på 1,1/2 år
    Nej jag menar inte att jag tror att min utbildning är relevant, det vet jag att den inte är. Det jag menar är inte bara att jag förstår språket, jag har erfarenhet av väldigt mycket av det de efterfrågar i annonsen eftersom vi inte har någon sekreterare där jag jobbar nu.

Men jag provar söka iaf, kan ju inte bli värre än ett nej. Eller jo, risken finns ju att de vill anställa mig som ssk istället  :D
  • Jenita659

Men varför söka jobb som medicinsk sekreterare när du är utbildad ssk? Lönemässigt är det ju en ren förlustaffär

• RosaSmurf

Genre llt nej. Men som ssk besitter du värdefull kunskap så det kanske går. Beror på hur arbetsgivaren resonerar.

• RosaSmurf
    Jenita659 skrev 2015-12-08 21:10:17 följande:

Men varför söka jobb som medicinsk sekreterare när du är utbildad ssk? Lönemässigt är det ju en ren förlustaffär

Kanske gör att man inte vill jobba som ssk längre och kanske för att man är intresserad av att jobba som medicinsk sekreterare... Du vet att lönen inte är allt va?!
  • RosaSmurf
    Anonym (TS) skrev 2015-12-06 18:35:03 följande:

I ssk-jobb annonser står der krav om sjuksköterske legitimation och det förutsätter att man har gått sjuksköterskeprogrammet.... Som medicinsk sekreterare har man ingen legitimation.
Svar på tråden går det att få jobb som medicinsk sekreterare utan utbildning?