Bitig Unghund/valp
Den hunden har lärt sig att den är ledaren över de som kommer på besök, en hund ska inte ens vara i rangordning högre än en bebis. Jag hade, om den gjort så mot mig, bokstavligen bonkat till den hårt, om den inte släppt taget och gjort mig stor och använt rösten mycket, en hund, även om det är en unghund, ska absolut inte bita och vägra släppa samtidigt morra och resa ragg! Unghundar och valpar kan leka mycket med munnen och nafsa lite på lek så men absolut inte så som du beskriver, den försöker vara dominant eller försöka se hur du är, antagligen osäker på hur den ska göra, samtidigt obekväm men en normalt tränad hund ska ju inte behöva vara obekväm och osäker när det kommer gäster utan bör hållas lugn utav ägaren, den bör veta sin plats helt enkelt, verkar vara lite sådär för den hunden. Om den gör så igen när ägaren är i närheten så får den ägaren ta mig fan ta tag i hunden så det gör ont. Nästa steg för att få hunden att sluta göra så är att andra själva tar tag i hunden. Speciellt schäfrar är envisa hundar så man får själv vara tuff.Bra att du fixade så att den inte var på dig, något så litet som att bara göra sig stor och bestämd räcker ibland bara, då ser hunden att det är du som tog nästa steget och visade dig dominant, så då släppte den det antagligen. Ogillar när man märker att andras hundar inte lyssnar på ens ägaren, det minsta man borde kunna begära tycker jag.
Det med barnet, hundar i normalt fall brukar se skillnad på barn och vuxen, de brukar oftast då vara mer försiktiga, kanske ska leka lite och så men om den ska ta en godis från barnet genom att ta den så hastigt så att den nafsar till barnet i ansiktet så anser jag att hunden har helt fel ägare och bör tränas mer. Har man inte tid att träna en Malle-Schäfer korsning eller andra brukshundar osv, så bör man skaffa sig någon annan liten knähund eller inte ha hund alls. För som du själv skriver så verkar de inte ha tid alls.
Det är vad jag tycker, är inte så jätteerfaren men har haft hund hela mitt liv. Just nu har vi en Australian Cattle Dog (dingo+någon collie, oftast en hund rotweiler ägare skaffar sig för att få en ännu mer utmanande hund), och en schäfer så här får man vara bestämd men samtidigt inte explosiv då det kan bli värre.