Inlägg från: Anonym (Rökaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rökaren)

Hur f%n slutar man röka?!

Jag har varit rökare nu i 15 år och känner att det här går inte längre. Jag vill varken riskera min hälsa (eller andras) eller kasta bort mina pengar på skiten längre.

Men jag klarar inte av det känns som jag provat allt. Olika nikptinsubsitut, läst boken icke rökare, trappa ner, välja stoppdatum, sluta direkt.

Men inget funkar inte ens ett dygn klarar jag av att hålla upp, så fort röksuget blir för stort så vacklar jag o börjar tänka att en cigg kan ju ta iaf och sedan fortsätter jag som vanligt igen.

Bestämmer mig mer eller mindre varje kväll för att nu får det vara bra.

Enda som jag inte provat men som jag heller inte är helt positiv till att prova är dom där tabletterna som läkaren kan skriva ut, jag är kräkfobiker och vägrar i sten att utsätta mig för allt som kan framkalla kräkningar och hört att det är väldigt vanligt av dessa tabletter.

Hur gjorde ni för att klara av det, vad var erat knep? Och helst ni som hade det riktigt jobbigt med att sluta vad fick er att tillslut inte ge efter när röksuget blev för stort?

• Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!
  • Anonym (Rökaren)

Jo har provat både nikotintuggummi/tabletter/plåster/hylsa. Snus i olika smaker har jag med provat men jag får både väldigt ont under läppen av det och att det blir extremt obehag i halsen typ som när man tuggar på ett nikotintuggummi förlänge.

• Anonym (Rökaren)

Kanske ska prova löpning jag skäms över att vara rökare, skäms över att lukta illa lr röka där folk ser mig eller måste gå förbi mig. Värst är när barnen på jobbet frågar "röker du" vet inte vad jag ska svara försöker alltid byta samtalsämne så jag slipper svara på frågan

• Anonym (Rökaren)
    Pentra skrev 2015-12-06 22:42:18 följande:

Ibogain tar bort suget efter alla droger utan att, i sin tur, vara beroendeframkallande. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Är det något läkaren skriver ut eller var köper man det?
  • Anonym (Rökaren)

Det var en bra grej att virka ett överkast jag som inte kan virka öht lär ju kunna hålla mig sysselsatt ett tag innan jag fått ihop ett helt överkast till en dubbelsäng

• Anonym (Rökaren)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-12-06 23:15:51 följande:

Nja, nej det kan inte läkaren skriva ut... Snarare får du åka till Afrika och spendera lite tid med en shaman. Det skulle säkert vara en speciell upplevelse, men det är nog enklare att bara sluta. Det absolut snabbaste sättet att bli fri ett nikotinberoende är att sluta utan hjälpmedel. Och man måste inte ersätta ett beroende med ett annat. Men man måste kunna utstå ett par dagars påfrestning och man kommer fungera sämre dessa dagar. Därför kan det vara klokt att göra det när man är ledig t ex under mellandagarna om du har semester då.

Om du nu på allvar vill sluta.

Haha ja det hade minst sagt nog varit en speciell upplevelse

Eftersom jag jobbar i skolan så är jag ledig hela jullovet faktiskt så det är kanske som du säger att det är bäst att göra när man är ledig,
  • Anonym (Rökaren)

Tack för era svar dom har inspirerat mig enormt faktiskt.

Nu har jag 3 cigaretter kvar och när dom är slut så har jag bestämt mig för att nu jäklar ska det gå att sluta!

Ni får gärna fortsätta skriva o peppa även fortsätta komma med tips på vad jag kan ta till när abstinensen blir för stor

• Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-10 12:42:41 följande:

Mitt förslag är att du inte röker de tre sista heller. Varför i hela friden ska du röka upp dem om du ändå tänker dig sluta? Det är ju som att äta upp sig ordentligt innan man ska banta. Helt meningslöst.

Det har du faktiskt en poäng i!

Nej röker inye på nätterna och har heller egentligen inga problem att vara utan när jag inte får röka heller på långa tag tex jobbet eller långa flygningar (thailand)
  • Anonym (Rökaren)

Det går faktiskt riktigt bra har snart varit helt utan cigg i 48 timmar det är inte en dans på rosor men det är heller inte så svårt som jag upplevt förut.

Jag hade en period igår mellan kl 15-18 som var riktigt tufft då höll jag nästan på att kasta in handduken men när jag bestämde mig för att bara ta 1 cigg så blev abstinensen lindrigare o jag kunde stå emot

• Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-12 08:22:30 följande:

Det där låter inte som en bra strategi för att sluta röka. Har du köpt mer cigaretter?

Vad då för strategi? Nej jag har inte köpt cigaretter
  • Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-12 08:33:01 följande:

Att du röker när det känns jobbigt att låta bli brukar inte betyda så mycket annat än att personen som försöker sluta inte haft slutat och inte heller kommer att sluta. 

Hur många har du kvar nu då? Två?

Jag har inte rökt öht sedan i förrgår när jag fimpade sista cigaretten. Jag har inga cigaretter alls så ska jag ge upp (vilket jag gör om jag tar en cigg) måste jag åka o köpa cigg alt gå o tigga en av grannen. Var har du läst in någonstans att jag har rökt när det blev jobbigt? För det har jag aldrig skrivit!

Det jag skrev var att det var ett helvete igår mellan 15-18 och att jag bestämde mig för att skita i allt o röka men innan jag hann så långt som att införskaffa cigg o röka så blev det hanterbart och jag klarade av att samla ihop mig själv o skita i cigaretterna!
  • Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-12 08:55:41 följande:

Det du skrev var det här:

"Jag hade en period igår mellan kl 15-18 som var riktigt tufft då höll jag nästan på att kasta in handduken men när jag bestämde mig för att bara ta 1 cigg så blev abstinensen lindrigare o jag kunde stå emot  "

Var det verkligen så konstigt att jag förstod det som att du tog en cigarett men att du sedan kunde avstå igen?

Jag vet inte jag själv kan inte läsa ut det som att jag tog en cigg men men skitsamma så var det iaf inte.
  • Anonym (Rökaren)
    Venne skrev 2015-12-12 16:53:36 följande:

Bra jobbat TS!

Tack jag är faktiskt stolt över mig själv
Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!