• Anonym (.-.-)

Är min vän avundsjuk/missunnsam?

Har en vän som jag hängt ihop med sedan gymnasiet och ibland vet jag inte det är jag som överreagerar, om det är mig det rä fel på, eller om hon helt enkelt beter sig illa. Hon gör mig otroligt förvirrad stundtals.

Hon har under alla de år vi känt varandra råkat komma med negativa(taskiga?) kommentarer riktade mot mig. När hon fick jobb så var hon väldigt besvikne över lönen; "Jag tjänar ju lika mycket som dig". Kan tillägga att jag har utbildning jag med, inom en helt annan bransch, men varför hon trodde hon skulle tjäna mer vet jag inte. Hon ger mig även negativa kommentarer gällande mitt utseende, att jag exempelvis skulle ha blivit lite tjock(stämmer inte alls). Inga direkta jätte taskiga kommentarer, skakat av mig dom varje gång.

Hon är dock stundtals den mest negativa människa jag någonsin träffat, kan se det negativa i allt. Ibland tar det dagar efter jag träffat henne som jag blivit av med negativiteten. men sen kan vi ha hur kul som helst tillsammans, snacka och verkligen förstå varandra, skulle säga att det är ung varannan gång vi ses det är så.

När jag blev gravid så nämnde hon bara hur jobbigt allt skulle bli för mig, hur jag inte skulle orka något, hur min frihet var slut och hur min kropp skulle bli helt förstörd-konstanta negativa kommentarer vilket fick mig att dra ner rejält på umgänget med henne. 

Nu hade vi en väldans tur(eller vad man nu ska säga), fick ett barn som hittills varit väldigt lätt att ta hand om. Sovit bra sedan starten, lätt att underhålla, väldigt glad och inga problem att ta med på saker. Jag har mer tid nu som mammaledig än jag hade när jag jobbade. Min kropp har inte blivit ett dugg förstörd, jag ser ut som jag gjorde tidigare. Hade turen att må bra hela graviditeten och kunde träna, gick inte upp några extra kilon.

Det här sticker rejält i min kompis ögon verkar det som, det känns som att hon vill att det ska bli dåligt för mig. Nu nämner hon hur jobbigt det kommer att bli. Jag har inte tagit med mitt barn dom gångerna jag träffat henne då jag känt av att hon inte vill det-vilket är helt ok! Sist sa hon att hon inte gillar sina vänners barn(bara jag som har barn av hennes vänner), hur jobbigt det kommer att bli för mig osv. Att hon bara inte kan vara glad för min skulle gör mig så ledsen.

Det är så mycket mer som jag inte skrivit här. Jag känner att jag måste bli bättre på att bemöta hennes kommentarer, någon som har några tips? Eller är det jag som överreagerar? 

• Svar på tråden Är min vän avundsjuk/missunnsam?
  • Farfallos

Be henne utveckla vad hon menar när hon säger något du känner är fel. Säg bara "Jaha, hur menar du då?" Låt henne blomma ut i sin missunnsamhet så kanske hon hör själv vad hon håller på med. Om hon inte fattar av egen kraft så kan du ju fråga henne "Varför känner DU sådan besvikelse över att DU inte tjänar mer än MIG?" och liknande terapeut-frågor. 

• jenny99

Jag hade varit rak och ärlig mot henne,frågat henne om hon mår dåligt eller varför hon är så negativ.Hon kanske inte är riktigt medveten om det.Prata med henne eller undvik henne.

• Anonym (.-.-)
    Farfallos skrev 2015-12-07 09:45:01 följande:

Be henne utveckla vad hon menar när hon säger något du känner är fel. Säg bara "Jaha, hur menar du då?" Låt henne blomma ut i sin missunnsamhet så kanske hon hör själv vad hon håller på med. Om hon inte fattar av egen kraft så kan du ju fråga henne "Varför känner DU sådan besvikelse över att DU inte tjänar mer än MIG?" och liknande terapeut-frågor. 

Det var ett bra tips, då låter man inte för anklagande heller. 
    jenny99 skrev 2015-12-07 09:47:02 följande:

Jag hade varit rak och ärlig mot henne,frågat henne om hon mår dåligt eller varför hon är så negativ.Hon kanske inte är riktigt medveten om det.Prata med henne eller undvik henne.

Jag tror hon är medveten om att hon är negativ men kanske inte hur det påverkar andra i hennes omgivning. Det känns dock som att hon blir värre med mig. Undvika känns nog bäst just nu, men vi kommer stöta på varandra, har många vänner gemensamt. 

Sen kan hon "hitta på"(kanske inte något hon gjort medveten) konstiga saker också..Som att jag och min kille planerade att skaffa barn och att jag slutade med preventivmedel ca 6 mån innan jag blev gravid. Det stämmer inte. Det var inte planerat, upptäckte efter ganska lång tid att jag var gravid. Jag har fått höra att hon sagt detta till gemensamma vänner.. Sist vi sågs försökte hon övertyga mig om att det var så som hon sa, som att jag inte skulle haft koll på det. Har ingen som helt aning om varför hon säger så.
  • Anonym (Nålstick)

Säg till henne att du blir ledsen av det där också.

• Farfallos
    Anonym (Nålstick) skrev 2015-12-07 10:52:02 följande:
    Sådant känslomässigt bjäfs tror jag inte biter på den tjejen. Om hon inte fattar att det är sårande att säga allt annat hon sagt så har hon nog någon slags störning i det empatiska. Jag skulle skita i den biten helt och hållet och gå på hennes egen bevekelsegrund för att säga dessa saker.
  • Anonym (.-.-)
    mamisch skrev 2015-12-07 10:57:32 följande:

Behöver du faktiskt sådan 'vän'?  Hon låter hemskt ... 

Är det verkligen så hemskt det hon säger? Även fast jag tycker att mkt av det hon säger kan vara dumt så trodde jag att jag överreagerade lite, men hon har hållit på så här länge så jag kanske är van. 

Jag tror inte för en sekund att hon skulle be om ursäkt eller inse att hon sårar.

Hon verkar ha väldigt svårt att ta till sig kritik. Exempelvis så kan hon vara väldigt sen ibland när vi ska ses och en gång när hon var över 20 min sen så sa jag till henne, på ett schysst sätt(inte alls surt) att hon gärna fick slå en signal om hon blev så sen. Jag hade endast hört av mig till henne på sms. Då sa hon direkt att jag skulle ha ringt, hon blev rätt sur och det blev konstig stämning. 
  • mamisch
    Anonym (.-.-) skrev 2015-12-07 12:37:17 följande:
    Är det verkligen så hemskt det hon säger? Även fast jag tycker att mkt av det hon säger kan vara dumt så trodde jag att jag överreagerade lite, men hon har hållit på så här länge så jag kanske är van. 

Jag tror inte för en sekund att hon skulle be om ursäkt eller inse att hon sårar.

Hon verkar ha väldigt svårt att ta till sig kritik. Exempelvis så kan hon vara väldigt sen ibland när vi ska ses och en gång när hon var över 20 min sen så sa jag till henne, på ett schysst sätt(inte alls surt) att hon gärna fick slå en signal om hon blev så sen. Jag hade endast hört av mig till henne på sms. Då sa hon direkt att jag skulle ha ringt, hon blev rätt sur och det blev konstig stämning. 
    Hemsk ... vet inte om 'hemsk' är ett bra ord att beskriva hennes beteende, men hon är inte alls trevlig och jag, personligt, skulle inte vilja vara runt någon som säger sådana saker som hon gör.  Hon är visst ingen idiot och förstår att vad hon säger är dumt ... och det där hon hittat på med att din graviditet var oplanerad osv - jag skulle ha slutat prata med henne/träffa henne.  Det var förjävligt.  

Har du många andra vänner?  Om du har andra vänner som du tycker om mer och som aldrig sårar dig, då skulle jag inte slösa min dyrbara tid på henne och hennes s*it.
  • Anonym (Nålstick)
    Anonym (.-.-) skrev 2015-12-07 12:37:17 följande:

Är det verkligen så hemskt det hon säger? Även fast jag tycker att mkt av det hon säger kan vara dumt så trodde jag att jag överreagerade lite, men hon har hållit på så här länge så jag kanske är van. Jag tror inte för en sekund att hon skulle be om ursäkt eller inse att hon sårar.

Vad är det för slags "vän" som inte kan eller vill be om ursäkt? Jag hade också en vän som aldrig kom i tid, alltid var 15-20 min sen o när man sa nåt om det till henne fick man höra att jag var stingslig. Eller så slängde hon bara på luren. (Senare kom det fram att hon hade en psykisk störning).

Hon tålde aldrig nån kritik (även från andra än mig), hade alltid rätt o ändrade sig aldrig nånsin trots att hon fick tusen chanser.
Svar på tråden Är min vän avundsjuk/missunnsam?