• linnzen92

KICKBIKE med hund!

m.youtube.com/watch&v=TZd1Nc69-rg

Ni som kör kickbike med era hundar..

Hur var det första gången?

Vad var svårast?

Nybörjarfel man ska tänka på?

Lång eller kort draglina?

Ni får gärna skriva era tips och erfarenheter! Det verkar så kul!

• Svar på tråden KICKBIKE med hund!
  • Deceree1

Hej. Jag har aldrig kört kickbike med min hund, däremot cyklar jag med henne. Det känns som att man har mindre kontakt med hunden om man kör kickbike. Om man möter en hund tex, är det väl lättare att dra in hunden och bromsa? Om hunden springer före i en lång lina har man väl ingen kontroll alls om man möter en hund lr nåt annat djur, typ hare? Jag skulle nog inte våga det. Hade aldrig ens hört om det innan.

• linnzen92

Jag hade Heller aldrig hört om det förens igår när jag såg en video på Youtube.

Är inte så insatt i draghundssporter men man tävlar tydligen även i detta och det blir fler och fler som får upp intresset för drag här i Sverige.

Ser så härligt ut!

De är ju inte riktigt samma som att cykla med hunden då den ska springa bredvid.

Med sparkcykel (vissa kör med vanlig cykel)

Ska ju hunden hjälpa till framför att dra ekipaget.

Om hunden plötsligt viker av vägen kan jag tänka mig att det är "lättare" att hoppa av en kickbike.

Men det är ju såklart en smaksak.

Sen har ju sparkcykeln en lägre tyngdpunkt som gör det lättare med balansen..

Ser så härligt ut!

• Aniiee

En ensam hund i drag kräver disciplin som fan. Både hunden och hundföraren måste vara disciplinerade till tusen.  

Jag kör inte kickbike, men jag har kört hundsläde med en halv vargflock.... eh.... 7 draghundar..... jag har även tävlat i det, vildmarksdrag. Jag har en draghund nu också, som drar (mest pulkor, kälkar och skrindor). Det går inte lika fort, dock...

Ska man dra med ensam hund i lite högre tempo så måste man ha en hund som under inga omständigheter sticker. Sticker hunden kan det gå rätt illa. Så en grundläggande bra relation mellan förare och hund är A och O. 

Det tar lite träning att få in rätt teknik och kommandon. Det blir lätt ryckigt och dant till en början. 

Sen måste man ju ha en hund som är bygd för drag också.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • linnzen92
    Aniiee skrev 2015-12-07 14:38:51 följande:

En ensam hund i drag kräver disciplin som fan. Både hunden och hundföraren måste vara disciplinerade till tusen.  

Jag kör inte kickbike, men jag har kört hundsläde med en halv vargflock.... eh.... 7 draghundar..... jag har även tävlat i det, vildmarksdrag. Jag har en draghund nu också, som drar (mest pulkor, kälkar och skrindor). Det går inte lika fort, dock...

Ska man dra med ensam hund i lite högre tempo så måste man ha en hund som under inga omständigheter sticker. Sticker hunden kan det gå rätt illa. Så en grundläggande bra relation mellan förare och hund är A och O. 

Det tar lite träning att få in rätt teknik och kommandon. Det blir lätt ryckigt och dant till en början. 

Ja de kommer onekligen krävas träning!

Men jag antar att med tålamod går det mesta.

Komandon sitter på promenaderna i alla fall så nästa steg är att tillsätta ett hjulfordon i träningen (:

Och kanske knäskada och hjälm haha.
  • hundar

Vansinnigt roligt! 

Jag håller på att lära min hund att dra kickbike, men kör canicross/linlöpning i vanliga fall. 

På min klubb, SBK Sthlmsavdelningen, finns det en kickbike att testa om man vill träna det. Vi har även studiecirkel för att lära sig drag om det kan vara av intresse. Anslutna till Svenska Draghundsförbundet också, så man kan ta grönt kort hos oss (om tävlingssuget kommer, vilket det alltid gör hehe)!

• linnzen92
    hundar skrev 2015-12-07 17:38:41 följande:

Vansinnigt roligt! 

Jag håller på att lära min hund att dra kickbike, men kör canicross/linlöpning i vanliga fall. 

På min klubb, SBK Sthlmsavdelningen, finns det en kickbike att testa om man vill träna det. Vi har även studiecirkel för att lära sig drag om det kan vara av intresse. Anslutna till Svenska Draghundsförbundet också, så man kan ta grönt kort hos oss (om tävlingssuget kommer, vilket det alltid gör hehe)!

Vad roligt!

Jag är så sugen på att dra igång med nån hundsport för både min och hundens skull.

Tror detta kommer falla oss i smaken då det är mycket drag i Nanook och jag gillar fart !

Hur var det första gången ? Något speciellt man ska tänka på?
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2015-12-07 14:38:51 följande:

Det var precis så jag menade. Känns som att jag iaf skulle ha mer kontroll med cykel och hund.
  • Deceree1

Fast jag skulle nog inte ens våga åka rullskridskor med hunden. Har stor stark schäfer som bara är två år. Mer träning så man blir ännu mer tajta. Sen kanske jag vågar mig på nåt sånt. Pulka i vinter ska vi iaf prova :)

• linnzen92
    Deceree1 skrev 2015-12-07 19:47:36 följande:

Fast jag skulle nog inte ens våga åka rullskridskor med hunden. Har stor stark schäfer som bara är två år. Mer träning så man blir ännu mer tajta. Sen kanske jag vågar mig på nåt sånt. Pulka i vinter ska vi iaf prova :)

Men rullskridskor kan man ju inte hoppa av som man kan med en cykel av nått slag.

Vill köra skridskor med hunden i vinter men vågar inte de innan jag kan prova att köra och lätt "stanna" med cykel/kickbike.

Tanken är att han ska dra inte "bara" springa bedvid.
  • Deceree1

[quote=76091693][quote-nick]linnzen92 skrev 2015-12-07 20:06:52 följande:[/quote-nick]Men rullskridskor kan man ju inte hoppa av som man kan med en cykel

Ja vet. Men faan vad lätt det ser ut när Cesar gör det :))

• linnzen92
    Deceree1 skrev 2015-12-07 20:13:46 följande:

[quote=76091693][quote-nick]linnzen92 skrev 2015-12-07 20:06:52 följande:[/quote-nick]Men rullskridskor kan man ju inte hoppa av som man kan med en cykel

Ja vet. Men faan vad lätt det ser ut när Cesar gör det :))

Cecar Milan?

Ja verkligen! Men så har han nog gjort det ett antal timmar i sitt liv med (:
  • Floffeen

jag kommer köra både canicross (löpning) och bikejoring (med terräng cykel) med min.
    det går ut på att hunden skall DRA en och att man då trampar al.t sparkar vid behov som i uppförsbackar. annars är de hunden som skall arbeta genom att dra.
    man bör lära in fart/tempo komando, stopp, sakta, framåt, höger , vänster m.m

du bör har ett "expander" koppel som är minst 2 max 3 meter.
    även en slags pinne som du fäster fram på kickbiken som håller ut kopplet en bit så att de inte fastnar i hjulet .

vänj hunden från marken dvs gå bakom hunden och lär den dra dig framåt.
    perfekt tillfällle att även lära in orden du skall ha.

Svar på tråden KICKBIKE med hund!