Inlägg från: Deceree1 |Visa alla inlägg
  • Deceree1

KICKBIKE med hund!

Hej. Jag har aldrig kört kickbike med min hund, däremot cyklar jag med henne. Det känns som att man har mindre kontakt med hunden om man kör kickbike. Om man möter en hund tex, är det väl lättare att dra in hunden och bromsa? Om hunden springer före i en lång lina har man väl ingen kontroll alls om man möter en hund lr nåt annat djur, typ hare? Jag skulle nog inte våga det. Hade aldrig ens hört om det innan.

• Deceree1
    Aniiee skrev 2015-12-07 14:38:51 följande:

En ensam hund i drag kräver disciplin som fan. Både hunden och hundföraren måste vara disciplinerade till tusen.  

Jag kör inte kickbike, men jag har kört hundsläde med en halv vargflock.... eh.... 7 draghundar..... jag har även tävlat i det, vildmarksdrag. Jag har en draghund nu också, som drar (mest pulkor, kälkar och skrindor). Det går inte lika fort, dock...

Ska man dra med ensam hund i lite högre tempo så måste man ha en hund som under inga omständigheter sticker. Sticker hunden kan det gå rätt illa. Så en grundläggande bra relation mellan förare och hund är A och O. 

Det tar lite träning att få in rätt teknik och kommandon. Det blir lätt ryckigt och dant till en början. 

Sen måste man ju ha en hund som är bygd för drag också.

Det var precis så jag menade. Känns som att jag iaf skulle ha mer kontroll med cykel och hund.
  • Deceree1

Fast jag skulle nog inte ens våga åka rullskridskor med hunden. Har stor stark schäfer som bara är två år. Mer träning så man blir ännu mer tajta. Sen kanske jag vågar mig på nåt sånt. Pulka i vinter ska vi iaf prova :)

• Deceree1

[quote=76091693][quote-nick]linnzen92 skrev 2015-12-07 20:06:52 följande:[/quote-nick]Men rullskridskor kan man ju inte hoppa av som man kan med en cykel

Ja vet. Men faan vad lätt det ser ut när Cesar gör det :))

Svar på tråden KICKBIKE med hund!