• mjaoooo

100 i puls, farligt?

Hej, nyligen åkte jag in på akuten efter att ha tagit sömntabletter + alkohol (inte för att ta självmord) eftersom de tog flera timmar för doktorn att komma blev jag väldigt rastlös och fick panik för jag ville ha hjälp direkt. Var oxå onykter. Hittade en låda med kanyler, efter ett tag fick sköterskorna se mig blodig och då kom läkaren. Som skickade mig till psykakut , dom tog pulsen och sa att jag hade 100 och att det inte var speciellt bra, men jag sa att det var nog för jag var nervös. 

Nu sitter jag hemma och funderar på om jag har lika hög puls nu med, för jag känner alltid mitt hjärta slå snabbt och hårt, nästan så att jag hör det. Jag är alltid nervös, rädd och ivrig. 

Försökte ta pulsen själv flera gånger men jag är så okoncentrerad så att det går inte.

Är det farligt ? finns det något sätt att kolla pulsen utan att gå till vårdcentralen? typ som att jag känner att jag har hjärtklappning.. är de hög puls?

• Svar på tråden 100 i puls, farligt?
  • Iowhannah

Vill du kolla själv så finns det appar som använder sig av kamera+finger på nåt sätt. Inte 100 % rätt kanske, men det ger en fingervisning om hur det ligger till.

Vill du lägga ned lite pengar, och få ett mer korrekt resultat, så kan du ju alltid köpa en pulsklocka.

Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (Nej)

Det kallas sinustakykardi och är vanligt att ha i den situationen du befann dig i.

• Anonym (N)

Pulsen stiger iochmed alkohol intag (på mig iallafall), hade du använt någon nikotin? Själv tuggar Jag nikotintuggummin, tränar mkt (spinning, löpning osv) o har ändå en sjukt hög puls. Viss del beror på tuggummina, men sen är ju alla individuella. Vissa har en förhöjd puls. Tog dom EKG på dig?

• Anonym (ingen fara)

Det är nog lugnt, min vilopuls brukade vara på över 100. När jag gick på amfetamin kunde den va över 200 i vilopuls å de va inge kul..

• sportpappa

Enklast är att räkna antalet slag under 15 sekunder och sen multiplicera med 4. Då får du snabbt koll på var du ligger på ett ungefär. Eller så räknar du bara under 10 sekunder om du inte kan koncenterar dig i 15 sekunder och multiplicerar med 6. Ju kortare tid du räknar desto mer osäkert resultat får du, men oavsett mättid så märker du om du ligger närmare 50 än 100.

• Påven Johanna
    mjaoooo skrev 2015-12-07 13:53:29 följande:

Hej, nyligen åkte jag in på akuten efter att ha tagit sömntabletter + alkohol (inte för att ta självmord) eftersom de tog flera timmar för doktorn att komma blev jag väldigt rastlös och fick panik för jag ville ha hjälp direkt. Var oxå onykter. Hittade en låda med kanyler, efter ett tag fick sköterskorna se mig blodig och då kom läkaren. Som skickade mig till psykakut , dom tog pulsen och sa att jag hade 100 och att det inte var speciellt bra, men jag sa att det var nog för jag var nervös. 

Nu sitter jag hemma och funderar på om jag har lika hög puls nu med, för jag känner alltid mitt hjärta slå snabbt och hårt, nästan så att jag hör det. Jag är alltid nervös, rädd och ivrig. 

Försökte ta pulsen själv flera gånger men jag är så okoncentrerad så att det går inte.

Är det farligt ? finns det något sätt att kolla pulsen utan att gå till vårdcentralen? typ som att jag känner att jag har hjärtklappning.. är de hög puls?

Pulsen känns inte som det mest framträdande problemet i det sammanhang du beskriver här.
  • mjaoooo

Tack för era svar. Har en helt annan fråga. Jag tog ju för 6 sömntabletter, ska bara ta 1 per dygn. Läkaren som skrivit ut detta får ju självklart reda på det. 

tror ni han aldrig mer kommer skriva ut dessa till mig?

Fan vad jag sabbat det. Vaknar varje timme om natten. Har verkligen svårt att sova utan dom. 

Det var imovane/zoplikone. När jag fick dom hade jag ingen aning om att dom funkade mot ångest och höjde humöret och energin. Trodde bara att man bara skulle bli trött och somna... 

Första kvällen blev jag så förvånad när jag plötsligt började känna mig lite skön i kroppen, fnissig och plötsligt ville jag inte alls lägga mig utan fick lust att börja städa och grejja sent på kvällen. Eftersom jag har sjukt mkt ångest så blev jag ju direkt kär i dom :/

• Anonym (N)
    mjaoooo skrev 2015-12-10 13:04:41 följande:

Tack för era svar. Har en helt annan fråga. Jag tog ju för 6 sömntabletter, ska bara ta 1 per dygn. Läkaren som skrivit ut detta får ju självklart reda på det. 

Fan vad jag sabbat det. Vaknar varje timme om natten. Har verkligen svårt att sova utan dom. 

Det var imovane/zoplikone. När jag fick dom hade jag ingen aning om att dom funkade mot ångest och höjde humöret och energin. Trodde bara att man bara skulle bli trött och somna... 

Första kvällen blev jag så förvånad när jag plötsligt började känna mig lite skön i kroppen, fnissig och plötsligt ville jag inte alls lägga mig utan fick lust att börja städa och grejja sent på kvällen. Eftersom jag har sjukt mkt ångest så blev jag ju direkt kär i dom :/

Jag tror inte att läkaren "vägrar skriva ut" pga en händelse, men du bör diskutera annat preparat med läkaren! Så du kan få något som gör dig gladare och även någon att prata med lycka till!
  • Anonym (ingen fara)
    mjaoooo skrev 2015-12-10 13:04:41 följande:

Har överdoserat stilnoct och hamnat på sjukhus några gånger, fick ändå ut 100pack. Dåligt av läkarna tyckte jag, kunde gått illa
Svar på tråden 100 i puls, farligt?