• rebeqqa

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Hej

Samma här. Fast vi har inga barn. Har i hela mitt vuxna liv känns och nojat mig över att något är fel. Mina cykler och blödningar har alltid varit helt knasiga. Idag träffade jag läkare som konstaterade att jag har PCO.

Jag är rädd, ledsen och framför allt orolig. Vad kan jag förvänta mig nu? Hur stor chans har vi till barn?

• rebeqqa

Jag behöver också gå ner i vikt. Jag har ett BMI på 29.1 så.. det är mer än bara ett par kg som borde tränas bort. Allra helst för hälsans skull så borde jag gå ner 20kg. Men 10kg skulle vara väldigt bra! Känns dock helt omöjligt - har alltid haft så svårt att gå ner i vikt.

Läkaren har satt mig på en dubbeldos av provera. Men jag förstår inte. Den ska ju framkalla en blödning - men är blödningen som kommer - till följd av en framtvingad ägglossning? Vet ni om chansen till graviditet finns när man äter provera ?

• rebeqqa

Okej tack för svar! Jag visste att man kunde ha mest utan ägglossning men trodde inte att man kunde ha ägglossning utan mens/graviditet!

pco skrev 2015-12-08 21:17:07 följande:

Man äter provera för att få mensen bara, har ej med någon ÄL att göra tyvärr. Man kan ha mens utan ÄL men oxå ÄL utan mens.

Så aa bara för att man får mens så betyder det inte att man alltid har en ÄL som följd tyvärr :/

• rebeqqa

Tack för att du delar med dig och ger oss hopp!

Therese78 skrev 2015-12-09 19:41:20 följande:

Hej, jag fick veta att jag hade pcos i 25-årsåldern, är 37 idag och väntar tredje barnet. Vill mest berätta för de som hittar tråden och precis fått sin diagnos att det absolut kan innebära svårigheter att bli gravid, ofta är det nog så- men inte alltid. Jag hade oregelbunden och gles mens och ingen direkt koll på cykeln. Vid 33 års ålder försökte vi bli gravida och jag var såå inställd på att det inte skulle gå utan assistans. Blev med barn direkt, så även med andra barnet och på tredje försöket med tredje barnet nu. Jag upplevde att min mens och ÄL blev mkt mer regelbunden med stigande ålder, hormonnivåerna måste ha normaliserats över tid och att man får ÄL överhuvudtaget är förstås en förutsättning. Förstår att tråden inte är till för mig utan andra som ev behöver kämpa länge för att få barn men önskar samtidigt att jag haft en kristallkula när jag fått min diagnos så jag sluppit vara så hundra på att vi inte skulle få barn utan hjälp. Ta inte ut i förskott att ni kommer misslyckas utan läkarhjälp men vänta såklart inte med att söka hjälp heller, är väl mitt budskap. Lycka till!

• rebeqqa

Jag är inne på 5e dagen med Provera då läkaren konstaterat att jag har pco. Vet inte riktigt.. känner inte av någon skillnad.

Inget mer än att mina flytningar förändrats. Tjockare, vitare..

Jag är orolig för mina blödningar då de alltid innan varit fruktansvärda. Flera veckor långa och väldigt rikliga med massa pms besvär. Innan jag började med p-ringar var jag bitvis deprimerad. P-ringar hjälpte mig oerhört mycket. Men det går ju inte att ha p-ring och bli gravid samtidigt haha.

• rebeqqa

Tack vad snäll du är. Min läkare vet om det men då det var så många år sedan och jag inte haft någon blödning sedan jag slutade med p-ringarna ville han inte ordinera något ifall att utan vi ska snarare försöka lära känna min kropp som den är ni istället för att gå på så gammal information. Mycket kan hända på 7år.

Kämpa på tjejen det kommer gå för er. Vad spännande att du tempade förut precis när jag slutade med ringarna. Men då jag aldrig fick någon ägglossning blev jag bara så stressad och besviken. Men kanske ska börja snart igen.

roadstories skrev 2015-12-13 21:17:44 följande:

Men usch din stackare! Vet din gyn om att du haft såna besvärliga blödningar? Jag vet att det finns ett läkemedel för rikliga mensblödningar. Minns inte vad det heter nu men kan kolla upp det om du vill?

Min mens kom strax efter att jag skrev mitt inlägg. Hur mycket mer ska man orka..

• rebeqqa

Jag har tre provera tabletter kvar sen får jag se hur det går för mig. Förut var jag mest nervös. Men nu är jag mest.. nyfiken på hur min kropp kommer reagera och vara framöver.

Hur går det för er tjejer? Ni kämpar på?

Är det många här inne i tråden som fått höra att de behöver gå ner i vikt? Jag behöver det. Jag väger ca 81kg och borde helt ultimat ligga på 65kg så jag har en lång väg att gå.

• rebeqqa

Jag vet..

Det känns som ett enormt berg att bestiga. Vi kanske ska peppa varandras resa tillsammans? Extravagansa och annan liknande kur funkar inte för mig. Jag älskar mat för mycket. Tyvärr..

Hård träning och inget fuskande. Låg kolhydratsdiet funkar bäst på mig.

pco skrev 2015-12-15 23:23:54 följande:

Samma här. Väger 79kg o borde oxå väga runt 65kg ... Uuuursch! Känner mig stressad som tusan för detta. Tänker att det är jag själv som måste störa det jag kan, men huuuur lätt är det då?! Funderar på o köra lite extravaganza för att komma igång o börja gå ner iaf :/

• rebeqqa

Hej alla! Det där med att gå ner i vikt under julen är ju sådär..

Nåja, tog sista provet tabletten i förrgår och idag började jag blöda lite smått. Så nu händer det ju grejer! Kan man bli gravid medan man äter provera? Dvs tvingar fet fram en ägglossning eller är denna blödning bara en blödning och inte en mens ?

• rebeqqa

Hej tjejer!

Liten update. Tog första kuren med provera och fick mens lagom till jul. Den slutade 8 dagar efter att jag fick den (till min glädje då mina blödningar förut brukade hålla på flera veckor)

Nu ska jag börja med nästa kur om några dagar. Och alldeles lagom till att mensen är som rikligast ska jag träffa gynekologen igen. Vi ska gå igenom mina provsvar och prata om vad nästa steg är. Känns jättejobb att ligga där och sära på benen när man har riklig mens..

Lite nervös faktiskt. Jag är rädd för att nästa steg är att jag ska gå ner i vikt. Bara. Men läkaren verkar bra så jag hoppas det blir gå ner i vikt och samtidigt ska du ta "detta.." vad nu det skulle kunna vara. Vill ha något som hjälper mig att tvinga fram en ägglossning. Min man har dock inte fått lämna prov än så vi ärnnågra steg från att aktivt börja försöka. För jag antar att man kollar att mannen har duglig sperma innan man pumpar kvinnan full med hormoner?

• rebeqqa

Hej tjejer. Här är läget ofärndrat. Jag fick ju min diagnos i början av december och har ätit 2 kurer med provera sedan dess. Jag ska till gynekologen idag och jag är jätterolig. Min rädsla är att jag skickas hem med uppmaning om att gå ner i vikt. Bara det och inget mer.. eller typ "nu avvaktar vi i några månader och ser hur kroppen fungerar av sig självt igen"

Orolig..

Hoppas på att få testa pergotime - och att det ska funka bra för oss. Jag har sån sprutfobi - blir ibland svimfärdig bara av att lämna blodprov. Så jag hoppas jag slipper sprutorna och att vi lyckas utan.

• rebeqqa

Hej alla! Kom precis hem från gynekologen. Känner mig positiv. Mina blodvärden såg riktigt fina ut. Sköldkörteln sköter sig och mina värden såg fina ut. Jag har nu fått Letrozol Actavis utskrivet - istället för pergotime. Någon som har erfarenhet av detta läkemedel? Jag har aldrig hör talas om det. Tydligen ges det till kvinnor med bröstcancer..

Känns hoppfullt. Ska börja äta dem i 5 dagar ( dag3-7) så nu vill jag bara att mensen ska komma. Känns hoppfullt!

• rebeqqa

Sådär, då är sista tabletten på min första lezetrozol kur tagen! Nu kan jag bara vänta. Jag har inte känt av några biverkningar - fast iofs så ligger jag hemma med influensa hosta feber och ont i huvet så jag vet inte om jag hade känt något om jag bar frisk.

Ska börja ta ägglossningstest om några dagar och på Vul 3feb - jag hoppas det ser fint ut när vi är där.

Hur går det för er ?

Jag är för ny i denna karusell Pco så jag kan tyvärr inte komma med några tips eller råd angående frågorna du ställt.

• rebeqqa
    Oviss01 skrev 2016-04-03 09:01:35 följande:

Hej!

Jag har tagit provera och fick mens. Idag är det tredje mensdagen och dags att börja med letrozol. Hur tänker ni kring oskyddat sex under tiden ni tar provera? Jag tog grav.test innan jag började med provera för säkerhetsskull. Men bör jag ta ett igen innan letrozol trots att jag har proveramens just nu?! Jag grubblar sönder mig av allt just nu, att det ska vara så svårt :(

Kör ni som vanligt bara? Oskyddat under hela behandlingen?

Vi fick order om skyddat sex under tiden med provera/letrozole. Iaf tills gynekologen hade undersökt mig och sett hur kroppen reagerade på letrozole. Finns risk för flerbörd, även om den är liten. Hade VUL på dag 15 ena månaden och dag 18 andra. Tyvärr så funkade inte letrozole för mig då inga äggblåsor växte till sig!
  • rebeqqa
    Oviss01 skrev 2016-04-30 10:07:17 följande:

Nu har jag plussat!! Efter första Letrozol-kuren! 

Jättegrattis! Vad kul att det gick för er!
  • rebeqqa
    TheKitten skrev 2016-05-19 08:29:50 följande:

Nu har jag hängt i denhär tråden ett tag. Dom flesta lyckas ganska snabbt eller nyligen börjat resan till en bebis. Men finns det någon som har hållt på ett tag precis som jag? Har gått på olika behandlingar sen januari 2015.

Min story finns här någonstans. ;P

Nu håller jag iaf på med 4e eller 5e behandlingen, minns inte vilken det är, tur läkaren har koll ;)

Om detta försök inte fungerar som får jag gå vidare med IVF i augusti om jag vill. Och jag vill nog det. Rätt less på hela processen. Det tär verkligen på en!

Folk säger "tänk inte så mycket på det", men sånt är ju inte så lätt när man ska komma ihåg att ta tabletter eller sprutor och ringa läkare och gå på läkarbesök och räkna dagar hit och dit.

Blä har inte en bra dag idag

Men får hoppas att vul ser bra ut på måndag

Du är inte ensam, vi har också hållit på sedan vår 2015 utan att komma någonstans. Jag har ingen mens och ingen ägglossning. Letrozol funkar inte, varken enkel eller dubbel do.. Min läkare tror inte på pergotime för min del och har nu satt mig på Metformin i hopp om att det 1. ska hjälpa mig gå ner lite i vikt. 2. göra mig mer känslig för ägglossningsstimmulerande ämnen då jag inte reagerat alls på tidigare behandlingar. Vår remiss skickades in i Juni och vi hoppas på att få komma till IVF kliniken i början på nästa år.
    Under tiden som vi väntar kämpar jag på med Metforminet och vikten. Min läkare pratar mycket om att om jag går ner så lite som 5% av vikt kan allt bli mycket enklare. Och när jag tänker efter.. sist jag hade mens (innan jag började med prev-medel) vägde jag mindre så mitt mål är att komma mer i hormonell balans och bli av med några kilon. Hoppas att de ska göra all skillnad i världen i kombination med Letrozol.. Känns skönt att kunna göra något under tiden som vi bara väntar och väntar.  
    Hur ser det ut med IVF för er del?
  • rebeqqa
    Newbie84 skrev 2016-08-26 22:25:19 följande:

Jag har käkat första pergotime kuren och det blir iaf starkare på de billiga testen och en blinkande gubbe på clearblue. Hoppas på ägglossning...

Rebeqqa hur funkar metformin?

När jag blev gravid första gången vägde jag typ 15 kg mindre och hade tidigare käkat lchf. Nu gör jag det igen och hoppas att ägglossningen kommer igång bättre om jag går ner åtminstone 7-8 kg...

Ni som har barn, hur mådde ni som gravida? Jag spydde från v. 5 fram till förlossning och fick ligga på sjukhus lite. Har börjat fundera på om det har med hormoner att göra, att jsg är extra känslig pga pco:n

Metformin ges normalt sett till människor med diabetes. Det stabiliserar insulinet i kroppen - insulin påverkar i sin tur testosteronet som i sin tur påverkar kvinnors ägglossning. Många med PCOS har för höga halter testosteron i kroppen.
    Metformin hjälper många kvinnor med pcos med det där suget efter snabba kolhydrater - som i sin tur kan göra det lättare att göra smartare val vad gäller mat och gå ner i vikt. Många har fått riktigt bra resultat med Metformin, vissa får ägglossning och blir gravida tack vare det. Men det är svårt att veta om det är pga metforminet i sig eller viktnedgång. Jag är inte kraftigt överviktig, men har ett BMI på ca 29. Trots att vi försökt så länge som vi gjort är min läkare övertygad om att om jag bara går ner i vikt några kilon till kommer det mesta lösa sig av sig självt. Om inte annat är min kropp i vilketfall mer stabil och i balans - och kan ta hela IVF processen bättre. Skulle vi lyckas med IVF så ökar chanserna att min kropp klarar av att bära barnet om jag är friskare. Läs gärna om metformin och pcos på nätet - det är supervanligt.
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus