• Oviss01

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Hej!

Jag fick också veta att jag har PCO för två veckor sedan. Har inte haft mens på ca 3 månader, efter p-pillren kom den bara inte. Idag är jag på dag två med Primolut-nor för att få igång mensen, sedan ska jag ta Pergotime.

Är det någon som vet ifall man får/bör ha oskyddat sex under tiden man tar Primolut? 

Sedan är både jag och sambon oroliga över detta med ökad risk för tvillingar, det vill ingen av oss ha... men hellre två än ingen förstås. Min sambo har ett barn sedan tidigare som är sju år.

Skönt med stöd i vägen mot plus, jag känner mig ganska ensam...och ledsen över att det inte gick av sig själv..

• Oviss01

Själv är jag 29 år och bor i Stockholm, inte försökt så länge som sagt, ca 3 månader. Men det känns ändå som en hel evighet, man vill ju att det ska gå på en gång  

Min mamma hade jättesvårt att bli gravid, tog flera år innan hon fick mig, men sen kom syrran av bara farten! Hon fick aldrig någon diagnos.

Nu när jag fått veta att jag har PCO och att det KAN vara ärftligt så vet jag inte om jag ska berätta för syrran, ifall hon vill ha barn.. men samtidigt vill jag helst inte berätta för någon att vi ens försöker..

• Oviss01
    Babydreamer skrev 2015-12-09 21:37:47 följande:

Hämtat ut mina pergotime tabletter idag :) känns otroligt spännande och faktiskt oxå rätt läskigt. Imorgon tar jag sista provera tabletten och hoppas så innerligt att mensen behagar komma väldigt snart efter avslutad kurs så vi kan börja bebisverkstaden snart!

Åh, vad spännande. Jag förstår precis hur du menar.. jag tycker också det ska bli jätteläskigt att börja med pergotime, det blir liksom på riktigt då. Samma känsla som när jag slutade med p-piller, jag längtade och längtade och när vi äntligen kom fram till att ni kör vi, så fick JAG lite kalla fötter
  • Oviss01

Detta med ultraljud undrar jag också. Gynekologen menade på att man inte alls kollar när man tar pergotime. Dock ville hon göra UL när jag fått min mens, innan pergotime?? Känns ju inte så trevligt att göra UL under mensen..

Funderar på att ringa i januari till någon annan gynekolog och få en second opinion. För jag vill helst inte ha mer än ett barn, och verkligen inte mer än två...

Jag hade förresten lite otur och blev rätt ledsen nu när allt blev ändrat. Fick Primolut-nor för att få igång mensen, men mensen, så skulle jag ringa gynekologen när mensen kom, men den kom såklart precis nu lagom till när hon går på julledighet. Så pergotime får snällt vänta... så blir ännu en omgång med primolut antar jag... så himla tråkigt när man är inställd på att köra igång!

• Oviss01

Förresten, ni andra som käkat primolut eller annat liknande för att få igång mensen - har ni fått igång normal menstruation då? Eller har ni fått köra tabletter varje månad?

• Oviss01

Hur går det för er alla?

Här blev det lite antiklimax då jag inte kunde börja med pergotime pga juluppehållet (gynekologen var ledig..). Hur som helst så sa ju hon att man Inte gör VUL när man tar pergotime, jag tycker det låter vettigt som ni säger. Så jag har faktiskt bokat tid hos en annan gynekolog på ett annat ställe, för en second opinion. Jag försökte få en telefontid så jag bara kunde fråga direkt, men icke, så det blir en månads väntetid. Men men, får väl vänta lite till. 

• Oviss01

Hej!

Hur vanligt är det att man gör VUL för att minimera risken för flerbörd? Nu har jag varit hos gynekolog nummer 2, som inte heller gör detta.

Idag fick jag i alla fall Provera och Letrozole urskrivet, men vill som sagt helst undvika mer än ett barn åt gången  När ska man göra VUL om man vill minimera risken?

• Oviss01
    TheKitten skrev 2016-02-10 15:52:56 följande:
    Jag går i Västerås och dom gör alltid VUL oavsett om man tar tabletter eller sprutor. Just för att ha koll. Tar ju ca 5min liksom. Hur ska dom annars veta hur medicinen fungerar?
    Jag får iaf gå på kontroll fram tills att en (max 2) blåsor är så pass stora att den/dom kommer att spricka. Nu minns jag ju inte måtten (dåligt sifferminne) men efter en viss storlek så kommer dom fortsätta växa tills dom släpper.
    Hoppas jag inte förklara för luddigt :P

Jag ska på kontroll imorgon. Första gången för denna äl-omgång :P så jag kommer ju få komma tillbaka även nästa vecka för att se så det inte blir flerbörd eller nåt.
    När gör du VUL då? efter du börjat ägglossningsstimulerande? vilken dag i cykeln, kör ni inget sex förrän VUL då?
  • Oviss01

Igår fick jag helt spontant mens... för första gången sedan jag slutade med p-piller för sju månader sedan..intressant att se om det vill fungera som vanligt varje månad nu eller om det var en engångsföreteelse

Ringde gynekologen och frågade om detta med UL, Letrozol och risk för flerbörd. Hon sa att med just Letrozol är det inget att oroa sig över. Hon menade på att efter två omgångar, om det inte tagit sig så vill hon kolla med UL för att se hur kroppen reagerar på Letrozol.

Har som sagt fått tabletter, men nu när mensen kom så tänkte jag ge det ett försök om två veckor utan tabletter.. så får vi se om det löser sig av sig själv! Sambon reser bort på onsdag och blir borta en vecka, så jag hoppas vi inte missar ÄL, vore så himla typiskt enda gången han rest bort själv nånsin..

• Oviss01

Jag har PCO och hade inte mens på 8 månader. Så kom den för tre veckor sedan helt plötsligt, så nu håller vi tummarna att det blir plus nästa vecka.. Annars har jag tabletter som väntar, som vi försöker med ifall det inte gick nu.

Jag tycker det är märkligt ändå, jag har PCO. Min mamma endometrios och min syster upprepade missfall (av okänd anledning). Orättvist att vi alla fick olika problem som gör det svårt att bli gravid..

Jag har velat ha barn i hela mitt liv, planerat och längtat till jag ska komma i rätt ålder och hitta rätt kille. Men nu när det är så verkligt och jag har tabletter som ska möjliggöra det hela så har jag börjat bli nervös. Det är en väldigt stor sak att skaffa barn, som påverkar hela ens liv.... Men det kanske är normalt att känna så till och från

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus