• pco

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Hej får man hoppa in?
    Jag fick konstaterat att jag hade pcos ganska tidigt, så visste ju hur chanserna såg ut. 2008 fick jag provera för att få igång mens och sedan körde pergotime (enkel, dubbel och tripperkur) utan någon ägglossning, så får min del funkade det inte. Gav oss in i ivf världen och efter 5 hela behandlingar och på 10:onde insättning kom vår efterlängtade dotter som nu för övrigt är 7mån.
    Nu vill vi ha ett syskon till henne. Känner dock lite att jag vill vänta för att lägga all tid på henne men samtidigt så vet man inte hyr lång tid allt tar.
    Hur som helst, i slutet av januari ska jag till kvinnokliniken för att prova pergotime igen, då kroppen kort efter en förlossning kan ändras vilket kan göra att man lättare får ÄL.
    Orkar inte ge mig on i ivf världen så tänkte prova detta. ...
    Finkar inte pergotime så finns sprutor som ett sista steg innan ivf, som jag har svarat bra på under en ivf behandling, så istället för att köra en hel ivf så vill jag då köra på sprutor o hoppas på ÄL och då att man kan bli gravida hemma på egen hand.
    Någon som har erfarenhet av denna varianten?
    (Ursäkta att det blev så långt)

• pco
    rebeqqa skrev 2015-12-08 09:27:40 följande:

Jag behöver också gå ner i vikt. Jag har ett BMI på 29.1 så.. det är mer än bara ett par kg som borde tränas bort. Allra helst för hälsans skull så borde jag gå ner 20kg. Men 10kg skulle vara väldigt bra! Känns dock helt omöjligt - har alltid haft så svårt att gå ner i vikt.

Läkaren har satt mig på en dubbeldos av provera. Men jag förstår inte. Den ska ju framkalla en blödning - men är blödningen som kommer - till följd av en framtvingad ägglossning? Vet ni om chansen till graviditet finns när man äter provera ?

Man äter provera för att få mensen bara, har ej med någon ÄL att göra tyvärr. Man kan ha mens utan ÄL men oxå ÄL utan mens.
    Så aa bara för att man får mens så betyder det inte att man alltid har en ÄL som följd tyvärr :/
  • pco
    Babydreamer skrev 2015-12-11 18:18:35 följande:

Fan!!!! Blev så jävla ledsen nu :( Fick besked från min gynekolog idag att jag inte får ta Pergotime denna cykel då min ägglossning bör inträffa julhelgen (om allt går enligt teorin) och då har ju gynmott stängt :( så det blir troligtvis ytterligare en provera kur innan vi kan börja med pergotime :( om inte det är så att blödningen dröjer länge innan den svar igång ni efter provera. Då kanske jag kan hinna börja med Pergo denna cykel.

All luft gick ur mig nu.....

Hmm men vad gör det om inte gyn är öppet? Är det för att man inte kan kontrollera om man tex skulle bli ÖS?
  • pco
    TheKitten skrev 2015-12-11 07:41:12 följande:

Hoppar in här med.

Har pcos. Vi försökte först själva ett år men med oregelbunden mens fungerade de ju inte. Så sökte hjälp på fertilitetsmottagningen. Vi fick komma dit och jag blev undersökt och dom tog blodprov. Vi fick massor av information om hur allt går tillväga och jag fick även veta då att jag har pcos.

Min kille fick lämna spermieprov och dom spolade mina äggledare. Allt såg bra ut.(det var december 2014)

Så efter det fick jag börja med pergotime i januari.

Tror jag testade 2 kurer men fick för tunna slemhinnor så fick byta till letrozol som jag haft fram till november. Efter det gav vi upp med dom för jag fick så mycket migrän av dom och fick ändå bara 2 försök. Så nu i december fick jag börja med spruta! :)

Det har fungerat jätte bra! Mått superbra och fick en äggblåsa som vi nu fått försöka på.

Men om sprutor inte fungerar blir nästa steg ivf.

Saker ska tydligen inte vara lätt! :p totalt försökt i 2år.

Blev lite långt :p

Åh va kul att läsa om någon som får ta sprutor. Vi gjorde tre försök med pregotime utan att jag fick någon ÄL. Gick direkt vidare till ivf och med 5 hela ivf försök och 4mf i bagaget kom vår älskade dotter till på 10:onde insättning :) och jag har pco.
    Nu vill vi få ett syskon till henne men varken orkar elr har råd med mer ivf, då vi betalade 64.000kr då hon kom.
    Så tänkte prova Prego nu igen då vissa sagt att det kan vara lättare efter en graviditet. Så kom jag tänka på sprutorna jag tog vid ivfen som gav bra resultat på mig vilket inte pregon gjorde.,så har bokat tid på kvinnokliniken i januari, men de vill att man kör pregotime. Men då kan man få köra på sprutor?
    Vilka har du? Hur funkar en sån här karusell?
    De sa för många år sen att min man hade nedsatt spermiekvalité o fick därför direkt köra på Icsi metoden på SU men sen när vi gick över privat så provade de göra 50/50 på vanligt sätt och Icsi vilket gav samma resultat så därav tänker jag att bara jag får ÄL så borde det funka?
  • pco
    Babydreamer skrev 2015-12-11 22:15:26 följande:
    Ja precis :(
    Men åh, så typiskt o segt att vänta bara för det :(
  • pco
    TheKitten skrev 2015-12-11 22:26:46 följande:
    Ja jag tycker du borde få testa sprutor eftersom pergtime inte fungerade för dig.
    Jag använder Puregon och verkar hittat rätt dos direkt. Annars får man prova sig fram. Om dosen är för svag så fortsätter man bara behandlingen och får öka dosen tills man ser en äggblåsa växa. Om det blir tvärtom att man får för många blåsor så får man avbryta och invänta mens.
    Okej men vart går du? Privat? Vad kostar sprutor? Hörde an nån att det kostar cA 342kr om dagen? Sprutar man ca 14 dagar?
    Jag är ganska lättstimulerad mha sprutor så iaf vid ivf (kanske annorlunda på detta sätt) vid ivf vill man få ut många ägg o bra kvalité. Har fått ca 6 vid varje som växt fort och nu sista drygt 10st så detta kanske inte funkar?
    För det är ju detta med pco att man redan har många omogna som ligger o väntar. O skulle jag få mindre dos kanske de inte växer så det blir ÄL? Känns lite hopplöst nu faktiskt :/
    Hur många gånger har du kört?
  • pco
    TheKitten skrev 2015-12-14 10:24:40 följande:
    Jag går på vanliga lasarettet i Västerås.

Man har ju nå slags högkostnadsskydd på receptbelagd medicin så det blir i så dyrt du hört. Beror ju och på dos osv men ja det är dyrare än tex pergotime. Tror jag betalar ca 300 för en ampull till sprutan. Den räcker för mig i ca 1,5 veckor.

Ja i ca 14 dagar. Dom kollar ju hur många som växer och det får max vara 2 och när dom ser att någon växer så få man köra Äl-test och när man får utslag för äl slutar man med sprutan.

Du får säkert svag dos. Dom börjar alltid med svag för att inte överstimulera.

Har bara kört en omgång än så länge. Hoppas på att mensen uteblir annars gör jag nya försök. :)
    Okej, tack för svar :) ja jag hoppas att jag kan få sprutorna istället, får se.
    Hur går det för dig :) när är det beräknat mens?
  • pco
    rebeqqa skrev 2015-12-15 22:38:25 följande:

Jag har tre provera tabletter kvar sen får jag se hur det går för mig. Förut var jag mest nervös. Men nu är jag mest.. nyfiken på hur min kropp kommer reagera och vara framöver.

Hur går det för er tjejer? Ni kämpar på?

Är det många här inne i tråden som fått höra att de behöver gå ner i vikt? Jag behöver det. Jag väger ca 81kg och borde helt ultimat ligga på 65kg så jag har en lång väg att gå.

Samma här. Väger 79kg o borde oxå väga runt 65kg ... Uuuursch! Känner mig stressad som tusan för detta. Tänker att det är jag själv som måste störa det jag kan, men huuuur lätt är det då?! Funderar på o köra lite extravaganza för att komma igång o börja gå ner iaf :/
  • pco
    rebeqqa skrev 2015-12-16 22:41:47 följande:

Jag vet..

Det känns som ett enormt berg att bestiga. Vi kanske ska peppa varandras resa tillsammans? Extravagansa och annan liknande kur funkar inte för mig. Jag älskar mat för mycket. Tyvärr..

Hård träning och inget fuskande. Låg kolhydratsdiet funkar bäst på mig.

Ja absolut :)
    Jag provade extravaganza för några år sedan och orkade bara i 3v jag var så yr, trött o ja .. Allt, gick då ner 7kg o fick upp hoppet.
    Men gick trögt stt fortsätta. Började med ivf o skulle sluta röka och gå ner i vikt samtidigt, vilket såklart inte funka alla tre grejer samtidigt. Lyckades tillslut få min dotter genom ivf och sen har kilona ökat suck.
    20jan ska jag hu till kvinnokliniken och måste ha gått ner tills dess, men hur? Så mkt o så fort och då är det jul osv. Måste ge mig fan på o äta nyttigt.

Men kanske köra halvfart med extravaganza? Att äta den måltiden mat som du tycker är viktigast?
    Jag tänker att frukost är inte såå viktigt då jag ändå ofta hoppar över den men vissa dagar äter jag kvarg elr gröt. O sen oftast ingen lunch heller, tar båt snabbt o litet o sen är vrålhungrig till middag o sen kanske nåt på kvällen, suck.
    Men kanske ta en påse typ frukost o lunch o sen äta mat till middag? O kanske på vardagar utesluta pasta, ris potatis o sen äta det till helgen?
    Bara för att lixom komma igång o se att det händer något? O sen fortsätta på egen hand bara o äta nyttig o sen till helgen kandke äta macka till frukost elr potatis till middag osv menar inte att vräka i sig till helgen men få unna sig något tror jag är viktigt.
    En på gymmet sa till mig för längesen att 'man får faktiskt inte glömma och leva oxå, unna dig något till helgen en dag'
  • pco
    Babydreamer skrev 2015-12-20 18:13:12 följande:

Iiihhhhh imorgon börjar jag med pergotime :) :) :) :)

Tänk att om detta går som det ska så kanske jag får ett plus på stickan i januari :) :) :) :)

Hoppas, hoppas :)
    Börjar du med enkelkur?
  • pco
    Babydreamer skrev 2015-12-21 19:01:53 följande:
    Ja man brukar börja med en enkelkur för att sedan öka på om man inser att man inte har haft någon ägglossning. Hoppas det ska räcka med enkelkur och att ett blir ett fint plus på stickan i januari :)
    Ja det gjorde jag oxå o sen dubbel o till sist trippel. Dock fick jag aldrig ÄL. Men sprutorna däremot svara jag bra på, hmm konstigt hur kroppen reagerar.
  • pco
    Oviss01 skrev 2015-12-21 20:26:29 följande:

Förresten, ni andra som käkat primolut eller annat liknande för att få igång mensen - har ni fått igång normal menstruation då? Eller har ni fått köra tabletter varje månad?

Jag har tagit provera alla gånger o hjälpt. Har inte fått igång en egen mens utan endast med tabl.
  • pco

Ser att ni diskuterar detta med ultraljud elr ej. Min läkare sa att man alltid gör vul i samband med pregotime för att se om ev. Flerbörd och får då sexförbud. O även se om man ens har ÄL på gång. Sist kom jag dit 2gånger under tabletterna salt ett blodprov efter tabletterna för att sökert veta om man haft ÄL eller inte.

• pco
    Babydreamer skrev 2016-01-13 18:50:29 följande:
    Jag hoppas jag kan hålla mig till BIM men kommer mer troligt börja testa ganska snart. Är på ÄL +7 idag och kommer nog ta nått test i helgen.
    Åh håller tummarna för dig :)
    Uppdatera oss gärna sen också :) :)
  • pco

Hur går det för er tjejer?
    Själv ska ja till kvinnokliniken nu på ons så hoppas att jag får sprutorna direkt än att prova pregotime :)

• pco

Hej allihopa! Behöver tips och råd.
    Jag har pcos och har knappt någon mens och utebliven ÄL.
    Fick en dotter genom ivf, hon kom på 10onde insättningen. Nu vill vi ha ett syskon till henne men orkar inte med ivf och dessutom har vi inte ekonomi för att löpa fler försök.
    Vill prova att endast ta sprutor för att få en ev. ÄL och sedan försöka hemma på det.
    Gick till kvinnokliniken för stt få hjälp med detta då det är dyrare på Carlanderska.
    Problemet är att denna läkare tror att vi inte har så stor chans att lyckas på detta sätt.
    Hur ser oddsen ut? Någon som vet? O dessutom vill han insiminera mig, varför förstår jag inte då jag har min man som fungerade spermier. Han pratar pengar hela tiden. Pergotime har jag provat för många år sedan och fick ingen ÄL trots trippeldosen. Så känns knappt som ett alternativ.
    En sak kan jag förstå då han säger att för en pco patient kan det vara svårt att ställa in dos att endast två två blåsor som släpper då jag har många omogna som ligger och fått många äggblåsor mha menopur. O han säger att får jag för många så måste han konvertera mig till ivfen istället o plocka ut de istället.
    Så vad säger ni tjejer? Har läkaren rätt tro? Varför vill ha insiminera mig för? Fattar ingenting. Hur stor chans kan man ha med endast sprutor? Jag är lättstimulerad när det gäller sprutor med inte när det gäller tabletterna. Tips? Råd?

• pco
    Mamsterbabe skrev 2016-03-26 22:07:00 följande:

Hörrni, skulle ni säga att jag har fått ett positivt äl-test?

Det understa är från igår och det översta från precis nu.

Vad tror ni?!

Ser ingen bild!?
  • pco

Kör ni på med pregotime direkt igen efter att mensen kommit eller väntar ni en mens emellan?

• pco
    Mamsterbabe skrev 2016-03-27 15:09:10 följande:

Försöker få in en bild igen.. Ser ni den nu?

Nä tyvärr :( har också försökt få in bild tidigare men inte funkat :(
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus