Inlägg från: roadstories |Visa alla inlägg
  • roadstories

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Hej!
    Jag vill gärna följas åt :)

Vi har försökt i 2 år och fick för 1 år sen, under vår fertilitetsutredning, veta att jag har pcos. Det kom inte direkt som någon chock för mig då jag misstänkte det redan innan vi började försöka.

Jag har en äggledarspolning och 4 pergotimekurer i bagaget, som enligt läkaren (privat klinik) gav mig äl, men ingen graviditet.
    Han remitterade oss därefter till gyn på sjukhuset där den läkaren bedömde att jag börjat ägglossa av mig själv (något jag inte tror själv). Pga detta får vi ingen mer hjälp om vi inte fortfarande är barnlösa i höst 2016. Detta är 4 månader sedan och vi står fortfarande här och trampar.

Hoppas det inte blev alltför rörigt :)

• roadstories
    Oviss01 skrev 2015-12-08 09:29:09 följande:

Hej!

Jag fick också veta att jag har PCO för två veckor sedan. Har inte haft mens på ca 3 månader, efter p-pillren kom den bara inte. Idag är jag på dag två med Primolut-nor för att få igång mensen, sedan ska jag ta Pergotime.

Är det någon som vet ifall man får/bör ha oskyddat sex under tiden man tar Primolut? 

Sedan är både jag och sambon oroliga över detta med ökad risk för tvillingar, det vill ingen av oss ha... men hellre två än ingen förstås. Min sambo har ett barn sedan tidigare som är sju år.

Skönt med stöd i vägen mot plus, jag känner mig ganska ensam...och ledsen över att det inte gick av sig själv..

Hej! Som jag fick höra av min läkare när jag åt Primolut nor var att man skulle skydda sig under tiden. :)
  • roadstories

Jag är 26 år och bor i mellansverige. :)

Vi funderar på att göra ivf efter jul och betala det själva, eftersom vi inte får någon hjälp förrän vi försökt nästan 3 år.
    Tycker det är så orättvist. Varför behöver vissa "bara" försöka 1 år och vi ska behöva försöka 3 år bara för att läkaren "misstänker" att jag har äl naturligt? Han har inte ens tagit några prover för att bekräfta det. Skrikandes

Förlåt, behövde bara spy lite galla över nonchalanta gynläkare Kräks

• roadstories
    palomablanca skrev 2015-12-10 11:02:08 följande:

[quote=76100100][quote-nick]Babydreamer skrev 2015-12-09 21:37:47 följande:[/quote-nick]Hämtat ut mina pergotime tabletter idag :) känns otroligt spännande och faktiskt oxå rätt läskigt. Imorgon tar jag sista provera tabletten och hoppas så innerligt att mensen behagar komma väldigt snart efter avslutad kurs så vi kan börja bebisverkstaden snart![/

Spännande! Tycker också der blev lite läskigt helt plötsligt när jag fick Pergo utskrivet. Lite så shit just got real. Från att helt ha lagt planerna på en 2016 bebis på hyllan till att shit det kanske blir bebis redan i september.

Känns även som den jävla hästmensen som jag fick av primoluten ALDRIG kommer ta slut. Nån mer som fått kraftig mens av primolut?

Vad gäller Pergo så ska man ju börja dag fem. Men vad räknar man som dag ett på mensen? Min mens brukar liksom va rätt seg i början (när den kommer av sig själv)

För övrigt så blir jag 30 till sommaren o kommer från Sydsverige. Nån fler skåningar här?

Ja fy, mensen efter primoluten var inte rolig! Hade sån jäkla mensvärk också, det kändes liksom att det var framtvingat och inte naturligt.

Dag 1 är den dagen du får en blödning. :)
  • roadstories
    palomablanca skrev 2015-12-10 12:33:47 följande:

[quote=76101816][quote-nick]roadstories skrev 2015-12-10 12:01:42 följande:[/quote-nick]Ja fy, mensen efter primoluten var inte rolig! Hade sån jäkla mensvärk också, det kändes liksom att det var framtvingat och inte naturligt.

Dag 1 är den dagen du får en blödning. :)[/

Alltså första lilla blodsdroppe oavsett hur mkt? För vissa säger att det är första dagen m "fullt flöde" som räknas som dag ett.

Om din mens fortsätter dagen efter borde väl en blodsdroppe räknas som cd 1? Men om det bara blir en blodsdroppe och sen inget mer så vettefasen. 
  • roadstories

Bim +2 idag och jag vågar inte testa. Det senaste halvåret har min mens kommit som den ska, 14 dagar efter Natural Cycles sagt att jag haft äl. Men i 1,5 år innan det har den ju varit oregelbunden så jag tror att den bara bestämt sig för att bli det igen. Suck, att man är så rädd för att få ett negativt test när man borde vara van vid det här laget.

Vart befinner ni er i era cykler? Hur mår ni?

• roadstories
    rebeqqa skrev 2015-12-13 19:18:20 följande:

Jag är inne på 5e dagen med Provera då läkaren konstaterat att jag har pco. Vet inte riktigt.. känner inte av någon skillnad.

Inget mer än att mina flytningar förändrats. Tjockare, vitare..

Jag är orolig för mina blödningar då de alltid innan varit fruktansvärda. Flera veckor långa och väldigt rikliga med massa pms besvär. Innan jag började med p-ringar var jag bitvis deprimerad. P-ringar hjälpte mig oerhört mycket. Men det går ju inte att ha p-ring och bli gravid samtidigt haha.

Men usch din stackare! Vet din gyn om att du haft såna besvärliga blödningar? Jag vet att det finns ett läkemedel för rikliga mensblödningar. Minns inte vad det heter nu men kan kolla upp det om du vill?

Min mens kom strax efter att jag skrev mitt inlägg. Hur mycket mer ska man orka..
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus