Inlägg från: TheKitten |Visa alla inlägg
  • TheKitten

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Hoppar in här med.

Har pcos. Vi försökte först själva ett år men med oregelbunden mens fungerade de ju inte. Så sökte hjälp på fertilitetsmottagningen. Vi fick komma dit och jag blev undersökt och dom tog blodprov. Vi fick massor av information om hur allt går tillväga och jag fick även veta då att jag har pcos.

Min kille fick lämna spermieprov och dom spolade mina äggledare. Allt såg bra ut.(det var december 2014)

Så efter det fick jag börja med pergotime i januari.

Tror jag testade 2 kurer men fick för tunna slemhinnor så fick byta till letrozol som jag haft fram till november. Efter det gav vi upp med dom för jag fick så mycket migrän av dom och fick ändå bara 2 försök. Så nu i december fick jag börja med spruta! :)

Det har fungerat jätte bra! Mått superbra och fick en äggblåsa som vi nu fått försöka på.

Men om sprutor inte fungerar blir nästa steg ivf.

Saker ska tydligen inte vara lätt! :p totalt försökt i 2år.

Blev lite långt :p

• TheKitten
    pco skrev 2015-12-11 19:42:24 följande:
    Åh va kul att läsa om någon som får ta sprutor. Vi gjorde tre försök med pregotime utan att jag fick någon ÄL. Gick direkt vidare till ivf och med 5 hela ivf försök och 4mf i bagaget kom vår älskade dotter till på 10:onde insättning :) och jag har pco.
    Nu vill vi få ett syskon till henne men varken orkar elr har råd med mer ivf, då vi betalade 64.000kr då hon kom.
    Så tänkte prova Prego nu igen då vissa sagt att det kan vara lättare efter en graviditet. Så kom jag tänka på sprutorna jag tog vid ivfen som gav bra resultat på mig vilket inte pregon gjorde.,så har bokat tid på kvinnokliniken i januari, men de vill att man kör pregotime. Men då kan man få köra på sprutor?
    Vilka har du? Hur funkar en sån här karusell?
    De sa för många år sen att min man hade nedsatt spermiekvalité o fick därför direkt köra på Icsi metoden på SU men sen när vi gick över privat så provade de göra 50/50 på vanligt sätt och Icsi vilket gav samma resultat så därav tänker jag att bara jag får ÄL så borde det funka?
    Ja jag tycker du borde få testa sprutor eftersom pergtime inte fungerade för dig.
    Jag använder Puregon och verkar hittat rätt dos direkt. Annars får man prova sig fram. Om dosen är för svag så fortsätter man bara behandlingen och får öka dosen tills man ser en äggblåsa växa. Om det blir tvärtom att man får för många blåsor så får man avbryta och invänta mens.
  • TheKitten
    pco skrev 2015-12-12 00:04:05 följande:

Okej men vart går du? Privat? Vad kostar sprutor? Hörde an nån att det kostar cA 342kr om dagen? Sprutar man ca 14 dagar?

Jag är ganska lättstimulerad mha sprutor så iaf vid ivf (kanske annorlunda på detta sätt) vid ivf vill man få ut många ägg o bra kvalité. Har fått ca 6 vid varje som växt fort och nu sista drygt 10st så detta kanske inte funkar?

För det är ju detta med pco att man redan har många omogna som ligger o väntar. O skulle jag få mindre dos kanske de inte växer så det blir ÄL? Känns lite hopplöst nu faktiskt :/

Hur många gånger har du kört?

Jag går på vanliga lasarettet i Västerås.

Man har ju nå slags högkostnadsskydd på receptbelagd medicin så det blir i så dyrt du hört. Beror ju och på dos osv men ja det är dyrare än tex pergotime. Tror jag betalar ca 300 för en ampull till sprutan. Den räcker för mig i ca 1,5 veckor.

Ja i ca 14 dagar. Dom kollar ju hur många som växer och det får max vara 2 och när dom ser att någon växer så få man köra Äl-test och när man får utslag för äl slutar man med sprutan.

Du får säkert svag dos. Dom börjar alltid med svag för att inte överstimulera.

Har bara kört en omgång än så länge. Hoppas på att mensen uteblir annars gör jag nya försök. :)
  • TheKitten

Ni pratade om ultraljud såg jag.

Alla kliniker verkar göra olika.

Där jag går kollar man alltid! Både tabletter och spruta. Om det är fler än 2 äggblåsor som växer blir det graviditetsförbud. Pga av ökad risk för att det blir mer än ett eller två befruktade ägg.

Dom vill köra det säkra före det osäkra.

• TheKitten
    Oviss01 skrev 2015-12-21 20:26:29 följande:

Förresten, ni andra som käkat primolut eller annat liknande för att få igång mensen - har ni fått igång normal menstruation då? Eller har ni fått köra tabletter varje månad?

Jag brukar få ta Primolut-Nor när jag ska få igång mensen efter ett uppehåll från behandling. Men när jag väl går på någon behandling får jag ju ägglossning och då behövs Primolut-Nor ju inte. :)

Nu har jag gått ett år hos Kvinnokliniken för att försöka bli gravid men bara fått försöka 3ggr. Pga att vi inte hittat rätt dos med verken Pergotime eller Letrozol.
    Nu i januari ska jag köra igång med Primolut-Nor igen och sen sprutor :)

• TheKitten
    Oviss01 skrev 2016-02-10 12:49:19 följande:

Hej!

Hur vanligt är det att man gör VUL för att minimera risken för flerbörd? Nu har jag varit hos gynekolog nummer 2, som inte heller gör detta.

Idag fick jag i alla fall Provera och Letrozole urskrivet, men vill som sagt helst undvika mer än ett barn åt gången  När ska man göra VUL om man vill minimera risken?

Jag går i Västerås och dom gör alltid VUL oavsett om man tar tabletter eller sprutor. Just för att ha koll. Tar ju ca 5min liksom. Hur ska dom annars veta hur medicinen fungerar?
    Jag får iaf gå på kontroll fram tills att en (max 2) blåsor är så pass stora att den/dom kommer att spricka. Nu minns jag ju inte måtten (dåligt sifferminne) men efter en viss storlek så kommer dom fortsätta växa tills dom släpper.
    Hoppas jag inte förklara för luddigt :P

Jag ska på kontroll imorgon. Första gången för denna äl-omgång :P så jag kommer ju få komma tillbaka även nästa vecka för att se så det inte blir flerbörd eller nåt.
  • TheKitten
    Oviss01 skrev 2016-02-10 21:01:05 följande:

När gör du VUL då? efter du börjat ägglossningsstimulerande? vilken dag i cykeln, kör ni inget sex förrän VUL då?

Jag gör det första vul 7 dagar efter första mensdagen och sen ca var 3e dag till dom kan säkerställa att en blåsa växer. Och oskyddat sex är inte tillåtet tills dom säger okej.

När jag tog tablett så var första vul 14 dagar efter första mensdagen.
  • TheKitten
    Mamsterbabe skrev 2016-03-13 06:30:53 följande:

Jag har en fundering. Vad är det för skillnad på pergotime och letrozol?

Letrozol använder man of label. Alltså inte gjord för att hjälpa till vid fertilitetsproblem. Om jag minns rätt är de till för kvinnor som gått igenom klimakteriet och fått bröstcancer typ. Inte helt hundra på den men vet iaf att medicinen inte är gjord för fertilitetshjälp egentligen. Medans Pergotime är det.
  • TheKitten

Nu har jag hängt i denhär tråden ett tag. Dom flesta lyckas ganska snabbt eller nyligen börjat resan till en bebis. Men finns det någon som har hållt på ett tag precis som jag? Har gått på olika behandlingar sen januari 2015.

Min story finns här någonstans. ;P

Nu håller jag iaf på med 4e eller 5e behandlingen, minns inte vilken det är, tur läkaren har koll ;)

Om detta försök inte fungerar som får jag gå vidare med IVF i augusti om jag vill. Och jag vill nog det. Rätt less på hela processen. Det tär verkligen på en!

Folk säger "tänk inte så mycket på det", men sånt är ju inte så lätt när man ska komma ihåg att ta tabletter eller sprutor och ringa läkare och gå på läkarbesök och räkna dagar hit och dit.

Blä har inte en bra dag idag

Men får hoppas att vul ser bra ut på måndag

• TheKitten
    Novembersmile skrev 2016-05-23 21:29:39 följande:

har snart ätit pergotime i 1 år. fungerar det inte på kommande kurer så ska vi få prova letrozole. 

har någon här provat båda? märkt någon skillnad? 

Varför byter du?
    Svarar du dåligt eller är de svårdoserat? Slemhinnorna inte bra?
    Jag har använt båda och slutade med Pergotime av 2 anledningar. Första var att slemhinnorna inte blev så tjocka som dom önskade och för de andra vad det svårdoserat för mig.

• TheKitten
    Novembersmile skrev 2016-05-24 21:13:41 följande:

Har svarat dåligt! och läkaren tyckte det Kunde vara bra att prova ett annat märke, för de kan verka olika som jag förstod det!

Okej.
    Jo dom verkar olika. Letrozole är ju off-label användning, gjort för något helt annat egentligen men som dom har upptäckt fungerar bra till att stimulera äggstockarna med.
    För mig var de ingen större skillnad på hur jag svarade på medicinerna mer än slemhinnorna som jag nämnde.
    Jag svarar bäst på sprutor, Puregon.
  • TheKitten
    rebeqqa skrev 2016-08-26 22:05:57 följande:

Du är inte ensam, vi har också hållit på sedan vår 2015 utan att komma någonstans. Jag har ingen mens och ingen ägglossning. Letrozol funkar inte, varken enkel eller dubbel do.. Min läkare tror inte på pergotime för min del och har nu satt mig på Metformin i hopp om att det 1. ska hjälpa mig gå ner lite i vikt. 2. göra mig mer känslig för ägglossningsstimmulerande ämnen då jag inte reagerat alls på tidigare behandlingar. Vår remiss skickades in i Juni och vi hoppas på att få komma till IVF kliniken i början på nästa år.

Under tiden som vi väntar kämpar jag på med Metforminet och vikten. Min läkare pratar mycket om att om jag går ner så lite som 5% av vikt kan allt bli mycket enklare. Och när jag tänker efter.. sist jag hade mens (innan jag började med prev-medel) vägde jag mindre så mitt mål är att komma mer i hormonell balans och bli av med några kilon. Hoppas att de ska göra all skillnad i världen i kombination med Letrozol.. Känns skönt att kunna göra något under tiden som vi bara väntar och väntar.  

Hur ser det ut med IVF för er del?

Vi har varit på informationsmöte så på torsdag ska jag ringa å sen får vi se hur snabbt vi får komma igång.

Hoppas det går bra dig!
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus