Inlägg från: Newbie84 |Visa alla inlägg
  • Newbie84

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Hej, jag har precis fått min första proverakur och har på dag 8 fått lite lite blödning som jag hoppas kommer igång, om jag inte får äl så får jag börja med Pergotime. Jag har pco och efter att slutat med p-piller kom inte min mens igång. Är helt ny i den här karusellen. Testade ni som tagit provera med äl-test från dag tio efter första mensdagen och fram till äl eller tills nästa mens? Om det ens kommer någon av sig själv...

• Newbie84

[quote=76724506][quote-nick]Oviss01 skrev 2016-06-19 16:36:05 följande:[/quote-nick]

Hej,

Vad jag hört så är ÄL-test inte tillförlitliga om man har PCO, så jag provade inte ÄL-test alls faktiskt. Provera hjälpte mig att få mens, men det hjälpte inte äggen att mogna. Så jag körde med Letrozol kanske direkt. Min mens kom 1-2 dagar efter avslutad provera-kur. Första gången kom mensen som vanligt, var precis som innan när jag åt p-piller. Men andra omgången hade jag bara lite mens i 1-2 dagar, så jag trodde inte det skulle ge nåt. Men det slutade med tvillinggraviditet för min del så det fungerade visst ändå hehe.

[/

Jaha är de inte, varför då? Är helt ny på detta, fick mitt första barn oplanerat, men nu suger det när det inte funkar av sig självt...vad kul med tvillingar :)

• Newbie84

Jag har käkat första pergotime kuren och det blir iaf starkare på de billiga testen och en blinkande gubbe på clearblue. Hoppas på ägglossning...

Rebeqqa hur funkar metformin?

När jag blev gravid första gången vägde jag typ 15 kg mindre och hade tidigare käkat lchf. Nu gör jag det igen och hoppas att ägglossningen kommer igång bättre om jag går ner åtminstone 7-8 kg...

Ni som har barn, hur mådde ni som gravida? Jag spydde från v. 5 fram till förlossning och fick ligga på sjukhus lite. Har börjat fundera på om det har med hormoner att göra, att jsg är extra känslig pga pco:n

• Newbie84

Tack rebeqqa för info, ska googla lite :) tänkte att det kanske skulle hjälpa mig också med viktstabilitet.

• Newbie84

Har också hört att vi med pco har bra ägg, men att det svåra är att bli gravid pga utebliven ägglossning eller väldigt oregelbunden sådan.

Ni som ägglossat med pergotime, vilken dag i cykeln? Jag är på dag 18 och har inte fått någon (test visar bara blinkande glad gubbe för typ 6 dagen...) verkar som att pergon inte funkade denna månad tyvärr...har inte heller märkt någon ägglossningsekret heller. Antar att jag behöver höja dosen nästa månad.

• Newbie84
    Oviss01 skrev 2016-08-31 22:15:18 följande:

Här har jag hört också att ägglossningstest inte alltid fungerar så bra för oss med PCO. Men jag kan ha fel  

Nä jag vet men borde ju gett utslag vid ägglossning, tror att det kan visa fel åt andra hållet pga att man har många halvmogna ägg typ.
  • Newbie84

Jag har haft hög fertilitet med Cb ägglossningstest i 8 dagar och idag har jag maximal fertilitet på cd22. Har käkat en pergotimekur, någon mer dom varit med om så här sen ägglossning?

• Newbie84

[quote=76940645][quote-nick]monn skrev 2016-09-04 09:52:26 följande:[/quote-nick]När jag åt Pergotime 50mg fick jag ägglossning på cd21!

[/

Ok då är jag inte ensam iaf :)

Hoppas att jag inte behöver ta så långa kurer om det ändå funkade så att säga.

Betyder det att cykeln blir längre då också? Innan hade jag ca 29 dagar

• Newbie84
    ivfbullen skrev 2016-09-09 15:15:56 följande:

Är på cd 15 och har inte fått utslag ännu på clearblues ÄLtest. Första kuren med Pergotime.

Har däremot känt av lite smärta vid livmodern. Häromdagen fick jag också en vallning och tyckte jag hade för mycket kläder på mig. Är det normalt?

Fick också så av pergon jag fick ju ägglossning (enligt test, ej blodprov) på cd 19-20. Har inte kvar vallningar lika mycket nu men de hängde kvar efter avslutad kur för mig.
  • Newbie84
    Babydreamer skrev 2016-09-13 11:26:43 följande:

Plussade imorse!!! På första omgången letrozole

Åh vad kul! Stort grattis :)

Rekommenderar du letrozole? Du skrev att du slapp biverkningar. Jag känner mig fortfarande väldigt hormonig ifrån pergon och påverkad även om jag inte mådde "dåligt" av dem.
  • Newbie84
    Babydreamer skrev 2016-09-13 21:12:27 följande:

Ja jag rekommenderar verkligen letrozole! fick tidigare ägglossning än med pergotime plus att jag endast hade liiiite värmevallningar jämfört med pergotime där jag hade överjävliga värmevallningar...

Åh ska fråga om jag får prova det då :) känner du dig gravid förresten? Minns liksom inte när jag fick mina första känningar sist om det var tidigt eller kom senare efter bim haha
  • Newbie84
    Marie357 skrev 2016-09-19 21:06:56 följande:

Idag var jag hos gyn, jag är själv på dag 11 idag. Hade en blåsa på 11 mm och så en på 17mm. Blir mysa från och med imorgon nu och så varannan dag...

Det funkade det! Jag är så jävla lycklig...

Wohooo grattis :)
  • Newbie84

Fick mens idag med besked, det forsar ut och jag har så ont i magen. Påbörjar ny kur med Pergo igen och ska till gyn om 2 v och sen några dagar efter igen för att kolla äggen och sen om jag ägglossat :) bara på det igen då.

• Newbie84
    mickaa skrev 2016-11-22 18:02:28 följande:

Hej alla. Länge sedan ja skrev här. Har ju pcos o gjort ivf nu i början av november. Vårat första försök. Efyer lång lång försök innan. O vi lyckades pricka rätt;) är dock överstimulerad men ja blev gravid. Vecka 3 går jag in i nu;) de finns hopp för oss pcosare

Stort grattis vad roligt! Jag blev gravid med Pergo precis innan vi skulle köra igång ivf processen och jag kände att vi nästa skulle skita i det :)
  • Newbie84
    ironiskt skrev 2016-12-12 22:17:11 följande:

Hej! Hoppar in i tråden!

Jag är en tjej på 25 år med många frågor om pcso och hoppas att ni erfarna kanske kan svara lite

Fick i Juli bekräftat att jag har PCO (PCSO?) 

Jag har aldrig haft en regelbunden mens, fick några enstaka gånger sent i tonåren och sedan uteblev den innan jag började med piller. Har ätit minipiller (cerazette) i ca 10 år och slutade med dessa för ett halvår sedan. Har under åren haft lite mellanblödningar, men väldigt sällan. Har inte fått någon mens sedan jag slutade och tror inte jag kommer få det heller. Har inga andra tydliga symtom av pcso. Är på gränsen till underviktig, inte dålig hy eller ökad behåring. 

Har varit hos gyn som säger att vi ska avvakta med att ta hjälp och först se om mensen kommer igång. Var ca 2 år sedan jag ens hade en blödning. Men det är det hon sa. Hon sa också att chansen finns att vi blir gravida utan hjälp och att vi ska försöka själva trots att jag inte har någon cykel att räkna på. Ska höra av mig om några månader igen, men jag vet att jag inte kommer få varken mens eller bli gravid innan detta. 

Så.. ja, vad har ni för tips och råd? (Har läst många som tipsar om LCHF men har utgått från att det är för de som behöver gå ner i vikt?)

MVH Förvirrad tjej

Jag har ätit lchf och blev gravid med pergotime 2 dosen. Vet inte om lchf hjälpte till, mitt första barn blev också till när jag precis slutat med lchf.

Vet inte om det finns några samband mer än att det stabiliserat insulinnivåerna och även kanske hormonbalansen.

Min gyn tyckte inte att vi skulle vänta utan körde igång direkt med Pergo för då ökade våra chanser att lyckas. Första blev till oplanerat, men svårt om man inte ägglossat och vet när det ska ske.

Lycka till!
  • Newbie84
    ironiskt skrev 2016-12-13 21:33:47 följande:

Tack för era svar!

Fick som sagt bekräftat att jag har PCO, har gjort 2 ultraljud.

Ni tycker alltså inte att vi ska avvakta utan be om hjälp så fort vi kan? Behöver min sambo kolla upp sig innan det i så fall, eller börjar man med dom här tabletterna?

Så det kan vara värt att testa LCHF trots att jag inte är överviktig? :) Läste också om någon salva/kräm? Någon som vet något om det?

Tusen tack för era svar! Det är en himlans massa olika info om PCO att försöka ta till sig, det blir lite snurrigt hehe

MVH

Jag tycker ni bör påbörja en utredning om ni vill ha barn så snart som möjligt. Min gyn sa att jag kan bli gravid av mig själv men det är svårt om man inte har ägglossning eller oregelbunden ägglossning. Vi hade barn sen tidigare på naturligt sätt därför lämnade inte vi något spermaprov.

Vi med pco har många ägg ofta av bra kvalitet, därför får vi ofta barn med lite hjälp på traven. Om man behöver göra ivf så är det också goda chanser att lyckas :)

Skadar ju inte att prova med lchf, men jag tror snarare på utredning.
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus