• Oviss01

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Yonnahanna skrev 2016-03-10 09:21:26 följande:
    Det är helt normalt att känna så!! :) helt plötsligt är ju allt du drömt om påväg att bli sant & då är det okej att bli nervös :) så känner jag emellanåt också... Att 50% mig och 50% min sambo blir en liten människa som jag har ansvar för, som jag ska skydda från allt ont, uppfostra, lära vad som är rätt och fel och allt som hör där till :) det är verkligen inte "så bara" så det är okej att bli nervös :) vi stöttar varandra!! :)
    Tack för stöd :)

Ser att du är bonusmamma, det är jag också, fast till en kille på snart 8 år. Varit med i hans liv sedan han var 5. 

Så jag vet ju lite vad som väntar sedan, och det är ju inte BARA en dans på rosor heller :)

Hur går det för dig, du tog pergotime? Jag har fått letrozol som väntar ifall det inte går vägen den här gången..
  • Oviss01

Vad jag har fått höra, dels i forum här, men också via gynekologen som skrev ut den, är att Pergotime innebär större risk för flerbörd än Letrozol. Och det stämmer som TheKitten skrev, att huvudsyftet inte är fertilitetsproblem för Letrozol. Det är väl helt enkelt bara så att man upptäckte fler användningsområden för den medicinen så nu finns två olika.

Jag är väldigt nervös över flerbörd, så jag tycker Letrozol låter bra

• Oviss01

Besviken och ledsen idag... hoppades att eftersom jag fick mens naturligt för en månad sedan så kunde det finnas chans till graviditet den här månaden. Tog grav test imorse - negativt. Nu tänkte jag börja med Letrozol (och kanske Provera först!?) på söndag. Ger mensen några dagar till på sig att dyka upp...

Hade inte mens på 8 månader, så dök den som sagt upp helt plötsligt. Så nu blev jag osäker på hur jag gör med Provera...

Känner mig lite deppig, hade verkligen hoppats att det skulle gå av sig själv..

• Oviss01

Hur går det för er tjejer? Själv ska jag ta min sista Provera imorgon, så hoppas vi mensen kommer igång. Fick miniblödning här om dagen, vilket jag aldrig varit med om tidigare, men å andra sidan aldrig provat provera heller..

Kommer ta Letrozol på mensens tredje dag, blir spännande. Som jag förstått det så säger ÄL-tester ingenting för oss med PCO? Jag som missuppfattat?

• Oviss01

Hej!

Jag har tagit provera och fick mens. Idag är det tredje mensdagen och dags att börja med letrozol. Hur tänker ni kring oskyddat sex under tiden ni tar provera? Jag tog grav.test innan jag började med provera för säkerhetsskull. Men bör jag ta ett igen innan letrozol trots att jag har proveramens just nu?! Jag grubblar sönder mig av allt just nu, att det ska vara så svårt :(

Kör ni som vanligt bara? Oskyddat under hela behandlingen?

• Oviss01

Hej på er!

Hur går det för er alla?

Jag tog ju Letrozol och var och gjorde VUL i tisdags. Då såg de en stor äggblåsa och två mindre. De sa att det finns pytteliten risk för tvillingar, men att hon inte såg några hinder, men att det är upp till oss.

Gjorde ägglossningstest igår och fick blinkade gubbe. Imorse blev det lite mys, så får vi se om det blev nåt.. De här två veckorna att vänta på att testa är lika olidliga varje månad..

Känner mig livrädd varannan minut och jätteglad och förhoppningsfull varannan minut. haha. 

• Oviss01
    Newbie84 skrev 2016-06-18 20:46:11 följande:

Hej, jag har precis fått min första proverakur och har på dag 8 fått lite lite blödning som jag hoppas kommer igång, om jag inte får äl så får jag börja med Pergotime. Jag har pco och efter att slutat med p-piller kom inte min mens igång. Är helt ny i den här karusellen. Testade ni som tagit provera med äl-test från dag tio efter första mensdagen och fram till äl eller tills nästa mens? Om det ens kommer någon av sig själv...

Hej,
    Vad jag hört så är ÄL-test inte tillförlitliga om man har PCO, så jag provade inte ÄL-test alls faktiskt. Provera hjälpte mig att få mens, men det hjälpte inte äggen att mogna. Så jag körde med Letrozol kanske direkt. Min mens kom 1-2 dagar efter avslutad provera-kur. Första gången kom mensen som vanligt, var precis som innan när jag åt p-piller. Men andra omgången hade jag bara lite mens i 1-2 dagar, så jag trodde inte det skulle ge nåt. Men det slutade med tvillinggraviditet för min del så det fungerade visst ändå hehe.
  • Oviss01
    ivfbullen skrev 2016-08-31 10:57:36 följande:

Hej!

Hoppar in här.

Lite kort; blev gravid på första IVF försök förra hösten men det slutade i MA vecka 8+6. Därefter fick jag ett tidigt missfall efter en insättning av vårt sista ägg i frysen (gick på femanest och vaggisarna). Då vi flyttade under hela den vevvan så kunde vi inte få fortsätta där vi var utan står nu i en lång kö till Sahlgrenska. Under tiden har jag läst en hel del och misstänkt att jag har pco. Besökte gynekolog igår på mens dag 5 och yes, han höll med. Går nu på pergotime och hoppas verkligen vi lyckas på första försöket, även om det är svårt.

Vet ni om man ska gå på något annat när man väl blivit gravid? Min läkare sa att vi med pco har lättare för missfall. Kanske man då ska gå på vaggisarna? De som hjälper till att hålla en bra miljö i livmodern.

Irriterar mig att jag själv har fått googla mig fram till vad jag har och ivf kliniken bara har kört på ivf och inte testat först med annat. Eller åtminstone brytt sig om att informera en om att man troligtvis har det här.

Hej,

Jag hörde precis tvärtom..att vi med PCO har väldigt bra kvalitet på våra ägg så missfall är mindre vanligt..

Visst är det jobbigt när man själv måste googla fram svar?! Jag var runt till 3-4 olika ställen och pratade med olika gynekologer innan jag tyckte det kändes bra...

Nu är jag gravid i vecka 23 med tvillingar, efter att ha först tagit tabletter för att få mens och sedan Letrozole (istället för pergotime).

Lycka till!
  • Oviss01
    Newbie84 skrev 2016-08-31 21:20:06 följande:

Har också hört att vi med pco har bra ägg, men att det svåra är att bli gravid pga utebliven ägglossning eller väldigt oregelbunden sådan.

Ni som ägglossat med pergotime, vilken dag i cykeln? Jag är på dag 18 och har inte fått någon (test visar bara blinkande glad gubbe för typ 6 dagen...) verkar som att pergon inte funkade denna månad tyvärr...har inte heller märkt någon ägglossningsekret heller. Antar att jag behöver höja dosen nästa månad.

Här har jag hört också att ägglossningstest inte alltid fungerar så bra för oss med PCO. Men jag kan ha fel  
  • Oviss01
    Marie357 skrev 2016-09-06 15:17:53 följande:
    Blöder du hela tiden? Jag har pcos och blöder typ ALDRIG
    Samma här, mitt problem var att jag INTE fick mens alls. Efter fyra månader hade den fortfarande inte kommit, så jag fick ta tabletter för att få mens innan jag kunde prova Letrozol.. Får bara mens när jag går på p-piller. Tänk, att något man annars hatar så mycket kan bli så efterlängtat när man försöker få barn
  • Oviss01
    idaaa93 skrev 2016-09-06 22:00:39 följande:

hej! hoppas de är okej att jag hoppar in här! jag fick min diagnos om pcos för 1.5 år sen. jag har en liten undran, är de nån hör som tagit letrozol utan o uppsökt bm efter för o kolla om nåt ägg har släppt? jag har testat letrozol en gång bara o de funkade bra första kuren men blev dock inget barn då :/ så vi beslöt oss för o vänta ett tag till.men nu vill vi försöka igen men de finns bara en kvinnokliniken som jag går på o de är så svårt o få tid där. Därför som jag undrar om man kan ta de eller om de är riskabelt

Hej!

När jag skulle ta Letrozol så fick jag ringa runt till tre olika ställen innan jag hittade ett ställe som faktiskt VILLE göra ultraljud när jag tagit Letrozol. De andra tyckte att det var onödigt... Så jag åkte tom till en annan ort för ultraljudet.

Jag ville gärna själv veta hur det såg ut och att det inte var för många ägg som var på G. Nu blev det ju tvillingar ändå dock hehe.
  • Oviss01
    Babydreamer skrev 2016-09-13 11:26:43 följande:

Plussade imorse!!! På första omgången letrozole

GRATTIS!!

Letrozole är verkligen bra, jag plussade också på första försöket :D
    Nu är jag i vecka 25!

Det jag hörde om Letrozole innan var att det var mindre risk för flerbörd än med Pergotime. Det var därför jag ville prova det i första hand.. jag hade noll biverkningar också. Så rekommenderas stort av mig! 

Dock förespråkar jag att man får göra UL efter man tagit tabletterna så man kan kolla just att det inte blir fler barn än planerat..
  • Oviss01

Hej!

Jag testade någon gång, men jag skulle inte lita på det fullt ut... jag har också hört att det inte ska fungera när man har PCO. Jag testade ett tag med ÄL-tester, sedan bestämde jag mig för att skippa det med Letrozole eftersom de ändå kollade med UL. Kändes säkrare och så slipper man bli besviken i onödan!

Själv fick jag tvillingar (eller de kommer inom en månad), efter första omgången Letrozole. Lycka till!!

• Oviss01
    ironiskt skrev 2016-12-12 22:17:11 följande:

Hej! Hoppar in i tråden!

Jag är en tjej på 25 år med många frågor om pcso och hoppas att ni erfarna kanske kan svara lite
    Fick i Juli bekräftat att jag har PCO (PCSO?) 
    Jag har aldrig haft en regelbunden mens, fick några enstaka gånger sent i tonåren och sedan uteblev den innan jag började med piller. Har ätit minipiller (cerazette) i ca 10 år och slutade med dessa för ett halvår sedan. Har under åren haft lite mellanblödningar, men väldigt sällan. Har inte fått någon mens sedan jag slutade och tror inte jag kommer få det heller. Har inga andra tydliga symtom av pcso. Är på gränsen till underviktig, inte dålig hy eller ökad behåring. 
    Har varit hos gyn som säger att vi ska avvakta med att ta hjälp och först se om mensen kommer igång. Var ca 2 år sedan jag ens hade en blödning. Men det är det hon sa. Hon sa också att chansen finns att vi blir gravida utan hjälp och att vi ska försöka själva trots att jag inte har någon cykel att räkna på. Ska höra av mig om några månader igen, men jag vet att jag inte kommer få varken mens eller bli gravid innan detta. 
    Så.. ja, vad har ni för tips och råd? (Har läst många som tipsar om LCHF men har utgått från att det är för de som behöver gå ner i vikt?)

MVH Förvirrad tjej

Hej!

Jag hade turen att få göra undersökning när vi bara försökt ett par månader. Allt som behövs är ett vaginalt ultraljud så ser de om du har PCO. Fråga om de inte bara kan göra ett sådant så du får veta annars.. man ska ju få hjälp annars när man har försökt i ett år. Själv hänvisade jag till att min mamma hade stora problem att bli gravid och att min syster fått flera missfall, så jag ville veta NU.

Nästa vecka kommer våra tvillingar så det går förstås att bli gravid ändå, ibland med lite hjälp på traven  
  • Oviss01
    ironiskt skrev 2016-12-13 21:33:47 följande:

Tack för era svar!

Fick som sagt bekräftat att jag har PCO, har gjort 2 ultraljud.
    Ni tycker alltså inte att vi ska avvakta utan be om hjälp så fort vi kan? Behöver min sambo kolla upp sig innan det i så fall, eller börjar man med dom här tabletterna?

Så det kan vara värt att testa LCHF trots att jag inte är överviktig? :) Läste också om någon salva/kräm? Någon som vet något om det?

Tusen tack för era svar! Det är en himlans massa olika info om PCO att försöka ta till sig, det blir lite snurrigt hehe

MVH

Vill ni ha barn nu, så tycker jag ni ska köra igång med tabletter. Nu är jag inte något mönsterfall att gå efter, men det jag har hört är att Letrozole innebär mindre risk att det blir tvillingar jämfört med Pergotime. Det är anledningen till att jag fick Letrozole. Nu blev det ju tvillingar ändå..så som sagt, jag är inget bra exempel

Min sambo behövde inte kollas, delvis för att han har en son sedan tidigare (dock 8 år, så det kan ju ha hänt en del sedan dess). Men också för att det var så självklart att det berodde på mig, PCO gör det väldigt svårt att få barn, jag hade ingen mens alls när jag slutade med p-piller.

Lycka till hur ni än gör!!
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus