• Anonym (Jepp)

Vid vilken ålder är man en "äldre person" enligt dig?

Hej.
    Jag håller på med en skoluppgift (nej jag ber er inte om hjälp) och ska dra några slutsatser om flera personers svar (intervjuer) där bland annat ålder ska vara med, och jag försöker just nu definiera var gränsen går för vem som räknas som en "äldre" person.

Tänkte att man kanske räknas som "äldre person" när man är 40-45 och äldre? Tycker jag iallafall. 
    Men det är nog känsligt så vill inte riskera att trampa någon på tårna (är ju dock bara läraren som kommer läsa det) så undrar därför vad ni tycker.. 

Vid vilken ålder skulle ni kalla en person för en "äldre person"?

• Svar på tråden Vid vilken ålder är man en "äldre person" enligt dig?
  • hejnina

Min mamma är 46 och för mig är hon inte en äldre person. Just nu tänker jag nog att man blir en äldre person runt 55. Men jag tänker också att det är en gräns som flyttas ju äldre man sjäv blir.. jag är 26.

• Anonym (Jag)

Äldre person är en uppåt 80 år enligt mig, då är man rätt gammal!:)

• Anonym (tuva)

Oj då är jag äldre väldigt snart, hahaaa ) nä du äldre tycker jag typ 60+ är, men det beror ju på sammanhanget. Får man sitt första barn vid 40+ tycker jag man är en äldre mamma men annars är 40 absolut ingen ålder!!

• Anonym (S)

Tycker att man är äldre kring 40-50.

• Anonym (tomas)

20 år äldre än en själv

• Stårschan

Det beror ju helt på sammanhanget. Jag är bland annat med i en intresseförening tillsammans med ett gäng äldre damer (pensionärer), och blir ofta kallad "flicka"  trots att jag är medelålders tvåbarnsmor.

"Äldre person" tycker ju då jag att man blir först när man närmar sig pensionsåldern, även om det är väldigt individuellt. Ung är man tills man kommer upp i den ålder då de flesta jämnåriga har fått barn. Sedan blir man medelålders, och först därefter 'äldre'. "Gammal" är man om pensionärer anser att man är gammal.

• Stårschan

TS - kul skoluppgift. Håller du också på att få fram någon sorts definition på var gränsen går för att man ska anses vara vuxen? Jag minns att jag tyckte att man blev vuxen när man fyllde femton. Då gick jag själv i lågstadiet och tyckte att femtonåringar var jättestora.

• Anonym (tuva)

Tror att du ts är i 20-årsåldern.

• Anonym (50+)

Jag är 50+ och känner mig inte "äldre", när jag var 20 tyckte jag däremot att en 50-åring var äldre.hade  50-åringar då (tidigt 80-tal)  en "äldre" stil än idag.

Svår fråga!

• Anonym (Jepp)
    Stårschan skrev 2015-12-07 19:58:13 följande:

TS - kul skoluppgift. Håller du också på att få fram någon sorts definition på var gränsen går för att man ska anses vara vuxen? Jag minns att jag tyckte att man blev vuxen när man fyllde femton. Då gick jag själv i lågstadiet och tyckte att femtonåringar var jättestora.

Uppgiften handlar egentligen om hur religion påverkar individer utifrån kön, sexuell läggning, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och ålder.
    Dra slutsatser utifrån intervjuerna jag fått t.ex "Ju sämre ekonomi desto mer religiös" eller "Ju äldre personen är desto mer religiös" och liknande.

Har ännu inte börjat med uppgiften utan försöker dra enkla slutsatser utifrån varje persons intervjusvar innan jag börjar, därför blir det lite svårt när jag inte vet när en person ska ses som en "äldre person". 

Tillexempel en man på 54 år som inte är religiös.
    Då vill jag kunna sätta gränsen och skriva "Att äldre personer är mer religiösa stämmer inte på denna person", om du förstår hur jag menar?
  • Anonym (M)

Jag har aldrig använt uttrycket annat än om pensionärer. Innan dess är man medelålders.

• Anonym (Jepp)
    Anonym (tuva) skrev 2015-12-07 20:01:09 följande:

Tror att du ts är i 20-årsåldern.

Jag är 17. 
  • cupcakemom

Min nioåring sa så sent som i morse att varför tycker man att folk är äldre när dom är runt 20 och gammal när man är i din ålder mamma (jag är 43) så det där beror nog mycket på vid vilken ålder man själv är....

Jag säger äldre när dom börjar närma sig 75-80

• Anonym (47)

Ja,inte är då jag äldre inte!  Förvånad Skulle vilja säga över 75,då är man äldre. Men det är i allmänna termer, man kan ju vara äldre och gammal i udda sammanhang också långt,långt före 75. En 35-åring går ju inte på ungdomsmöte,han är ju för gammal och man är en äldre mamma om man får barn efter 45, men äldre i bara betydelsen äldre,ja då har man levt många fler år än 45!

• Stårschan

Hur många personer har du med i din studie? Det kan nog vara idé att dela in dem i ålderskategorier utifrån hur gamla resten av de intervjuade personerna är. Att kalla en femioåring "äldre" utan att ange hur gamla de andra är kan ju bli heltokigt eller helrätt beroende på om han är äldst eller yngst i studien.

• Anonym (589)

Man måste ha kommit förbi medelålder för att bli kallad för "äldre" anser jag. Vad som är medelålder är lite suddigt, då det egentligen inte finns någon gräns. Men majoriteten av tillfrågade (vuxna) brukar svara runt 50.

Så vid pensionen kanske? 65 och uppåt?

• GHopper

Runt 60 börjar de flesta bli "äldre". Ganska individuellt dock. Vissa 50-åringar beter sig mer som "äldre" än andra som är 65. 40 år är fortfarande ganska ungt tycker jag. 45-55 nånstans är medelålder.

Kan tillägga att jag är drygt 30 själv och bor i Stockholm. När jag var 17 och dessutom bodde på landet hade jag helt andra definitioner.

Svar på tråden Vid vilken ålder är man en "äldre person" enligt dig?