Min 11-åriga dotter är överviktig :-(
Min dotter har precis fyllt 11 och hon är 144 cm lång och väger 46 kg. Jag och hennes man är bekymrade över hennes vikt och funderar på om hon ev har ämnesomsättningsproblem. Hon äter inte mer onyttigheter och mat än nåt annat barn. Kanske rör hon lite för lite på sig. Rider en dag i veckan och några promenader i veckan. Förutom skolgympan två ggr/v får hon inte tillfälle att svettas ordentligt. Jag har föreslagit fler saker till motion men hon vill inte. Som tur är så gillar hon vintersporter men det är ju såklart inte året om som man kan utöva dem. Vi har sagt att hon gärna får göra nåt mer än ridning men det vill hon inte heller. Ämnet är nog känsligt för henne. Tyvärr älskar hon att baka men hon äter faktiskt inte själv särskilt mycket har jag märkt. Ofta kallar hon mig tjock, att jag har stor lår osv (jag är normalviktig). Jag ignorerar henne då. Bör vi gå till husläkaren och be henne göra ett prov om det är ämnesomsättningsproblem? Skulle vi kontakta skolsköterskan kanske hon bara säger att hon ska äta bättre, mer protein etc samt röra mer på sig, eller? Är orolig att hon ska få dålig självkänsla pga hennes form eller bli retad. Kan tillägga att hennes lillebror är smal som en sticka. Tips?