Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Min 11-åriga dotter är överviktig :-(

Jag skulle nog börja fundera på att iaktta hur mycket hon äter.  För matdagbok och jämför efter några dagar. 
    Och också fundera på VAD hon stoppar i sig.

Många barn som är överviktiga äter oftast alldeles för stora portioner i första hand och äter som en vuxen.  Dåligt med frukt och grönsaker.  Oftast väldigt mycket mjölk och mjölkprodukter och ofta väldigt dåligt komponerade måltider  och väldigt mycket dolda sockerfällor  (oboy o mackor, köpt sylt, krämer, sötade yougurtar, sockrade flingor, risifruttis osv) 

att ha dåliga matvanor behöver inte betyda läsk och godis och bakverk utan kan mycket väl även handla om att man äter för stora portioner, äter för ofta och att den mat man äter inte är särskilt genomtänkt. Kanske mycket fett i den mat du som förälder serverar , alltid ska dricka mjölk till maten och gärna småäter mellan måltiderna är klassiska fällor för att bli överviktig. 

• Fjäril kär
    Lillifee skrev 2015-12-13 15:17:14 följande:

Tack för ert stöd. Ja, visst har jag skrivit fel, m in dotter  inte gift Jag ska börja notera vad och när hon äter så gott jag kan. I skolan äter hon mycket lite iaf. Hon småäter gärna t ex om hon ätit färdigt frukost på helgen och osten står framme så tar hon gärna sig ett par extra skivor. Bättre (apelsinjuice) kan hon ta ett helt glas av. Vi har sagt att det räcker med ett mindre osv. bröd är hon glad i. Har köpt nyttigare men lillebror vill gärna ha limpa och då tar hon det istället. Hur ska jag få henne att hon ska förstå att hon bör välja det nyttigare alternativet? JAg och min man har pratat om detta flera ggr med henne men det ger ingen effekt. Vi har även pratat om kostcirkeln på ett  bra sätt.

Ni bör äta nyttigt hela familjen. Det ska helt enkelt inte finnas några alternativ. Limpa är inte nyttigt för någon. Det kan de kanske få på någon utflykt eller så men inte i vardagen.

Ta inte fram mer mat än som går åt och våga säga ordet nej. Har man gått från bordet är det färdigätet. Vatten och frukt är alternativet mellan måltider.

Det är småäta som är den största boven.

Alla äter nyttigt hädanefter och våga sätta gränser och sätt stopp för småätandet.
Svar på tråden Min 11-åriga dotter är överviktig :-(