• lillli

Någon som opererat bort sköldkörteln och är/varit gravid??!! Snälla behöver hjälp!

Skulle behöva hjälp av ngn med erfarenhetsom varit/är gravid och har opererat bort sin sköldkörtel!
    Jag är ganska påläst kring sköldkörteln och har förstått det som att TSH är det ämne som piskar på sköldkörteln att producera T4 och T3. Alltså borde det vara T4 (och T3) som är det värde som spelar störst roll under graviditeten, så
    varför är det bara TSH som mvc bryr sig om? Och på vilket sätt skiljer det sig för oss som inte har ngn sköldkörtel att piska på?
    Jag har alldeles för högt TSH: 6,9 men T4 är bra, 13 (ska inte ligga över 15 enligt deras referensvärden).
    Nu har läkaren (som inte är endokrinolog) ökat min levaxin dos från 100 till 175 och jag mår verkligen pyton, jag har alla symptom på att ha en för hög dos men läkaren säger att TSH måste sjunka och att det är viktigare än om T4 då blir för högt. För mig blir det här jätte konstigt men jag får inga svar från läkaren. Är orolig att en för hög dos ska orsaka missfall...! Han säger att det inte kan hända.
    Känner mig väldigt ensam i det här och orolig... Skulle vara så skönt om ngn som är kunnig eller som har varit med om liknande ville berätta hur det gått.

Svar på tråden Någon som opererat bort sköldkörteln och är/varit gravid??!! Snälla behöver hjälp!