• Anonym (Låga vita)

Höja vita blodkroppar?

Igår fick jag besked om att min vita blodkroppar låg lite lågt. Värdet låg på 3,3 istället för 3,5. Jag ska ta nya prover om två veckor med förhoppning om att de stigit tills dess. Jag står på immunhämmande läkemedel, där detta kan vara en biverkning, men jag hoppas ju så klart kunna fortsätta med medicinerna. Därför undrar jag om det finns något jag kan göra för att öka på antalet vita blodkroppar? Eller är det bara att vänta, se och hoppas på det bästa?

• Svar på tråden Höja vita blodkroppar?
  • Anonym (zink)

Det enda jag kommer på är att äta mycket livsmedel som är rika på zink. Det finns även kosttillskott rika på zink .)

• Anonym (Låga vita)

Då ska jag inhandla zink idag! Tack för tipset!

• Anonym (tja)

Jag skulle nog rådgöra med läkaren innan jag satte in zink - så att det inte interagerar med nuvarande medicinregim. Så klart att vita blodkroppar minskar vid immunsupprimerande medicinering.

• Anonym (Låga vita)
    Anonym (tja) skrev 2015-12-08 15:43:27 följande:

Jag skulle nog rådgöra med läkaren innan jag satte in zink - så att det inte interagerar med nuvarande medicinregim. Så klart att vita blodkroppar minskar vid immunsupprimerande medicinering.

Jag har inga zinkrestriktioner från läkare (så länge det handlar om vanliga kosttillskott)

Och värdet brukar ligga i det lägre spannet. Däremot får det inte gå ner för mycket. Då måste man sluta med medicinen. Nu ligger det under det värde som det får göra. 
  • Anonym (tja)

Det var bra att du har koll (man brukar ju bli expert på sin sjukdom), jag blev bara lite nervös då jag vet att många äter tillskott och naturläkemedel och inte uppger det till sin läkare och så förstår man som läkare och ssk ingenting när värdena/symtomen inte stämmer.

• Anonym (Låga vita)
    Anonym (tja) skrev 2015-12-09 08:32:36 följande:

Det var bra att du har koll (man brukar ju bli expert på sin sjukdom), jag blev bara lite nervös då jag vet att många äter tillskott och naturläkemedel och inte uppger det till sin läkare och så förstår man som läkare och ssk ingenting när värdena/symtomen inte stämmer.

Ja, folk tenderar ju att testa det mesta Jag är gammal och tråkig och gör dock som läkarna säger. Hittills har det funkat rätt bra!
Svar på tråden Höja vita blodkroppar?