Dåligt resultat på KUB men det finns hopp
Hej,
Har varit inne här så många gånger och läst men aldrig skaffat mig en inloggning för jag har aldrig haft något vettigt att tillägga.. men nu är det dags.
Jag skriver detta för alla er som sitter och googlar på dåliga KUB test för att berätta att det faktiskt kan gå bra trots skitresultat på KUBen.
Är 32 år gammal, bor i Stockholm och av någon anledning tyckte vi KUB kunde va lika bra att göra då dom frågade (i efterhand känns det så dumt och förstörde mer än hjälpte)
Vi åkte in till Odenplan i gravidvecka 13, hade tagit blodprov 2veckor innan. Allt såg bra ut på ultraljudet; nackspalt, näsben, hjärta och allt dom kollar. Sen slog hon in lite på datorn och jag såg hur det lyste en röd ruta och hjärtat stod nog redan still när hon vände sig om och såg väldigt ledsen ut (och förvånad) Risken visade 1/10 på trisomi 13 och 18 och det va blodprovet som hade ställt till de.
Hade kunnat tänka mig lite sämre siffror än "vanligt" då man kommit upp i ålder och inte är en teen mom precis men detta va ju en knuten näve rakt i ansiktet.
Vi blev erbjudna ett NIPT-test som vi fick göra samma dag. Informationen va knapp och vi fick ett "nödnummer". På dom lät det som att vi med största sannolikhet skulle behöva gå vidare till fostervatten och moderkaksprov men vi började med en sak i taget. I 13 dagar (längsta 2 veckorna i mitt liv) gick vi och väntade på att det INTE skulle ringa, för då är det dåliga besked utan att det skulle komma ett brev på posten. Det kom ett brev, det va väldigt anonymt och när jag hade öppnat och såg att det va svaren så bröt jag ihop så min sambo fick öppna och läsa.
ALLT SÅG BRA UT! inga konstigheter. I två veckor har allt stått på stand by. Jag hanterade inte alls detta bra. Jag har inte fungerat. Inget har fungerat. Jag har gått in i ogravid-mode under denna period och så bara så där så visar testet att inget va fel...
Summan av kardemumman. Det finns många solskens historier och så finns det de mindre lyckliga men att få risken 1/10 är inte samma sak som att allt är över.
Ni kanske bara har lika taskigt blod som jag har men att ni har en frisk kotte där inne i magen. Jag hoppas ni har det!