• SandraRa

Snittar och "mini" mat recept??

Jag ska ha gäster nu på fredag och tänkte göra tunnbröd snittar och "mini" mat. Vad har ni för recept som ni kan dela med er av för tunnbrödsnittar och "mini" mat?? :)

• Svar på tråden Snittar och "mini" mat recept??
  • Anonym (Penny Lane)

Tunnbrödsnittar med het chili salami (Kotivara's) och naturell philadelphia ost på är jättegott!

• Birgitta02

Blanda en ask philadelfiaost med en burk stenbitsrom. Smeta ut ett rejält lager på mjukt tunnbröd. Rulla ihop i gladpack och lägg i kylen. När det är dags att ta fram så tar du bort plasten och skär 1,5 cm tjocka skivor av rullen. Dessa brukar vara poppis så gör några stycken.

• Ann Nelly

Tunnbrödsrullar med rostbiff och färskost med pepparrotssmak.

Tunnbrödsrullar med skinka, färskost, senap och rostad lök.

Tunnbrödsrullar med rökt lax och färskost med gräslökssmak.

Minipajer med valfri fyllning. Man kan köpa färdig rund pajdeg i kyldisken i affären och stansa ut små rundlar och lägga i små folieformar. Lägga i skinka, riven ost eller vad man vill och hälla på lite äggstanning. 200 grader i ca 15 minuter.

Pizzabitar. Köp färdig pizzadeg och tillaga i ugnen med endast tomatsås och lite ost. När den är färdig, skär den i små bitar och lägg på bitar av salami eller parmaskinka och lite ruccola. Ringla över lite olivolja. På detta sätt så behöver du inte servera pizzabitarna varma utan de smakar utmärkt rumstempererade.

Gurkbåtar. Skär en gurka i lite större bitar (ca 4 cm) och dela sedan varje bit på längden. Gröp ur kärnhuset och skär eventuellt av lite av skalet på undersidan så båtarna står stadigt. Fyll tomrummet efter kärnhuset med färskost blandat med salt, peppar och färsk dragon. Alternativt smaksatt med vitlök istället (då smakar båten Tzatziki).

Trä lite goda grejer på små grillpinnar (finns ministorlek i de flesta välsorterade matbutiker). Som små körsbärstomater varvat med mini-mozzarella (små bollar) och blad av färsk basilika. Eller bitar av ölkorv varvat med bitar av paprika.

Små knäckebitar med gubbröra eller gummröra.

Och till sist så måste jag skriva det som är populärast bland mina vänner. Jag brukar enkelt servera en korg med crostini (finns färdiga i påse) och en skål med tapenade (finns god färdig också på burk) och en skål med fetaoströra (mosar fetaost, hackar soltorkade tomater och blandar i. Rör i lite creme fraise för krämighet och kryddar med salt, peppar och lite citronsaft och lite honung).

Det var några förslag, hinner inte skriva mer nu. Lycka till med festligheterna!

Svar på tråden Snittar och "mini" mat recept??