• Sindysindy

Pålägg chark

Hej, har bara några veckor kvar innan bf men är sjukt trött på kokt skinka nu. Äter inte ost. Nu till jul kommer alla korvar tillbaka och vad gäller? Tex onsala, norrboda? Frysa i 3 dygn innan? Åt norrboda runt v 13 för de i charken sa att det var ok men efter googlande så blev jag osäker så la ner det. Får bryt på kokt skinka! 

• Svar på tråden Pålägg chark
  • Lena

Det är kallrökt och lufttorkat du ska vara försiktig med.

Värm pålägget till minst 65 grader annars :)

• Sindysindy
    Lena skrev 2015-12-09 16:53:54 följande:

Varmrökt korv och rökt skinka är helt okej

är rökt skinka ok??? herregud, namn på sådana? Är onsala och norrboda varmrökta? Har jag plågats här nu i 7-8 månader Flört läser på livsmedelsverket men gravidhjärnan gör att jag ständigt glömmer i affären så blir alltid kokt.
  • Sindysindy
    Lena skrev 2015-12-09 16:53:54 följande:

Varmrökt korv och rökt skinka är helt okej

är rökt skinka ok??? herregud, namn på sådana? Är onsala och norrboda varmrökta? Har jag plågats här nu i 7-8 månader Flört läser på livsmedelsverket men gravidhjärnan gör att jag ständigt glömmer i affären så blir alltid kokt.
  • Sindysindy

fick veta nu via mail med dem som producerar norrboda att den med är kallrökt. Så kokt skinka och kokt medwurst är väl bäst. Det luriga med rökt skinka är ju att det inte alltid framgår om den är kall eller varmrökt. 

• Tove2015

Det mesta av den rökta skinkan som du köper i affären är varmrökt, kallrökt känner du ofta igen på att den är lite mörkare, tänk nästan hamburgerkött. Fråga i manuella charken om du är osäker men det brukar också stå på de flesta färdigpackade skinkor vad jag vet :)

Svar på tråden Pålägg chark