• Anonym (Fundersam)

Tankar kring julfirande... Hur tänker ni?

Hej!
    Jag är i en ny relation, vi bor inte ihop men har varit tillsammans ett tag. Han har sina barn varannan vecka och jag mina mer eller mindre på heltid.Vi har inga gemensamma barn.

Denna julen kommer mina barn vara med mig, vi blir antagligen själva på julafton om vi inte firar ihop med min nya.
    Mina barns pappa kommer ha barnen nästa år, vi kör varannan jul.

Min nya har berättat att hans barn vill att deras mamma och pappa ska fira ihop och han är kluven i hur han ska göra.
    Jag har berättat för honom att jag helt ärligt inte känner mig jättebekväm att han firar ihop med sitt ex men han ser det som att han gör det för barnens skull och det vill ju inte jag sätta mig emot..

Hur tänker ni andra som är i liknande situation? Var ska man dra gränsen så att säga?
    Tacksam för alla svar jag kan få! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-16 18:07
    Uppdatering:
    Det verkar som att vi kommit fram till en lösning som verkar funka för alla parter. Min särbo har pratat med sina barn och sagt att det kanske ändå vore bäst att mamma och pappa väljer varsin dag att fira jul på, så denna jul ska de vara med honom antingen julafton eller juldagen.
    Så jag åker till särbon med mina barn på julafton då de ska fira med sin pappa på helgen istället (alltså mina barn).

Det verkade som att alla var nöjda och glada. Jag hade helst velat att hans barn var med oss på julafton då jag är så fäst vid dem, men men, vi får se hur det blir

• Svar på tråden Tankar kring julfirande... Hur tänker ni?
  • Långbenopluto

Han ska givetvis INTE fira jul med dom, har dom inte accepterat att dom inte är en familj längre?

Däremot kan han komma dit och julfika och öppna julklappar en stund.

• annananonym

Min sambo firade jul med sitt ena barns familj första året.

Av vilken anledning är det ett problem för dig?

• Anonym (Fundersam)
    Snövits skrev 2015-12-09 18:01:02 följande:

Han ska givetvis INTE fira jul med dom, har dom inte accepterat att dom inte är en familj längre?

Däremot kan han komma dit och julfika och öppna julklappar en stund.

Tack för ditt svar! Lite så jag resonerar också...
  • Anonym (Fundersam)
    annananonym skrev 2015-12-09 18:03:22 följande:

Min sambo firade jul med sitt ena barns familj första året.

Av vilken anledning är det ett problem för dig?

Var ni sambos när han gjorde det?

Det känns obekvämt bara. Kanske lite sotis? Jag är inte säker. Det känns bara inte riktigt bra.. Som att man ger barnen nån falsk förhoppning att mamma och pappa leker familj igen eller så.
  • annananonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-09 18:05:19 följande:

Var ni sambos när han gjorde det?

Det känns obekvämt bara. Kanske lite sotis? Jag är inte säker. Det känns bara inte riktigt bra.. Som att man ger barnen nån falsk förhoppning att mamma och pappa leker familj igen eller så.

Nej, flyttade ihop 2 mån efter jul.

Är barnen små?

Känner dom dig?

Vill mamman ha mannen tillbaka?

Tog förhållandet slut nyligen?

Har ni varit tillsammans länge?

Brukar dom umgås som familj annars?
  • Anonym (Fundersam)
    annananonym skrev 2015-12-09 18:08:25 följande:
    Nej, flyttade ihop 2 mån efter jul.

Är barnen små?

Känner dom dig?

Vill mamman ha mannen tillbaka?

Tog förhållandet slut nyligen?

Har ni varit tillsammans länge?

Brukar dom umgås som familj annars?
    Nej barnen är mellan 7-15 år.

Ja barnen känner mig, vi har en bra relation och de är underbara

Jag vet inte vad mamman vill, tror inte hon vill ha honom tillb men man vet ju aldrig

Förhållandet tog slut för över ett år sen.

Vi har varit tillsammans i snart ett år

Nej, det brukar dom inte göra.
  • Fjäril kär

I min värld betyder slut just det.. att det är slut.  

Man kan för hyfstets skull bete sig som folk och kanske träffas en kort stund max en timma och kanske byta julklappar och sen tack för kaffet och hejdå.   Man behöver inte vara osams men att fira jul ihop en hel dag när en ny partner sitter på sitt eget håll, nej där går min gräns definitivt.
    Så gör man inte, det är respektlöst mot nya partners och ens omgivande familj.

och jag tycker i längden att det är respektlöst mot barnen att försöka ingjuta någon falsk förhoppning om att julen ska göra att mamma o pappa ska bli ihop igen.   Det gynnar ingen.   

• Anonym (Fundersam)
    Fjäril kär skrev 2015-12-09 18:16:49 följande:

I min värld betyder slut just det.. att det är slut.  

Man kan för hyfstets skull bete sig som folk och kanske träffas en kort stund max en timma och kanske byta julklappar och sen tack för kaffet och hejdå.   Man behöver inte vara osams men att fira jul ihop en hel dag när en ny partner sitter på sitt eget håll, nej där går min gräns definitivt.
    Så gör man inte, det är respektlöst mot nya partners och ens omgivande familj.

och jag tycker i längden att det är respektlöst mot barnen att försöka ingjuta någon falsk förhoppning om att julen ska göra att mamma o pappa ska bli ihop igen.   Det gynnar ingen.   

Tack för ditt svar!

Det är så jag resonerar också. Vill höra andras åsikter då det är så lätt att man fastnar i det egna tänket. Jag gillar utifrånperspektiv. 
    Då är jag inte helt ute och cyklar när jag tycker det känns obekvämt alltså...
    Tack!
  • Anonym (Självklart)

Mannen borde självklart fira julen med sina egna barn, vidrigt att svika dem för att han hittat en "ny" familj nu.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Självklart) skrev 2015-12-09 18:26:19 följande:

Mannen borde självklart fira julen med sina egna barn, vidrigt att svika dem för att han hittat en "ny" familj nu.

Det är inte firandet med barnen jag har något emot..
Svar på tråden Tankar kring julfirande... Hur tänker ni?