• Moorii

Kub-test, ja eller nej?

Jag och min man har till slut bestämt oss för att inte göra kub-test, mycket pga vad som hände en f.d. kollega. Hon fick 1/2 att den skulle ha något av kromosomfelen! Så akut fostervattensprov blev det, och det var inget fel alls. Så, vi känner väl att det är onödig stress och dessutom, tänk om man får dåliga odds, gör fostervattensprov och så dör ett friskt barn.

Dessvärre kommer jag nu inte kunna slappna av förrän tidigast vid rul, om allt ser bra ut då.

Hur tänker ni andra kring detta? Vad valde ni att göra och varför?

• Svar på tråden Kub-test, ja eller nej?
  • Spartacus

Vi gjorde inga på våra 3... av den enkla anledningen att vi inte ville hantera svaret. Vi tar de barn vi får.

• DevilsDaughter

Vi valde kub. Men jag var inte stressad över att det skulle vara något fel på barnet. Jag gjorde testet men kände mig inte stressad över resultatet. Om det hade varit ett dåligt resultat så hade vi gjort fostervattensprov. Nu fick ju vi ett bra resultat, men hade det varit ett sämre och vi hade varit tvungna att göra fostervattensprov så hade jag såklart tyckt att det varit jobbigt och stressigt, men då hade vi fått ta det helt enkelt.. För oss var det en självklarhet att göra testet. 

• amalie79

Jag gjorde kub, men bara för att jag fick det pga över 35. Hade inte betalat för det.

Vet vad det innebär, min bästa väninnas dotter har downs syndrom. Hon föddes utan att de visste om hennes kromosomfel, gjorde inga tester.

Hon gjorde flera ultraljud under graviditeten och ingen anade ds. Man kan kolla efter näsben, ev se avvikelser på hjärta, mm, men långtifrån alla barn med kromosomfel har alla fel.

• glittersol
    Moorii skrev 2015-12-09 21:23:14 följande:

Jag och min man har till slut bestämt oss för att inte göra kub-test, mycket pga vad som hände en f.d. kollega. Hon fick 1/2 att den skulle ha något av kromosomfelen! Så akut fostervattensprov blev det, och det var inget fel alls. Så, vi känner väl att det är onödig stress och dessutom, tänk om man får dåliga odds, gör fostervattensprov och så dör ett friskt barn.

Dessvärre kommer jag nu inte kunna slappna av förrän tidigast vid rul, om allt ser bra ut då.

Hur tänker ni andra kring detta? Vad valde ni att göra och varför?

Nu är jag inte gravid ännu men vi kommer göra alla test vi kan.

Av den anledningen att jag har handikapp nära i släkten, vet hur mycket jobb det blir och hur fel det än låter redan levt det livet och vill nu gardera mig.
  • Moorii
    Spartacus skrev 2015-12-09 21:26:26 följande:

Vi gjorde inga på våra 3... av den enkla anledningen att vi inte ville hantera svaret. Vi tar de barn vi får.

Förstår det, lite så vi känner också.
    DevilsDaughter skrev 2015-12-09 21:29:12 följande:

Vi valde kub. Men jag var inte stressad över att det skulle vara något fel på barnet. Jag gjorde testet men kände mig inte stressad över resultatet. Om det hade varit ett dåligt resultat så hade vi gjort fostervattensprov. Nu fick ju vi ett bra resultat, men hade det varit ett sämre och vi hade varit tvungna att göra fostervattensprov så hade jag såklart tyckt att det varit jobbigt och stressigt, men då hade vi fått ta det helt enkelt.. För oss var det en självklarhet att göra testet. 

Vad skönt att inte känna sig stressad över det! Önskar jag kunde känna likadant.
    amalie79 skrev 2015-12-09 21:31:06 följande:

Jag gjorde kub, men bara för att jag fick det pga över 35. Hade inte betalat för det.

Vet vad det innebär, min bästa väninnas dotter har downs syndrom. Hon föddes utan att de visste om hennes kromosomfel, gjorde inga tester.

Hon gjorde flera ultraljud under graviditeten och ingen anade ds. Man kan kolla efter näsben, ev se avvikelser på hjärta, mm, men långtifrån alla barn med kromosomfel har alla fel.

OK, ja då hade vi nog också gjort det, kostar ändå 1900 kr och det är mycket pengar när man sparar till barnvagn och annat. Kommer säkert hinna våndas en del över det här beslutet, men har bara en vecka på mig att ändra mig nu så. Jobbigt när det inte syns något på ultraljudet sådär! Gör ju att man blir ännu mer nojig :/
  • Cta

Vi gjorde en, dels för att det är vårt första barn och min mamma fick min syster med downs syndrom när hon var i min ålder, så vi ville vara säkra på att ödet inte upprepar sig. Inte för att det är något fel på downs syndrom men min syster gick bort pga. hjärtproblem när jon var 3 år och innan dess var hon jämt på sjukhuset och det var rätt hårt för familjen. För oss var det därför viktigt att veta, trots att vi också velade lite på riskerna men minerna var starkare....

• Moorii
    glittersol skrev 2015-12-09 21:36:57 följande:

Nu är jag inte gravid ännu men vi kommer göra alla test vi kan.

Av den anledningen att jag har handikapp nära i släkten, vet hur mycket jobb det blir och hur fel det än låter redan levt det livet och vill nu gardera mig.

Kan förstå det. Min man har ett barn sedan tidigare, som föddes med allvarligt hjärtfel, så först sa han att vi absolut skulle göra testet, men nu har han ändrat sig. Av nån anledning känns det lite som att gambla om man inte gör testet, den känslan gillar jag inte..
  • gruvan

I första graviditeten gjorde vi inte det för vi helt enkelt inte kände nåt behov av det. Andra graviditeten fick vi mf så när jag blev gravid igen, och dessutom hade blödningar, ville vi göra det för att se så allt var bra. Oron i den här graviditeten har varit så mycket större än i första och det var först efter kub jag vågade tro på och glädjas åt graviditeten.

• Lillyfil

Hej jag har för 2 år sedan varit gravid med ett barn med kromosom fel,
    Down syndrom
    Jag valde att avbryta graviditeten.
    Jag har ett barn på 6 år som inte har en extra kromosom.

Och i lång tid har jag varit så rädd för att bli gravid för att chansen kanske är större och jag kan inte klara att ta den beslutning och leka Gud igen!
    Ingen människa ska behöva stå och besluta om att låta sitt barn leva eller dö.
    Samma dag som jag fick reda på att mitt barn var down så dog min morfar, som står mig väldigt nära :(
    Jag är en stark människa men jag kan bara inte klara av en omgång igen..

Nu är jag iallafall gravid och ska till kub i slutet av januari vill jag tro.
    Någon som vet om chansen är stor att jag ska få ett barn mer mer down syndrom?
    Please jag har googlat lite och kan se att det är 1% större chans att få det igen om man fått det förr.
    Någon som har lite mer kunskap om detta?

• Jag är bara jag

Kommer inte att göra det nån gång. Hade jag gjort själva bara VUL:et som jag hade fått denna graviditet utan mer tester hade jag fått se ett dött foster och det betackar jag mig fler gånger. Får vi den enorma välsignelsen av ett levande barn nån gång ska det inte kollas i nån ände-vi jublar åt det barn vi får!!  Drömmer 

• Cta
    Lillyfil skrev 2015-12-09 22:28:51 följande:

Hej jag har för 2 år sedan varit gravid med ett barn med kromosom fel,
    Down syndrom
    Jag valde att avbryta graviditeten.
    Jag har ett barn på 6 år som inte har en extra kromosom.

Och i lång tid har jag varit så rädd för att bli gravid för att chansen kanske är större och jag kan inte klara att ta den beslutning och leka Gud igen!
    Ingen människa ska behöva stå och besluta om att låta sitt barn leva eller dö.
    Samma dag som jag fick reda på att mitt barn var down så dog min morfar, som står mig väldigt nära :(
    Jag är en stark människa men jag kan bara inte klara av en omgång igen..

Nu är jag iallafall gravid och ska till kub i slutet av januari vill jag tro.
    Någon som vet om chansen är stor att jag ska få ett barn mer mer down syndrom?
    Please jag har googlat lite och kan se att det är 1% större chans att få det igen om man fått det förr.
    Någon som har lite mer kunskap om detta?

Jag vet tyvärr inte några siffror men i min familj ser det ut såhär:
    mf
    bror: inga kromosomfel
    mf
    jag: inga kromosomfel
    syster: kromosomfel
    syster: inga kromosomfel

Och det är 1 års mellanrum oss systrar emellan
  • Moorii

Efter att ha startat den här tråden och läst vad ni skrivit, så blev oron för stor.. Så, mannen gick med på att vi ska göra Kub-test trots allt. Jag bara hoppas på att vi får ett bra resultat!

• Lillyfil
    Cta skrev 2015-12-10 11:14:44 följande:
    Jag vet tyvärr inte några siffror men i min familj ser det ut såhär:
    mf
    bror: inga kromosomfel
    mf
    jag: inga kromosomfel
    syster: kromosomfel
    syster: inga kromosomfel

Och det är 1 års mellanrum oss systrar emellan
    Nå okey så det är mer en slump, har också läst det samma historier av några andra :)
    Tack för svar och jag få bara vänta tills v 12
    Jg bor i Danmark och här bliver alla tilbjudna nakkefolds skanning i v12-v14
    Och om man ska göra ett harmoney test kostar det 5900kr som man själv ska betala..
    Lite galet

Men känner mig lite positiv nu efter allt alla skrivit och det jag läst på flera ställen
  • Fia 28

Jag ska göra KUB om två veckor. Det är frivilligt och gratis där jag bor. 

Svar på tråden Kub-test, ja eller nej?