• scanmia

Jobbigt i skolan

Hur hjälper man en liten kille som känner sig stressad i skolan?

Min 7-åring har hamnat i en väldigt stökig klass. Han har under höstterminen börjat uppvisa tecken på att han är stressad och orolig: han tuggar på saker och blinkar. Den senaste månaden har han också börjat kissa på sig i skolan nästan dagligen.

Jag tog honom till läkaren för att kolla att det inte var någon urinvägsinfektion eller något annat medicinskt som fick honom att helt plötsligt börja kissa på sig. Läkaren kunde inte hitta något och eftersom det enbart sker i skolan så trodde han med att det var troligen stressrelaterat. 

Jag har pratat med hans lärare och han bekräftar det som sonen har sagt om att det är en väldigt stökig klass. Dagliga bråk och mycket larm och stök. Särskilt ett par elever tog upp väldigt mycket av hans tid till att bara hantera konflikter. Han verkade väldigt uppgiven och uppmuntrade mig att kontakta rektorn så att de skulle få upp ögonen för situationen. Han försäkrade mig om att min son hängde med bra i den akademiska undervisningen och verkade ha lätt att få vänner i klassen. Sonen är en av de yngsta i sin klass. Jag skrev ett brev till rektorn igår och väntar på svar.

Vad mer?  Det känns som om det här är väldigt starka signaler från min kille som vanligtvis är ett väldigt soligt och lättsamt barn. Han talar mestadels i positiva ordalag om skolan själv. Bara när jag frågar mer ingående så kommer det fram andra historier. Han går gärna och glatt till skolan, men är ganska slutkörd och dämpad när dagen är slut. Det ska bli skönt att få en paus från den här situationen över jullovet, men det är ju bara tillfälligt.

• Svar på tråden Jobbigt i skolan
  • Magdalena03

Usch , jobbigt, men väldigt vanligt idag. Mitt råd är att vara med en dag i skolan så att du ser själv hur det är. Sen ringa till rektorn och diskutera lösning. Min man ringde och fick till så att ett stökigt barn i klassen fick en elevassistent sen blev det lugnare även för vårt barn. Lärare och fritidspersonal hänvisar alltid till rektor, jag tror det är bäst att ringa.

• Magdalena03

Usch , jobbigt, men väldigt vanligt idag. Mitt råd är att vara med en dag i skolan så att du ser själv hur det är. Sen ringa till rektorn och diskutera lösning. Min man ringde och fick till så att ett stökigt barn i klassen fick en elevassistent sen blev det lugnare även för vårt barn. Lärare och fritidspersonal hänvisar alltid till rektor, jag tror det är bäst att ringa.

• Gladskit

Fortsätt att ligga på och var en "jobbig förälder".
    Skolan måste få detta till sig regelbundet och så att de verkligen förstår att det är ett problem de måste ta tag i. Om ingen säger till kommer det ju inget att förändras utan då tror alla att det är frid och fröjd.

Min son går i tredje klass och de har det också rätt stökigt. Vi har varit inne på att byta klass men skolan tycker att det är en alldeles för drastisk åtgärd.
    Han har inte uttryckt det på samma sätt som din pojke med att kissa på sig och så utan det är mer känslan. Just som du skriver att det går åt alldeles för mycket tid åt att lugna ner dem som stökar (som förmodligen inte hänger med och därför börjar hitta på dumheter istället). Kvaliteten på undervisningen åt de barn som sköter sig blir ju väldigt mycket sämre, min son säger ofta att han räcker upp handen men aldrig får hjälp. Sen klarar han målen och jätteduktig men han kanske hade utvecklats ännu bättre med andra förutsättningar?

Jag hoppas att det löser sig för er! Skolan ska vara en fin och trygg plats för barn!!

• scanmia

Tack för att ni tar er tid att svara! Det betyder mycket att få lite andra infallsvinklar.

Rektorn svarade idag att hon hade tittat in i klassrummet under dagen och att allt såg lugnt och fint ut. Hon bad oss återkomma efter jullovet om problemen fortsatte. Inte särskilt handlingskraftigt, men kanske är det inte dumt att ta itu med det nästa termin och bara ta en paus nu. Hennes svar fick mig inte att känna att jag kunde överlämna ansvaret för problemet i skolans kompetenta händer. Snarare att jag bör rusta mig för en kamp för att se till att sonen får en dräglig skolmiljö.

Jag tillhör dem som verkligen tror på att skolan ska kunna vara en plats för alla - även de som är stökigare, men då måste det ju finnas resurser så att det räcker till alla barnen. De som mår dåligt på ett lätthanterligt sätt, blir tysta och lider inåt och inte stör undervisningen, måste också få hjälp. I min äldre sons klass har de haft en elev med särskilda behov och hela klassen tror jag har upplevt det väldigt positivt. Hela klassen har fått lära sig att det ibland krävs extra tid och hänsyn för någon som har det kämpigt och har andra förutsättningar och de har lärt sig mycket om konflikthantering och problemlösning och hur man hanterar starka känslor. I 7-åringens klass saknades liksom den biten och läraren verkade bara försöka överleva dagen.

• Fru Ve

Jag skulle ha sett över möjligheten att byta skola om det inte blir bättre under nästa termin. Hellre byta redan i ettan eller tvåan än att fortsätta flera år i en stökig klass där man inte mår bra!

• Gladskit
    Fru Ve skrev 2015-12-16 19:37:26 följande:

Jag skulle ha sett över möjligheten att byta skola om det inte blir bättre under nästa termin. Hellre byta redan i ettan eller tvåan än att fortsätta flera år i en stökig klass där man inte mår bra!

Håller jag helt med om!
  • Elin 834

Vi har varit i sammas situation. Dottern gick förra året i ettan i en väldigt stökig klass, hon mådde dåligt och hade ofta ont i huvudet och var nedstämd. Vi kontaktade skolan om att det var stökigt i klassen men skolan tyckte inte att det var något problem. Vi hade helt enkelt olika förväntningar på vad en elev i årskurs ett skulle klara av. Dotter mådde sämre och sämre och slutade tillslut prata. Skolan tyckte fortfarande inte att det fanns något problem. Det slutade med att vi bytte skola till dottern. Nu skjutsar vi henne 2,5 mil enkel väg med hon tycker att det är  värt det. 
    Skillnaderna är stora mellan skolorna. På den nya skolan kan det också finnas problem men den stora skillnaden är att man ser problemen och försöker göra något åt dem, istället för att låtsas som om allt är bra.

Om jag vore er skulle jag redan nu se över mina alternativ. Vilka skolor finns? Är det någon som verkar bättre. Mejla rektorerna för att se om det finns någon plats om ni sen bestämmer er för att byta. 

Svar på tråden Jobbigt i skolan