Jobbigt i skolan
Hur hjälper man en liten kille som känner sig stressad i skolan?
Min 7-åring har hamnat i en väldigt stökig klass. Han har under höstterminen börjat uppvisa tecken på att han är stressad och orolig: han tuggar på saker och blinkar. Den senaste månaden har han också börjat kissa på sig i skolan nästan dagligen.
Jag tog honom till läkaren för att kolla att det inte var någon urinvägsinfektion eller något annat medicinskt som fick honom att helt plötsligt börja kissa på sig. Läkaren kunde inte hitta något och eftersom det enbart sker i skolan så trodde han med att det var troligen stressrelaterat.
Jag har pratat med hans lärare och han bekräftar det som sonen har sagt om att det är en väldigt stökig klass. Dagliga bråk och mycket larm och stök. Särskilt ett par elever tog upp väldigt mycket av hans tid till att bara hantera konflikter. Han verkade väldigt uppgiven och uppmuntrade mig att kontakta rektorn så att de skulle få upp ögonen för situationen. Han försäkrade mig om att min son hängde med bra i den akademiska undervisningen och verkade ha lätt att få vänner i klassen. Sonen är en av de yngsta i sin klass. Jag skrev ett brev till rektorn igår och väntar på svar.
Vad mer? Det känns som om det här är väldigt starka signaler från min kille som vanligtvis är ett väldigt soligt och lättsamt barn. Han talar mestadels i positiva ordalag om skolan själv. Bara när jag frågar mer ingående så kommer det fram andra historier. Han går gärna och glatt till skolan, men är ganska slutkörd och dämpad när dagen är slut. Det ska bli skönt att få en paus från den här situationen över jullovet, men det är ju bara tillfälligt.