• sextiotalist

Underhåll

Ni får göra en anmälan till Skatteverket om boendet, så gör de en utredning, så blir flickan skriven på er adress oavett vad mamman vill, eftersom man ska vara skriven på den adressen där man har sin största vistelsetid. Skicka även in en ansökan till FK om underhåll, så får de parallellt göra en egen utredning.

För säkerhets skull, se till att ni har dokumenation eller vittnen som styrker detta.

Är det något som familjerätten varit inblandade i, eller är det en överenskommelse mellan föräldrarna?

• sextiotalist
    Anonym (.....) skrev 2015-12-14 10:37:59 följande:
    Egocentrisk????

Hon är FATTIG och SJUK och har inte råd med boendet om hon förlorar bostadsbidraget. Kan ni som är TVÅ vuxna vänta med detta tills hon flyttat till billigare boende?

Du/ni verkar vara de som är ego!

Ja, men så kan det även vara för en pappa, som inte har råd att betala underhållet, då spelar det ingen roll om han är fattig eller sjuk och inte har något bostadsbidrag, han ska minsann försörja de barn han har satt till världen.

Nu är det så att lagen säger att man ska vara skriven på det ställe där man har sin huvudskaliga vistelse (men det är inte olagligt att inte vara skriven där, så länge man inte försöker få bidrag eller sådant), lagen säger att båda föräldrarna är skyldiga att försörja sitt barn.
    Troligen kommer inte exet få någon billigare bostad (eftersom det är just de billiga bostäderna det är mest brist på). Exet kan däremot söka hjälp via försörjningsstöd och därmed få hjälp att behålla sin bostad eller få hjälp med att byta.

Byt ut exet mot en pappa, så tror jag ditt tänk hade varit annorlunda.
  • sextiotalist
    Anonym (.....) skrev 2015-12-14 10:59:06 följande:
    Sluta vara så fördomsfull - JAG gör ingen som helst skillnad mellan män och kvinnor. Trist att Du gör så! 

Det gör inte jag heller, jag bara sammanfattar vad som är sagt i trådar om underhåll.
    Jag ser ingen skillnad om det är en fattig mamma eller fattig pappa som ska betala underhåll, jag anser att det är fel att man ska begå bidragsfusk, som det är frågan om här faktiskt, istället för att söka hjälp på rätt sätt.

Men allvarligt, du skulle tycka det är rätt att en fattig pappa som är sjukskriven ska ha barnet skrivet hos sig, så han får bostadsbidrag, även om barnet bor hemma hos mamman
Svar på tråden Underhåll