• LaFontaine

Munsår eller finne?

I förrgår fick jag en liten finne på överläppskanten. Ni vet en sån där hård och elak sak. Trots att jag är över 30 och således borde veta bättre, pillade jag så klart på den igår kväll. Jag klämde och hade mig vilket gjorde så där grönjävligt ont som finnar på läpplinjen gör. 

I morse vaknade jag och såg ut som jag fyllt halva läppen. Jag skojar inte. Det såg för jävligt ut. Jag isade den varpå svullnaden la sig. 

Men nu är det rött. Och blankt. Och lite svullet. Dessutom gör det ont. Det stramar och gör ont att trycka på den (som om jag lärt mig...) Jag misstänker inåtväxande finne, men började lite granna fundera på munsår. Och hur vet man skillnaden? Det är inte sårigt på något sätt. Bara hårt, rött och blankt. Och varmt. Precis som en elak finne brukar vara. Finns det något jag kan behandla med oavsett? Eller ska jag satsa på att det är något av det och behandla specifikt?

Med vänlig hälsning
    Ohjälpligt korkad!

• Svar på tråden Munsår eller finne?
  • Anonym (......)

Munsår brukar bli bubbligt och se ut som ett munsår ganska snart efter man känt första symptom, men det kan ju abslut utvecklas från en finne till ett munsår, bara för att herpesen ser sin chans att komma ut just där.

Ta en tops med kokhett vatten på och tryck emot finnen några ggr och låt sen finnen vara, varmvattnet gör att porerna öppnar sig och skräpet lättare kommer ut. Det går snart över :)

Svar på tråden Munsår eller finne?