• Anonym (renoverare)

Jag behöver hjälp angående faktura från hantverkare.

Hej
    För en tid sedan hade vi hantverkare här som renoverade lite i vårt hus. I går kväll kom den ena hantverkaren hem till oss med fakturan i ett kuvert. Fakturan är daterad den 7/12 med förfallodatum den 10/12 dvs samma dag som vi fick den i hand (fast de kom vid kl 20:30) och det står att dröjsmålsränta utgår med 10%
    Jag betalade fakturan nu efter jobbet men de har ändå inte pengarna förrän på måndag. Jag har på sms att de skriver att de ska komma över med fakturan (sms skickades alltså igår kväll)
    Vad gäller? Jag hade inte en chans att betala eftersom de kom med räkningen hit efter att tiden löpt ut. 10% av totala summan är ju flera tusen kr till som jag då skulle behöva betala. Vem kan man vända sig till i detta läge för att få hjälp?

• Svar på tråden Jag behöver hjälp angående faktura från hantverkare.
  • Gunilla1957

Menar du att dröjsmålsräntan redan var tillämpad på fakturan du fick? Det vore ju bisarrt. Jag hade betalat originalkostnaden exklusive dröjsmålsränta.

• flisan16

Kolla om det finns en konsumentvägledare i din kommun, de kan hjälpa dig så att det går rätt till!

• LFF

1) Jag hade aldrig accepterat en faktura som ska betalas tre dagar efter att den är daterad 
    2) Prata med konsumentvägledaren i din kommun.
    3) skicka en skriftlig bestridan av fakturan och dess betalningsvillkor.
    4) vägra betala annat än originalkostnaden.

• LFF

1) Jag hade aldrig accepterat en faktura som ska betalas tre dagar efter att den är daterad 

• viseversa
    LFF skrev 2015-12-11 15:34:40 följande:

Håller med. Stå på dig ts.
  • Aikido

Det är nog ingen fara. Den korta tiden är väl bara ett annat sätt för dem att skriva betalningsvillkor omgående. Texten med dröjsmålsräntan är antagligen densamma på alla deras fakturor. Prata med dem om du är osäker och säg att du har betalt in pengarna. Lite onödigt att börja leta efter någon att fråga om hjälp innan någon konflikt ens har uppstått tycker jag.

• Kjell2

Vad står i ert avtal om fakturering, betaltider och dröjsmålsränta?
    Har hantverkaren krävt dröjsmålsränta?
    Sen måste du räknat fel eller byggt om Stockholmsslott. Ett par tusenlappar på 10% årsränta och en dags försening innebär en faktureringsbelopp på kring 10 miljoner.

• Mael08

Har ni avtalat om dröjsmålsräntan i förväg?

I sådana fall vore det bra om du kan skriva vad som står i avtalet (eller offerten som du godkänt) så ska jag hjälpa dig med svar kring det. Men om ni inte har avtalat om räntan så har de inte rätt att debitera dig något annat än vad räntelagen säger. Det betyder att de får ta ut ränta först 30 dagar efter att de informerat om att ränta ska debiteras, och då endast med en räntesats motsvarande Riksbankens referensränta plus 8 procentenheter. Eftersom referensräntan just nu står i 0% innebär det alltså 8% ränta. Årsränta alltså, inte 10% av hela fakturabeloppet.

Alltså: om ni inte har avtalat om räntan i förväg så är du inte skyldig att betala en krona i ränta, så länge du har betalat tidigare än 30 dagar från det att du fick fakturan.

• defo

Har du ens pratat med firman?

Låter som en miss från deras sida, misstag händer.

• Anonym (renoverare)

jag har skickat flera sms, ringt tre gånger och emailat en gång men får ej kontak med firman. De har tidigare varit svåra att få tag på men detta beror på att det är sista månaden med 50% rot så de har jättemycket att göra.
    Beloppet som jag betalat in var ej med dröjsmålsränta utan det står angivet att dröjsmålsränta om 10% . Det är ej årsränta som jag tolkar det utan ränta på beloppet. 10% av 100 000 är 10 000 kr, jag vet roligare saker att göra för de pengarna.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (renoverare) skrev 2015-12-11 18:54:56 följande:

jag har skickat flera sms, ringt tre gånger och emailat en gång men får ej kontak med firman. De har tidigare varit svåra att få tag på men detta beror på att det är sista månaden med 50% rot så de har jättemycket att göra.
    Beloppet som jag betalat in var ej med dröjsmålsränta utan det står angivet att dröjsmålsränta om 10% . Det är ej årsränta som jag tolkar det utan ränta på beloppet. 10% av 100 000 är 10 000 kr, jag vet roligare saker att göra för de pengarna.

Det är årsränta, eller menar du att man betalar samma dröjsmålsränta oavsett hur länge man låter bli att betala fakturan? 

Räntan på 100 000 blir cirka 27 kr per dag.

Varför ifrågasatte ni inte fakturan när de kom med den?
  • Anonym (renoverare)

jag ifrågasatte inte eftersom han kom sent på kvällen. jag var trött. Det var idag efter jobbet när jag skulle betala för fakturan som jag såg detta.

• Gunilla1957

Dåså, då är ju allt som det ska. De kommer inte kontakta dig för att kräva dig på dröjsmålsränta, och du behöver inte kontakta dom heller. Du betalade när du fick fakturan.

• Mael08

Oroa dig inte. Om de mot förmodan skulle skicka en räntefaktura till dig, eller kräva någon form av förseningsavgift, då bestrider du kravet skriftligt. Om ni inte har avtalat om dessa bitar så har de absolut inget att komma med.

Skriv gärna igen om de skulle höra av sig. Jag har jobbat med sånt här i 20 år och är allergisk mot företag som försöker sko sig på det faktum att många privatpersoner saknar kunskap om dessa saker. Stå på dig!

• Mr Obvious
    Anonym (renoverare) skrev 2015-12-11 18:54:56 följande:

Du ororar dig i onödan, de kommer inte kräva någon ränta av dig. Dessutom är angiven ränta alltid årsränta, så det skulle handla om en struntsumma.

Ränta ska beräknas för det antal dagar det gäller, utom kreditkortsfakturor där man direkt åker på en månads ränta om man är sen.
    Förutom ränta kan det tas ut en förseningsavgift på 50:-

I det här fallet kommer det dock inte bli någon ränta eller förseningsavgift. Du betalade fakturan så snabbt som möjligt.
  • Anonym (Lusse)

Oroa dig inte. För det första får man inte ha så kort tid på fakturor till privatpersoner, för det andra så har du betalat så fort det var möjligt.

Håller med de andra. Får du ett krav på förseningsavgift eller ränta så bestrider du skriftligt och sedan gör du inget mer. Då får de ta dig till tingsrätten för att få sina pengar och det kommer de ALDRIG att göra.

Trevlig Lucia!

• Anonym (fel)
    Anonym (Lusse) skrev 2015-12-13 15:29:01 följande:

Oroa dig inte. För det första får man inte ha så kort tid på fakturor till privatpersoner, för det andra så har du betalat så fort det var möjligt.

Håller med de andra. Får du ett krav på förseningsavgift eller ränta så bestrider du skriftligt och sedan gör du inget mer. Då får de ta dig till tingsrätten för att få sina pengar och det kommer de ALDRIG att göra.

Trevlig Lucia!

Man får kräva förskottsbetalning, betalning direkt vid slutfört arbete osv så det finns inget krav på att privatpersoner ska ha längre tid på sig att betala.

Räntor brukar ha 30 dagar på sig för att börja ticka men även det kan avtalas bort.
  • thoase1

30 dagar gäller för betalning av fakturor om inget annat har överenskommit!

• Mael08
    thoase1 skrev 2015-12-13 18:14:54 följande:

30 dagar gäller för betalning av fakturor om inget annat har överenskommit!

Nej, varken personer eller företag har någon rätt till 30 dagar. Det är dock ett ganska vanligt missförstånd.

För personer gäller Konsumentköplagen: 36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

För företag gäller Köplagen: 49 § Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.

Däremot är det så att om man inte har avtalat om dröjsmålsränta så får man inte börja räkna ränta förrän efter 30 dagar. Det är sannolikt detta som gör att många tror att man har rätt till 30 dagars betalningsvillkor. Men så är alltså inte fallet.
Svar på tråden Jag behöver hjälp angående faktura från hantverkare.