• Missyk

Varannan vecka boende

Tänkte se om ni har bättre koll än mig på det här.

Har letat på internet men inte hittat något svar på min fråga.

Senario.

Pojk 10år bor varannan vecka hos mamma och pappa. Pojken har de senaste månaderna valt att bo med på ett håll, vilket har resulterat i upplägget 3mån på ett ställe och 5dagar på i andra hemmet.

Är föräldern som endast haft pojken 5dagar under dessa tre skyldig att betala underhåll om föräldern som har haft barnet i tre månader begär detta? Hur skall föräldern bevisa det? Varannan vecka är en tidigare överenskommelse som har gällt de senaste x antal åren.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-11 19:24
    Vill även tillägga att det är pojkens egen vilja att bo mer på ett håll.

• Svar på tråden Varannan vecka boende
  • mama

Nää det tror jag inte den föräldern kan begära. Har ni delad vårdnad och sådant så får väll ena föräldern barnbidraget och andra underhåll? Det är väll i så fall att det sker ifall barnet byter adress eller det är papper på att barnet ska bo heltid på ena stället och bara ha umgänge med andra föräldern.

Jag hade nog kollat upp de noga innan jag betalat. :)

• Anonym (B)

Förstår inte. Varför skulle ena föräldern få ett underhåll och den andra föräldern barnbidraget för att det är varannan vecka?

Barnbidraget är delat och något underhåll förekommer ej. Det är som sagt varannan vecka och delad vårdnad i nuläget.

• Griseknoen35

Ja den föräldern barnet bor helt hos nu ska ha underhåll från den förälder barnet inte bor hos. Den föräldern barnet bor hos bör även ha barnbidraget. Nu tolkade jag det som att barnet bor tex 3 månader hos en förälder sen 5 dagar hos den andre men att det förr var varannan vecka men inte är det längre.

• Missyk

Ja precis, det var helt rätt tolkat! Var får du denna informationen ifrån, och hur skulle detta gå att bevisa, är det endast ord mot ord?

• mama
    Anonym (B) skrev 2015-12-11 19:31:34 följande:

Förstår inte. Varför skulle ena föräldern få ett underhåll och den andra föräldern barnbidraget för att det är varannan vecka?

Barnbidraget är delat och något underhåll förekommer ej. Det är som sagt varannan vecka och delad vårdnad i nuläget.

Aha! Nej jag utgick bara från vad min vän sa! :) Men då vet jag, tack :)
  • Missyk

Men det är inget som är bestämd mellan föräldrarna utan bara barnets vilja. Hur löjligt det än låter så har det inte förekommit någon kommunikation alls utan det är barnet som har bestämt detta.

Är det fortfarande underhåll och barnbidrag till föräldern som har "mest boende"?

• Griseknoen35
    Missyk skrev 2015-12-11 23:42:15 följande:

Men det är inget som är bestämd mellan föräldrarna utan bara barnets vilja. Hur löjligt det än låter så har det inte förekommit någon kommunikation alls utan det är barnet som har bestämt detta.

Är det fortfarande underhåll och barnbidrag till föräldern som har "mest boende"?

Ja. Och barnet ska även vara folkbokfört där hen är mest och när/om barnet är folkbokfört där så är det inge problem att få barnbidraget och ta upp frågan med underhåll från den andra föräldern och vill den inte betala så går man bara via fk. Och ni föräldrar måste börja prata med varandra och med barnet kring umgänget så att alla vet hur ni tänker och vad som gäller.
  • Anonym (#####)
    Missyk skrev 2015-12-11 23:42:15 följande:

Om nån av föräldrarna inte är nöjd med det barnet bestämt avseende boende får ju den föräldern hitta ett sätt att återgå till varannan vecka?

Men ja, så länge boendet ser ut som det gjort de senaste tre månaderna som finns beskrivet i TS: fullt underhåll & barnbidraget till boendeföräldern.
  • Missyk

Ok, då förstår jag vad det är som gäller.

Tack för snabba svar.

Självklart är det föräldrarna som skall besluta en sådan sak gemensamt och inte barnet. Men det finns ingen som helst kommunikation mellan de vuxna som sagt.

• Missyk
    Anonym (#####) skrev 2015-12-12 08:21:55 följande:

Om nån av föräldrarna inte är nöjd med det barnet bestämt avseende boende får ju den föräldern hitta ett sätt att återgå till varannan vecka?

Men ja, så länge boendet ser ut som det gjort de senaste tre månaderna som finns beskrivet i TS: fullt underhåll & barnbidraget till boendeföräldern.

Absolut visst är det så. Nu är det jag som har sonen hemma hos mig, och här är han alltid välkommen och det vet han. Men håller med om att ett intresse från andra föräldern borde förekomma. Men tyvärr gör det inte det.
Svar på tråden Varannan vecka boende