• Anonym (Majsan)

Har du svår d-vitaminbrist?

Fick reda på att jag har svår d-vitaminbrist. Och tar nu starka d-vitamindroppar

20000IE X8 varje dag. Någon mer här som har det? Undrar mest om ni haft några symtom?

• Svar på tråden Har du svår d-vitaminbrist?
  • Anonym (Ugglan)

Jag har haft det och jag blev väldigt svag och trött. Jättejobbigt var det, tappade även en massa hår.

Men nu är det bra igen.

• MammAmma

Jag hade det i våras/somras och fick D-vitamin utskrivet. Tappade säkert 2/3 av håret, naglarna och nagelbanden var risiga och växte inte, karpaltunnelsyndromet blev mycket värre, jag var nedstämd, muskelsvag och orkeslös. Det är vad jag kommer på så här på rak arm.

• Anonym (Majsan)
    Anonym (Ugglan) skrev 2015-12-11 20:22:40 följande:

Jag har haft det och jag blev väldigt svag och trött. Jättejobbigt var det, tappade även en massa hår.

Men nu är det bra igen.

Vad skönt att du mår bra igen. Jag är väldigt trött och muskelsvag. Har också mycket smärtor i skelett och muskler. Hur lång tid tog det innan din d-vitaminbrist blev bra igen?
  • j a d e

Yes. Som fan. Brist. Hatar de äckliga dropparna dock så...

• Anonym (Majsan)
    j a d e skrev 2015-12-11 20:42:04 följande:

Yes. Som fan. Brist. Hatar de äckliga dropparna dock så...

Vet inte vad du har för droppar. Men mina smakar inget.
  • j a d e
    Anonym (Majsan) skrev 2015-12-11 20:46:17 följande:

Vet inte vad du har för droppar. Men mina smakar inget.

Vad heter din sort då?
  • Anonym (Majsan)
    j a d e skrev 2015-12-11 20:47:21 följande:

Vad heter din sort då?

Vigantol
  • j a d e
    Anonym (Majsan) skrev 2015-12-11 20:50:43 följande:

Vigantol

Aha.
  • Margaux

Varför får man det? Om man nu inte går i burka menar jag eller är extremt mörk i huden?

• Phalaenopsis

För att vi har så usligt lite tillräckligt stark sol i det här landet. Försöker man inte få varje uns ut av den korta sommar vi har så är det lätt hänt.

• Anonym (Majsan)
    Margaux skrev 2015-12-11 20:58:51 följande:

Varför får man det? Om man nu inte går i burka menar jag eller är extremt mörk i huden?

Jag har andra kroniska sjukdomar som säkert har påverkat det.
  • Margaux

Jag har faktiskt aldrig hört om skandinaver som har det... Bara invandrare som är väldigt mörka i kombination med heltäckande kläder. Antar att det är vanligast att folk reser på semester till solen och på så sätt fyller på depåerna... Men klart andra sjukdommar kan påverka.

Jag köpte en multivitamin denna veckan efter att ha varit nere med både influensa och bronkit. Tror egentligen inte så mycket på kosttillskott men läste på den nu och den har 10 microgram D-vitamin...

• Anonym (Majsan)
    Margaux skrev 2015-12-12 09:30:35 följande:

Jag har faktiskt aldrig hört om skandinaver som har det... Bara invandrare som är väldigt mörka i kombination med heltäckande kläder. Antar att det är vanligast att folk reser på semester till solen och på så sätt fyller på depåerna... Men klart andra sjukdommar kan påverka.

Jag köpte en multivitamin denna veckan efter att ha varit nere med både influensa och bronkit. Tror egentligen inte så mycket på kosttillskott men läste på den nu och den har 10 microgram D-vitamin...

Jag har me. Och är sängliggande en stor del av dygnet. Kanske därför.
  • S c h n a

Jag har(hade?) en brist som väldigt många andra här i landet så här års, och äter 800 IU/dag. Förstår om du mår skit med så svår brist

• Phalaenopsis

Skandinaver får också D-vitaminbrist. Men som innesittare (oavsett orsak) och mörkhyad är man förstås extra utsatt.
    En ljushyad bekant till mig hade svår D-vitaminbrist. Hon hade täta infektioner som aldrig gick över. Detta har slutat sedan hon började med tillskott.

www.doktorn.com/artikel/d-vitaminbrist-hos-unga-f%C3%B6rv%C3%A5nade-forskare

• Virriga Vera

Det är väldigt vanligt att vi skandinaver har d-vitaminbrist. Jag har kronism d-vitaminbrist och äter extra d-vitaminer året om. Mina vårdepressioner har blivit lättare och kortare och jag är inte förkyld lika ofta sedan jag började med extra d-vitaminer.

Svar på tråden Har du svår d-vitaminbrist?