• Anonym (gravid)

Söka jobb som gravid och inte berätta för arbetsgivaren, är det fult?

Jag har just nu en tidsbegränsad anställning som kommer att avslutas snart och är gravid i v. 14. Jag har redan börjat söka ett nytt jobb och har en intervju inbokad till nästa vecka. Det märks fortfarande inte att jag är gravid (med rätt kläder) men om några veckor när jag blir tillgänglig för nya jobb kommer det att synas. 

Jag har blivit lämnad av min man och vi kommer att skiljas så jag kommer att vara ensamstående och jag måste ha ett jobb för att kunna försörja mig innan bebisen kommer samt för att spara pengar för att köpa saker till bebisen. Känns dock inte riktigt rätt att inte berätta för den nya arbetsgivaren och sen bara dyka upp med en stor mage. Tror dock att mina chanser att få jobb minskar om jag berättar om graviditeten.

För övrigt mår jag bra och vill jobba så mycket som möjligt så jag planerar inte att vara sjukskriven men det vet man ju aldrig hur det blir. Det är ett kontorsjobb så det blir inga tunga lyft eller liknande så mina planer är att arbeta till strax före förlossningen om allt går bra. 

Är det fult gjort av mig att inte berätta? Vad hade ni gjort i min situation? Om det finns någon chef/rekryterare här, hur tänker ni, skulle ni anställa en gravid? 

• Svar på tråden Söka jobb som gravid och inte berätta för arbetsgivaren, är det fult?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Företagare) skrev 2015-12-13 12:37:06 följande:

Gör hon det så är risken väldigt stor att när provanställningen lider mot sitt slut och/eller babybumpen dyker upp så får hon gå.

Företag måste också överleva och det absolut sista man vill ha på ett företag är stor personalomsättning.

Det bästa är att få jobbet på ett schysst vid genom att säga att man är gravid när man söker det, sen får arbetsgivaren själv väga upp för om h*n vill anställa denne.

Fast om hon berättar verkar det ju på er som att hon inte får anställning alls. Och bättre med jobb några månader än inte alls. Det är ju er inställning som gör det dumt att berätta.

Personligen ser jag ingen poäng med att diskutera sån praktiska saker på själva intervjun (som jag skrev tidigare) utan tycker att intervjun ska handla om att den sökande dels ska få möjlighet att beskriva sina färdigheter och dels få kännedom om jobbet i fråga. En eventuell tjänstledighet är ju inte relevant om personen inte blir aktuell för jobbet/inte är intresserad av att ta jobbet. Graviditeten som sådan är ju helt ointressant, det är bara en eventuell fl som är relevant vid anställning.

Dessutom finns det ju reglerat hur lång tid innan en fl som man ska ansöka om tjänstledigt, detta ska man givetvis följa och om möjligt informera i än mer god tid så att arbetsgivaren får möjlighet att planera.
  • HenryIronstead

Oetiskt, omoraliskt och lögnaktigt att inte berätta om graviditeten.

Har du några skrupler alls så berättar du.

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Cl4udio

det kommer ändå komma fram innan provanställnins period tar slut så om du inte berättar på en gång blir dig garanterat hejdå senare. var ärlig du har bara o vinna att vara det.
    nb jag är arbetstagare så är ingen "snål arbetsgivare"

• AnnaMK

Vad är det med folk? Ni sitter här och säger att ni bryter mot lagen. Ni säger att det är den diskriminerades fel och skam om den inte helt och hållet öppnar upp för möjligheten att diskrimineras av er. Öhh. Nej. Bara nej. Fel.

TS. Det är inte ett dugg fult att inte berätta att du är gravid. Det ska arbetsgivaren skita i, enligt LAG (och vett), och det kan vara rent nödvändigt i många lägen att undanhålla en sådan sak eftersom (som vi ser här i tråden tex) arbetsmarknaden tyvärr är full av diskriminering och din "snällhet" kan resultera i att du och ditt barn lever på soc till slut (inte för att det är något fel med det, men det kanske inte är det man helst vill). Enda gången du ska berätta en sådan sak är om du själv VILL det, för att DU vill kunna sålla bort sådana idiotiska chefer/arbetsplatser som skulle ha problem med det. Men om du behöver ett jobb så NEJ, känn ingen skuld över att utelämna/dölja det. De har inte ens rätt att fråga. De har inte rätt att neka dig jobbet pga graviditet. Det vore olagligt och du kan anmäla dem. Har du fått komma på intervju så kan du kräva att få veta (om du inte får jobbet) vad den som fick jobbet hade för kvalifikationer som gjorde den mer passande än du. Graviditet FÅR INTE vara en faktor i det läget, och de måste kunna visa något konkret som gjorde att den andra fick jobbet istället för du, annars kan du få ut skadestånd.

Mitt råd: Berätta inte förrän du har en tillsvidareanställning eller du vet att chefen tycker graviditeter är lugnt. Om du får ett jobb och din mage börjar synas och chefen vill "prata" med dig - spela in samtalen på din mobil. Arbetsmarknaden är hård mot gravida. Var beredd och var inte "snäll".

• EnGladPingvin

Du har all rätt att inte berätta, men om du tänker dig att arbeta långsiktigt på arbetsplatsen är det ingen bra start att inte vara ärlig och det lär bli en rejäl törn på förtroendet.

• nevermind
    Anonym (Elin) skrev 2015-12-13 10:20:48 följande:
    Det är väl snarare dina och andras inlägg som gör att man tycker så eftersom ni antyder att arbetsgivare inte vill anställa en gravid person. Vill ts då ha ett jobb är det ju dumt av henne att berätta redan på intervjun att hon är gravid.
    Har du funderat på VARFÖR man inte vill anställa gravida?
  • Anonym (Företagare)
    Anonym (Elin) skrev 2015-12-13 14:10:58 följande:
    Fast om hon berättar verkar det ju på er som att hon inte får anställning alls. Och bättre med jobb några månader än inte alls. Det är ju er inställning som gör det dumt att berätta.

Personligen ser jag ingen poäng med att diskutera sån praktiska saker på själva intervjun (som jag skrev tidigare) utan tycker att intervjun ska handla om att den sökande dels ska få möjlighet att beskriva sina färdigheter och dels få kännedom om jobbet i fråga. En eventuell tjänstledighet är ju inte relevant om personen inte blir aktuell för jobbet/inte är intresserad av att ta jobbet. Graviditeten som sådan är ju helt ointressant, det är bara en eventuell fl som är relevant vid anställning.

Dessutom finns det ju reglerat hur lång tid innan en fl som man ska ansöka om tjänstledigt, detta ska man givetvis följa och om möjligt informera i än mer god tid så att arbetsgivaren får möjlighet att planera.
    Ska göra det lätt för dig att förstå.
    Tänk dig att du HYR en sällsynt och väldigt bra vara som kostar dig flera tusen i månaden som samtidigt gör så att du och din familj kan leva, bo, äta och göra vad du vill, ibland kostar den några tusen extra för att den måste uppgraderas.
    Du har blivit lovad att varan ska hålla minst ett år, efter 6 månaders brukande är garantin slut samtidigt som du får en bindningstid, tänk dig då att varan börjar kärva och till slut inte fungerar, du måste då hitta en likvärdig vara som inte kostar skjortan samt som det inte är bindningstid på då den första du hyrde kommer att vara lagad inom ett år och FORTFARANDE kostar pengar varje månad, dock lite mindre men kostar fortfarande varje månad.

Förstår du?
    En upplärd föräldraledig kostar fortfarande arbetsgivaren en summa/månad, vikarien som måste läras upp (kostar då dubbelt då det blir dubbelkommando på upplärningperioden) kostar varje månad och sist men inte minst, du har en från ALLRA första början illojal anställd som väljer att undanhålla sanning, därmed ljuga på sin anställningsintervju.
  • Anonym (Företagare)

Dessutom kan det se ut som så att man anställs för ett visst projekt som är tidsbegränsat för att senare påbörja ett annat, är projektet då tex 1 år så ska du vara tillgänglig i 1 år.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Företagare) skrev 2015-12-15 19:38:44 följande:

Ska göra det lätt för dig att förstå.

Tänk dig att du HYR en sällsynt och väldigt bra vara som kostar dig flera tusen i månaden som samtidigt gör så att du och din familj kan leva, bo, äta och göra vad du vill, ibland kostar den några tusen extra för att den måste uppgraderas.

Du har blivit lovad att varan ska hålla minst ett år, efter 6 månaders brukande är garantin slut samtidigt som du får en bindningstid, tänk dig då att varan börjar kärva och till slut inte fungerar, du måste då hitta en likvärdig vara som inte kostar skjortan samt som det inte är bindningstid på då den första du hyrde kommer att vara lagad inom ett år och FORTFARANDE kostar pengar varje månad, dock lite mindre men kostar fortfarande varje månad.

Förstår du?

En upplärd föräldraledig kostar fortfarande arbetsgivaren en summa/månad, vikarien som måste läras upp (kostar då dubbelt då det blir dubbelkommando på upplärningperioden) kostar varje månad och sist men inte minst, du har en från ALLRA första början illojal anställd som väljer att undanhålla sanning, därmed ljuga på sin anställningsintervju.

Vad är det jag inte förstår? Flera här i tråden som säger sig vara atbetsgivare skriver att de inte skulle anställa en gravid kvinna. Utifrån den informationen drar jag slutsatsen att det är bäst för ts att inte berätta att hon är gravid om hon vill ha ett jobb. Det är den informationen som jag utgått från i mitt svar. Om arbetsgivare inte anställer gravida är det bäst för en gravid person att inte berätta om graviditeten om hon vill bli anställd. Förstår du?
  • Anonym (B)
    Anonym (Elin) skrev 2015-12-15 20:03:14 följande:

Vad är det jag inte förstår? Flera här i tråden som säger sig vara atbetsgivare skriver att de inte skulle anställa en gravid kvinna. Utifrån den informationen drar jag slutsatsen att det är bäst för ts att inte berätta att hon är gravid om hon vill ha ett jobb. Det är den informationen som jag utgått från i mitt svar. Om arbetsgivare inte anställer gravida är det bäst för en gravid person att inte berätta om graviditeten om hon vill bli anställd. Förstår du?

Fast begriper du verkligen inte att arbetsgivaren lär få reda på graviditeten ändå,vilket inte är säkert att det kommer att leda till den gravides fördel?
Svar på tråden Söka jobb som gravid och inte berätta för arbetsgivaren, är det fult?