Min partner är hypokondriker, Hjälp!
Hej!
Jag har varit tillsammans med min partner i 2 år nu. Han har alltid haft psykiska besvär som begränsat honom, men de har alltid gått att hantera och vi har på något sätt klarat oss bra.
Senaste halvåret har det dock blivit klart för mig att han lider av hypokondri. Han har en sådan ångest mesta delen av tiden som gör att han alltid måste befinna sig inom ett max 2 kilometers avstånd ifrån hem eller sjukhus. Dock har detta också varit hanterbart och vi har klarat oss bra.
Däremot så vände det mot det värre för några veckor sen. Min partner var i början av december med om en obehaglig upplevelse då han torrsvalt en vitamintablett. Sen dess har allt bara gått rent åt helvete.
Nu kan han endast äta mat som han mixat till soppa, på grund av rädslan att maten ska hamna i luftstrupen eller att han helt enkelt ska kvävas till döds.
Allt annat han gör blir också ett "hot för livet". Det kan räcka med att han hör ett konstigt ljud så flyger tankarna iväg och han blir åter igen övertygad om att han kommer att dö.
Han står på kö till att få börja kbt någon gång i början på nästa år, vilket jag verkligen hoppas kommer att hjälpa. Men jag har själv gått kbt i 3 års tid, och ser verkligen hur han använder alla undvikande strategier han kan komma på för att inte behöva känna av mer ångest än nödvändigt, vilket är motsatsen till vad man ska göra när man går i kbt terapi.
Som det ser ut nu så sitter jag uppe med honom hela nätterna och försöker vara ett så bra stöd som jag kan vara genom att försöka få honom att tänka logiskt och rationellt.
Det är dock väldigt svårt för mig att se på hur han använder sig av sina undvikande strategier och anpassar sig till sin ångest istället för att försöka kämpa emot den. Enligt honom är det inget problem att mixa maten, han anser att han kan leva så, trots att han blir orolig över att han mixar sin mat och tror att han ätit för lite och kommer att dö.
Han förstår inte heller hur mycket det här tar på mina krafter. Jag måste hela tiden ha ett otroligt tålamod, gå på promenader med honom i timtal klockan 3 på morgonen, hålla om honom i duschen, ständigt testsmaka på mat för att se att det inte kommer fastna i halsen, och hela tiden svara på hans konstanta frågor som oftast lyder "är det här farligt" eller "kommer jag att dö".
Jag vet inte vad jag kan göra för att hjälpa honom. Jag älskar honom otroligt mycket och vill honom bara väl.
Någon som har något tips?