• Anonym (TS)

Hur ska jag hantera hans ohyfsade barn?

Till att börja med så vill jag inte ha några påhopp om att jag visste vad jag gav mig in på när jag träffade en man med barn sedan tidigare. Det visste jag, däremot var jag inte beredd på att man skulle behandlas på det här viset.

Träffade iallafall en man för två år sen, kärleken fanns bara där från dag ett. Han har två barn sedan tidigare, en i lågstadieåldern och den andra i tonåren. Introducerades inte för barnen förräns efter ett halvår, vi gjorde allting rätt. Varit slut med mamman sen flera år tillbaks. Nu lever vi ihop och har barnen varannan vecka.

Den lilla har det alltid fungerat bra med, jag är pappas tjej och vi behandlar varann med respekt. Vi har blivit väldigt goda vänner!

Men sen dag ett så har det varit fruktansvärt med det stora barnet. Otrevlig, respektlös och vidrig i sitt beteende. Skriker ofta elaka saker till sin pappa, och gör samma mot mig. Kallar mig hora, fitta, du är dum i huvudet, fuck you bitch. Spottat mig i ansiktet, efter den gången så drog jag över till min kompis. Det här är bara en bråkdel av allt. Sedan ljuger hen hela tiden, hittar på historier som är så illa så polisen och soc blir inblandade. Läggs alltid ner när det kryper fram att allt är lögn. Detta gäller inte bara mot oss utan historier om mamman, hennes partner, vänner och lärare på skolan också.

Jag gråter mig hela tiden till sömns så fort den äldsta är hos sin pappa och jag är där. Det är bara krig och drama!!

Idag fick jag reda på att tonåringen har blivit så osams med sin mamma så nu flyttar den in hos oss på heltid. Jag orkar verkligen inte det! Sa det till min partner som verkligen förstår vad jag menar, att han ska göra allt för att prata med sitt barn och med mamman. Allt för att lösa den konflikten, men tror inte det hjälper.

Vill inte lämna min partner, han är en underbar pappa och partner. Han håller på att gå in i väggen pågrund av sitt äldsta barn.

Vad ska och kan jag göra? Har jag rätt att gå på tonåringen när denne beter sig illa? Har alltid varit tyst och backat eftersom det inte är mitt barn, men det har verkligen inte hjälpt.

Förlåt för min långa och förvirrade text, är bara så uppe i varv.

• Svar på tråden Hur ska jag hantera hans ohyfsade barn?
  • Anonym (TS)
    Anonym (n) skrev 2015-12-12 12:50:24 följande:

om soc redan är inblandat ska ni ta mer hjälp den vägen. Låter som om denna ungdom har någon problematik. 

ni måste förstås ha tydliga regler som ungdomen och ni får komma överens om.  Du oh pappan måsta ha en enad front också. Det ska inte vara så att man kan gå på dig för att du inte är bioförälder. Det är  ditt eget hem!

Han gör det, han tar den konflikten när tonåringen går på mig men jag skulle vilja stå upp för mig själv. Visst har väl den äldsta en problematik, pratas om adhd men det kan väl inte vara en ursäkt för det ouppfostrade beteendet?

Det yngre syskonet mår så dåligt, mammans kille vill lämna pågrund av den äldsta, jag funderar på det, mamman och pappan är utbrända. Allt för att en person styr hela luften!

Mamman ringde hit och grät, krismöte med tonåringen. Jag tar med mig den minsta till min gamla lägenhet ikväll, vi behöver få komma bort från dårhuset ett tag.
  • Anonym (TS)
    Anonym (wtf??) skrev 2015-12-12 12:57:39 följande:

Vad menar du med "att gå på tonåringen"? Det är knappast stryk, mentalt eller fysiskt, som hen behöver utan tydliga regler och massor av förståelse. Har pappan och mamman kontakt med BUP? Det låter som ett barn som mår väldigt dåligt och som att ingen vuxen har förstått och tagit tag i det verkliga problemet.

BUP är inblandat redan sedan länge, vill inte gå in så mycket på det för vill inte undanröja vår identitet.

Men var fick du det ifrån att jag pratade om stryk? Jag har väl däremot rätt att säga emot om någon behandlar mig illa. När tonåringen skrek jävla hora till mig så svarade jag, du säger aldrig dem orden till mig. Då smällde denne i dörren och flydde till en kompis vars föräldrar ringde hit och sa att tonåringen sagt att jag hade kränkt hen?? Jag skojar inte!

Pratar däremellan mycket med tonåringen, den vänder sig alltid till mig. Lyssnar alltid, men när hen pratar så handlar det mesta om skitsnack om andra. Försöker alltid komma in på mer positiva spår, går sällan. Kan det handla om mytomani?
  • Anonym (TS)
    BCH52 skrev 2015-12-12 13:09:15 följande:

Vet du om det otrevliga beteendet började i och med föräldrarnas skilsmässa, tidigare eller i och med att respektive förälder skaffade en ny partner?

Det verkar vara mer än vanlig tonårsdrama här. Är det utrett om barnet har någon form av psykiskt funktionshinder som ställer till det så rejält för alla inblandade.

Vad jag har förstått så har barnet alltid haft ett högre bekräftelsebehov än normalt. Det blev värre när syskonet kom, sen har det väl stegrat när både mamman träffade nån o sen pappan mig. Det är som att barnet vill va helt ensam med respektive förälder.

Kan va något psykiskt funktionshinder men inte utrett. Ska jag vara helt ärlig så går både soc och sjukvården på tonåringen rätt hårt, mycket för att denne systematiskt anmäls för mobbing av andra barn. Denne har som sagt svårt att hålla sig till sanningen o har ställt till med mycket drama.
  • Anonym (TS)
    Miss anonym skrev 2015-12-12 13:38:29 följande:

Säkert helt fel men iallafall, hade någon av mina bonusar spottat mig i ansiktet hade dom fått en lavett. Hade dom kallat mig horar eller liknande hade jag slitit tag i ungen och kastat in dom på sitt rum och så hade ungen fått suttit där till dagen efter. Barn är inte gjorda av glas dom tål att man ryter ifrån. Visst är det inte rätt att slåss men det är inte okej att spotta någon i ansiktet heller. Kräv att ungjäveln uppför sig och visar respekt!

Jag blev så ställd och chockad när det hände. Men visst så har tanken slagit mig flera gånger, fast skulle inte kunna göra det. Men i tankens värld så har jag ibland stor lust att slå till hen.

Har faktiskt pratat med min partner om att han och mamman bör bli tuffare och mer en enad front. Kan känna ibland att det pedagogiska inte biter på hen, säger man till denne så går den till skolan o säger att hen har fått stryk hemma. Är alla lika hårda så ger det ingen reaktion på samma sätt.
  • Anonym (TS)
    BCH52 skrev 2015-12-12 13:48:39 följande:

Ni är säkert nåt på spåret där, kanske är det ni som måste ställa krav på BUP, kanske begära en utredning av annan psykolog än tidigare. Så där kan ni ju inte ha det, alla mår dåligt.

Visst är det så. Nu sitter inte jag med på samtalen, men kan prata med min partner om att be om en ny utredning.

Alla mår extremt dåligt, det suger så mycket energi och den enda i dagsläget som fortfarande verkar ha kärlek kvar för sitt barn är min partner. Givetvis älskar man alltid sina barn men det är verkligen helt sjukt hur en person kan suga musten ur sin omgivning.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bönan) skrev 2015-12-12 14:00:36 följande:

Varför skriver du hen ts?

Det är stor skillnad på en tonårstjej och en tonårskille.

Vill helst inte avslöja det. Båda barnen är av samma kön och är varandras diametrala motsatser, vet inte om det spelar så stor roll att avslöja det här?
  • Anonym (TS)
    Miss anonym skrev 2015-12-12 14:01:00 följande:

Förstår att du blev helt ställd när det hände.

När jag klev in som "bonusmamma" (flyttade ihop med barnens pappa) så var ungarna hyfsat bortskämda. Behövde inte göra något i princip. Man skar köttbiten, städade deras rum, dom "ägde" huset helt enkelt på pappa veckan. Redan från start makerade jag att så kommer det inte vara i fortsättningen. Vart en del konflikter i början men nu är barnen lugna harmoniska och har verkligen vuxit som personer. Tror det är tvunget att ni vuxna faktiskt slår näven i bordet nu och blir en enad front. Lite tuffare tag och att ni backar varandra.

Skönt att ni fick ordning på rutinerna, vet inte i vilken ände man ska börja i.
  • Anonym (TS)
    Anonym (n) skrev 2015-12-12 14:21:38 följande:

ADHD kan inbland innebära tex dålig  impulskontroll  eller att man har dåligt konsekvenstänk så det dåliga beteendet kan visst bottna i en diagnos. Sedan är ju alltid tonåren lite "extra" för vissa.

Jag har själv en tonåring med asperberg som ibland är lite för ärlig. Han säger nästan alltid vad han tänker  tex. Bryr sig inte så mkt om att någon annan ev blir sårad för "det är ju sanningen". Det kan ju vara liknande med er tonåring oavsett vilken diagnos det kan handla om

Det är förmodligen ADHD, vill inte gå in så mycket mer i det.

Men känner många som har barn med den problematiken men det är ingen som har det så här, måste handla om mer psykiska problem också och möjligtvis dålig uppfostran. Det sista vill jag inte prata om högt, men visst så kan jag tycka och märka av att det ibland mesas för mycket.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bönan) skrev 2015-12-12 14:26:04 följande:

Kommer det till handgripligheter så är skillnade oerhört stor. Bara en sån sak som att hålla i en ilsken unge...

Kan väl säga som så att skulle det komma till handgripligheter så tar tonåringen ner mig lätt.
Svar på tråden Hur ska jag hantera hans ohyfsade barn?