Anonym (vilse i djungeln...............) skrev 2015-12-20 13:06:53 följande:
Det är vad jag också har hört..... Att umgängesföräldern har ett stort eget ansvar.... Men vad gör man när umgängesföräldern inte tycker att ansvaret är sitt egna utan att boendeföräldern ska berätta allting utan att ens göra något själv.... När umgängesföräldern tycker att informationen från boendeföräldern inte är tillräckligt detaljerad men följdfrågor aldrig ställs...
Hur ställer man sig till sånt??
Säg att man informerar om att barnet varit med i ett bråk i skolan pga att någon sagt något dumt och att det redan är löst med läraren och skolan... Det borde väl vara fullgod information??
Vill umgängesföräldern veta mer tycker jag att hen får ställa följdfrågor....
Men tänk om umgängesföräldern inte tycker det, inte tar något eget ansvar och klagar över bristen av information till alla möjliga ställen...
Vad har man egentligen för rättigheter och skyldigheter?? Jag tycker verkligen att det är en djungel.... Har någon en lagtext att länka till eller en paragraf där jag kan läsa mer....
Föräldrabalken 6 kap 15§:
Umgänge
15 § Barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.
Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare har ett motsvarande ansvar.
Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses.
Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren. Lag (2006:458).