• Anonym (ansvar)

Vad kostar tvist om boende och umgänge?

Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:10:15 följande:
    Jag har boendet och han får träffa barnen hur mycket han vill men finns inget fast schema. Han vill ha umgänget på ett visst sätt som barnen absolut inte vill men han vägrar diskutera nåt annat förslag oavsett om tiden tillsammans med barnen blir lika mycket. Så idag träffas de enligt överenskommelse dem emellan (barnen går i mellanstadiet) vilket brukar bli ungefär en dag per helg och en eftermiddag/kväll i veckan. Vilket funkar för barnen men tydligen inte för honom.

Min erfarenhet säger att det inte funkar så på många arbetsplatser faktiskt. Är ju säkert olika men vill inte chansa...
    Men varför lägger du ansvaret på barnen? Varför fungerar inte pappans önskemål för barnen? Istället för att åka genom en rättegång som riskerar att bli dyr och där du riskerar att hans önskemål går igenom till 100 % så är det väl smartare att gå med på det utan att advokater och annat ska vara inkopplat och bestämma över huvudet på er så att ni båda förlorar allt att säga till om.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:26:19 följande:
    Ja, det har jag men då kunde jag inte boka en tid eftersom man måste göra det gemensamt skriftligt och han då vägrade.

De har öppet exakt samma tider som mina arbetstider (8-17) vilket gör att det inte finns någon tid som funkar. Klart att jag i teorin kan ta ledigt men arbetsmarknaden idag är tuffare än vad många förstår.
    Du kommer inte att ha något val nu när han har stämt dig. Domstolen struntar ganska totalt i vad ev. arbetsgivare tycker och tänker så dra inte upp den ursäkten.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:40:19 följande:
    Det finns anledningar till det som jag inte tänker gå in på här. Du undrar inte omvänt, varför barnens (och mitt) förslag inte funkar för pappan?

I lagen står det uttryckligen att det är barnens behov av båda föräldrarna som ska tillgodoses, inte tvärtom.
    Det är din tråd och enbart dig som jag kan få svar av här... så nej, jag undrar inte varför det inte funkar för pappan.

Ja det står det och du skriver att barnen bor hos dig och ett stort ansvar läggs på boendeföräldern för att få umgänget att fungera och för att bli så bra som möjligt för att barnen ska kunna få en god relation med sin pappa.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:44:13 följande:
    Det är säkert så men jag har har bevis på hur han nekat samarbete och Familjerätten under lång tid men nu drar igång det här. Vägrar tro att socialtjänst och domstolar är så korkade att de inte ser igenom sådant.
    Ett problem är att man får neka utan att Tingsrätten ser ett problem med det. När man däremot har hamnat i en stämning och domstolen beslutar om samarbetssamtal så måste man gå dit om man inte vill ses som den förälder som obstruerar. Samma med att försöka hitta egna lösningar. Att säga nej till alla förslag är inte en god idé.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:44:13 följande:
    Det är säkert så men jag har har bevis på hur han nekat samarbete och Familjerätten under lång tid men nu drar igång det här. Vägrar tro att socialtjänst och domstolar är så korkade att de inte ser igenom sådant.
    Vad är det för "samarbete" som han har nekat enligt dig? Att han har nekat till dina förslag är inte att neka till samarbete. Samt hur saker har sett ut innan stämningen brukar inte vara relevant för domstolen.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:50:53 följande:
    Ja, så är det också förstås men innebär det att allt måste vara på pappans villkor utan att varken barnens eller min röst blir hörda? Det är nämligen så han vill att det ska se ut.
    Han har naturligtvis rätt att önska umgänge utifrån sina förutsättningar och att neka bara för att man kan eller lägga allt ansvar för umgänget på barnen lär se illa ut i domstolen.

Hur kan det vara helt omöjligt att få fram ett umgänge som funkar för er alla, och istället riskera att låta domstolen fatta ett beslut som ni alla är tvingade att följa utan att göra egna inskränkningar? Förstår barnen vad det är som håller på att hända och att de kommer att tvingas till umgänge som de kanske inte alls vill ha just då men att det blir så för att ingen av er kan samarbeta?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:59:41 följande:
    Du skriver att ingen av oss kan samarbeta? Hur tolkar du fram det? För låt säga att en vill samarbeta och den andra inte utan bara bestämma allt. Är det rimliga samarbetet för den som vill samarbeta att alltid låta sig köras över?
    Naturligtvis kan ni inte det eftersom ni har hamnat i domstolen. På vilket sätt menar du att du inte vill bestämma men ändå inte kan acceptera att han får ha det umgänge som passar hans liv?

Varför upplever du dig överkörd för att du inte får bestämma?
Svar på tråden Vad kostar tvist om boende och umgänge?