Inlägg från: Anonym (Länge!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Länge!)

Märkligt "fertilitetsproblem"

Vad jag vet räknas det som ofrivillig barnlöshet efter 2 år just för att det är först då man får kvar bara de där som inte kan få barn spontant. Ja,vissa kan ändå förstås trots allt, men majoriteten blir gravida inom 2 år. Efter ett år får man göra utredning i vissa landsting ( inte vårt) så gör ni det. Behöver inte alls betyda att ni verkligen har svårt och är infertila, men då får ni svar. Och blir svaret att IVF krävs så vet ni det-och måste ta ställning. IVF är en väldigt bra chans till barn! Glad Mannens enda insats är i sammanhanget liten -men ack så viktig i.o.f.s! Tungan ute - så för hans del finns det inte mycket att gruva sig för vad gäller IVF. Men börja med utredningen och se vart det leder. Som i allt vad gäller relationer och problem måste man prata ihop sig så man går mot samma mål. Hoppas ni hittar det!

• Anonym (Länge!)

Fakta rakt upp och ner kanske biter? Att säga att 85% blir gravida inom ett år och att det inte är ovanligt att nåt är fel ifall det tar längre tid och att det då kan behövas hjälp. Därmed inte sagt att nåt är fel, men det vore ju dumt och slöseri med tid ifall ni försökte några år till och det sen visade sig att det faktiskt inte går spontant.

• Anonym (Länge!)
    Anonym (Ara) skrev 2015-12-13 15:40:27 följande:
    Fast fertiliteten börjar ju dippa efter 25 och minskar mer efter 30 för attvsedan dyka mer vid 35 till att nästan bli omöjligt vid 40. Det handlar ju inte bara om ett barn, TS kanske vill ha fler?
    Nej,nu klämmer du i! Senare studier har visat att det är i stort sett samma chans vid 30 som vid 25. Fertiliteten dalar efter 35, men omöjligt är det inte alls trots att man passerat 40. Känner jättemånga som fått barn spontant efter 40. Äldsta var 48,en fick 5 barn efter 37. Att åldern skulle vara hinder redan vid 28 är bara dumt att påstå. Har man svårt då beror det på nåt annat och man skulle säkerligen haft svårt även om man varit 22.
  • Anonym (Länge!)
    Anonym (Heminsemination) skrev 2015-12-13 17:25:46 följande:
    Jag vill bara inflika att "lite sex" är en av de vanligaste orsakerna till ofrivillig barnlöshet, så ni är långt från ensamma. Känner du till heminsemination? Det funkade för mig och min kille, och avlägsnade lite av den tråkiga sexpressen som lätt uppkommer när man försökt ett tag.
    Det är absolut inte en av de vanligaste orsakerna! Vanligast är fel på äl eller fel på spermierna. Sen kommer äggledarfel.upprepade missfall,prolaktinom,endometrios och annat som orsaker. Heminsemination är extremt låg chans att lyckas med faktiskt. Vid regelrätt insemination är chansen 10-15%. Och då har spermierna tvättats och sorterats och satsen har sprutats ända in i livmodern till skillnad mot hemmavarianten.
Svar på tråden Märkligt "fertilitetsproblem"