Märkligt "fertilitetsproblem"
Jag menade absolut inte att de ska "spara sats" så länge som möjligt, det skriver jag att det inte är bra för spermierna. Men det räcker oftast om man inte har någon typ av svårighet. Bättre att ha sex 1-2 ggr vid ägglossningen än att tvinga fram fler gånger då många män känner för stor press om de är tvungna att prestera fler gånger än de orkar med. Risken är att det blir noll samlag istället. Jag och maken har också fertilitetsproblem, makens spermier är få och kassa, så jag känner till vad som är optimalt mycket väl.
Jag menar så här: bättre sex någon enstaka gång innan ägglossning än att tvinga sig till fler gånger och riskera att mannen tillslut inte vill/kan. Optimalt är ca var tredje dag, men en sats räcker långt så länge den inte är för gammal eller han nyss "tömt sig".
Vi har samma problem som ni med manlig faktor + att vi dessutom inte ligger så ofta. Det tog oss därför jättelång tid att komma fram till att det faktiskt fanns ett problem. Vi tänkte att uteblivna graviditeter berodde på att vi inte hade sex tillräckligt frekvent.
Vi väntar nu andra barnet genom IVF. Tyvärr har fertilitetsproblemen inte direkt gjort att vårt sexliv blev bättre..
Till TS: en del av råden här i tråden som går ut på att pressa din man avråder jag dig starkt från: 1 Män är ofta ganska känsliga när det kommer till att ha sex på beställning (till slut kanske det varken blir bu eller bä, dvs uteblivet stånd med allt vad det innebär, frustration, tjafs och bråk) och 2. att lämna spermaprov kan vara mycket känsligt. Ingen man vill få svaret att det är hos dem som "felet" ligger, som om de är mindre/sämre män pga sämre spermiekvalitet. För en del är det värsta skräcken för mandomen. Det kan vara bra att ha det med sig när man tar upp sådana här saker med sin man.
Mitt råd till dig är att ge det några månader till. Du kan ha koll på din ägglossning, men kör inte sönder din relation för att ha ägglossningssex, dvs. tjata inte på honom om "nu måste vi ha sex". Fast du måste ju ändå ta det jobbiga snacket med din man att "nu har vi försökt/haft oskyddat sex i över ett år - hur ställer du dig till att vi kollar upp oss?".
Nej, ingen kommer att djupdyka in i ert sexliv vid en fertilitetsutredning, inte på det grundliga vis som du befarar. Ni uppger att ni har sex kring ägglossning bara och det stämmer ju.