• cattus

Trött på lögner och LCHF!

Ts har helt rätt. Det finns nämligen hur mycket forskning som helst om hur animaliskt fett och protein skadar våra kroppar.
    Risken ökar för olika typer av cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, övervikt, diabetes, benskörhet och man har även hittat samband med olika typer av autoimmuna sjukdomar. Det är inte kosten i sig som orsakar sjukdomarna men de ökar tillväxten och risken att få dessa sjukdomar. Genom kostförändringar kan man minska riskerna och även tillväxt av dessa. Ifall man strikt reglerar kosten kan man få en betydligt högre livslängd även med en dödlig sjukdom som MS.
    Däremot finns inga studier som tydligt visar några fördelar med ett högt fett- och proteinintag.

För den som vill ha källor på ovanstående kan man läsa boken Kinastudien (den innehåller närmare 1000 källhänvisningar). Den kan tom få en köttätande typ som mig att fundera på om det är dax att ändra kosthållningen.

Anledningen att jag läste den till att börja med är att min mamma precis gjort en bypass-operation (hon har gått på LCHF diet av och till under flera år) och jag ville veta mer om hur hon skulle kunna förbättra sin hälsa och vad som händer i kroppen när hjärtat är sjukt. 
    När man läst den så undrar man verkligen hur man kan manipulera människor i så stor omfattning och de som vet hur det ligger till inte heller vågar sticka ut hakan och skrika högre om hur illa det egentligen ligger till med hälsan och hur vi själva förstör den.

För den som faktiskt är intresserad av sin hälsa kan boken varmt rekommenderas, en innehåller mycket intressanta fakta, studier och statistik. Information om olika koststudier och vägledning till hälsosamma val. Bokens författare skriver på ett intressant och spännande sätt som gör att man blir fängslad och inte vill sluta läsa. 
    Man vill ge bort boken till alla man känner och samtidigt hålla fast vid den för sitt eget förhoppningsvis långa liv.

• cattus

Och hur tänkte du där då? Kolhydraterna kommer ju liksom på köpet då.... så LC får man väl skippa och sedan hälla i sig vegetarisk olja och endast äta soja bönor??

• cattus
    Mandel skrev 2016-01-01 12:22:55 följande:
    Varför ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar om man äter LCHF?
    Till stor del så byggs hjärt- och kärlsjukdomarna upp av bla kolesterol och det finns enbart i animaliska livsmedel i såväl mjölkprodukter som kött. Studier visar att ju mer animaliskt protein man intar desto större risk för hjärtsjukdom. I en LCHF-diet så är det främst det animaliska fettet(och proteinet) som förhöjs.
    Växtproteiner kan sänka kolesterolet lika drastiskt som animaliskt fett och protein höjer det.
  • cattus

För att få FAKTA (vetenskaplig sådan) angående sjukdomar relaterade till matvanor och livsstil läs då "The China Studie" en helt överlägsen forskningsstudie som gjorts i Kina under 30 års tid. Där jämförs olika typer av kost gentemot sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, bröstcancer, diabetes mfl
    www.thechinastudie.com 

Där finns de "bevis" som behövs för att förstå hur maten påverkar de sjukdomar vi drabbas av.

Ang kolesterolhalt och dödsfall så är det inte de som har högst kolesterolhalt som dör oftast utan de som ligger på gränsen för att ha för hög kolesterolhalt. Det beror på hur lättrörligt "placket" är i blodådrorna. De som har väldigt högt får oftare kärlkramp och problem relaterade till det, de som har en lägre halt dör oftare av hjärtinfarkter eller stroke då plack släpper från blodkärlens väggar och bildar proppar i hjärta eller hjärna. 

• cattus

Nu finns det ju inga studier som är helt fria från kritik. konstigt vore ju det.... Det är ju inte heller bara hälsa det är frågan om, det är gigantiska summor pengar också. Hela industrier som ligger i riskzonen om alla skulle äta vegetariskt. 

Men jag efterlyser någon som kan visa på någon studie som visar att ätandet av animalisk kost är POSITIVT på de olika sjukdomar som vi så populärt kallar välfärdssjukdomar. 

Det finns massor av studier som visar på positiva effekter av att äta vegetarisk kost när det gäller att minska risken för de sjukdomarna. Det finns antagligen ännu fler som inte med säkerhet kan påvisa det ena eller det andra, men jag har aldrig hört om någon som talar om de positiva effekterna av att äta animalisk föda. 

Så för att minska risken tänker i alla fall jag minska mitt köttätande, jag har stor chans att hålla mig friskare och jag kommer med säkerhet inte att bli sjukare än om jag äter animaliskt protein. Någon fanatiker kommer jag förmodligen aldrig att bli (jägare som jag är - ja faktiskt...) det kött jag nu kommer att få i mig kommer i fortsättningen uteslutande att vara vilt, allt processat är helt uteslutet. 

• cattus

Ja, det är väl någon typ av bevis när snart halva befolkningen är överviktiga, sjukdomsfall med diabetes, hjärtsjukdom och cancer ökar i samma takt som vi ökar vårt intag av animaliska produkter och snabba kolhydrater.
    Man behöver inte gå längre tillbaka än till 50-talet för att se hur mycket vi förändrat våra matvanor. Samtidigt som vi blir fetare och sjukare (socker har naturligtvis också ett par fingrar med i spelet men inte enbart). Dödligheten är inte högre i hjärtsjukdomar men det beror på att sjukvården istället blivit bättre. 

Den period människan funnits på jorden är kort.... våra gener är mer lika en schimpans fortfarande än vad vi är lika ett rovdjur. Schimpansens kost består av 95% vegetariskt och sedan lite insekter, ägg och dyl som de kan plocka i naturen. Genetiskt sett borde våra kroppar vara mer skapta för att klara den dieten. 

Frågan är ju inte bara hur länge vi vill leva, utan frågan är ju också om vi vill vara friska under tiden?

Det gjordes en studie i England under 34 år på MS-patienter där man delade in patienterna efter hur de åt. De som klarade att äta en strikt vegaterisk-lågfett kost och de som "åt som vanligt" delades upp och följdes under hela perioden på 34 år. 
    Man kan ju anta att slumpen inte avgjorde helt hur länge de levde då 60% av "normalätande" var döda efter den perioden och endast 20% av de med kontrollerad kost hade dött. Kan ge en liten tankeställare.

Men frågan är ju inte enkel, man kan knappast ta ett livsmedel i taget och se vad som händer i kroppen, allt är ju ett samspel. Missar man något så kanske en hel drös av andra mekanismer inte fungerar. Men jag tror att man missar mer om man utesluter vegetarier ur sin kost än tvärtom. Den vegetariska kosten innehåller oftast mycket högre doser av vitaminer och mineraler även fetter och proteiner i vissa fall än vad animaliska råvaror gör.

Allt man kan göra är att "missionera" det man starkt tror på. Det är ju omöjligt att tvinga fria människor att göra som man säger om de inte vill.

Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!