• kalmarpiraten

Fungerar "Kärnvetemjöl med fullkorn" att baka saffransbullar på?

Jag vet att många recept rekommenderar vanligt vetemjöl till saffransbullar men jag undrar om det fungerar lika bra med (Kungsörnen) Kärnvetemjöl med fullkorn?

Har några påsar av ovanstående och vill inte köpa mer utan att använda dessa först. Kommer baket att bli bra och saffransbullarna bra?

• Svar på tråden Fungerar "Kärnvetemjöl med fullkorn" att baka saffransbullar på?
  • Themis

Det blir förmodligen ganska äckligt, tycker de flesta som förväntar sig vanliga bullar.

Jag har gjort något sånt försök med fel mjöl och det var ingen hit.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Aniiee

JA, det går alldeles utmärkt. Dock blir de ju grövre än vanliga saffransbullar, och personligen vill jag att finbröd ska bara just finbröd, men visst tusan går det.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • kalmarpiraten
    Themis skrev 2015-12-14 17:49:10 följande:

Det blir förmodligen ganska äckligt, tycker de flesta som förväntar sig vanliga bullar.

Jag har gjort något sånt försök med fel mjöl och det var ingen hit.

På vilket sätt tyckte du att det blev sämre? Jag använder för övrigt mjölet till allt ifrån pannkakor till raggmunkar och all annan matlagning men bakar dessvärre väldigt sällan.
  • kalmarpiraten
    Aniiee skrev 2015-12-14 17:54:32 följande:

JA, det går alldeles utmärkt. Dock blir de ju grövre än vanliga saffransbullar, och personligen vill jag att finbröd ska bara just finbröd, men visst tusan går det.

Jag får köra en halvsats och se hur resultatet blir.

TACK för svaren!
  • Themis
    kalmarpiraten skrev 2015-12-14 17:57:07 följande:
    På vilket sätt tyckte du att det blev sämre? Jag använder för övrigt mjölet till allt ifrån pannkakor till raggmunkar och all annan matlagning men bakar dessvärre väldigt sällan.
    Vill man ha sött vetebröd så är inte fullkorn vetebrödmaterial, det är bara så enkelt.

Om man aldrig hade smakat riktiga lussebullar och inte hade några förväntningar hade det klart varit helt ätbart, men det är inte vad det utger sig för att vara.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • AnnaZL

Har bakat lussebullar på fullkornsvete, (annat fabrikat), de blev hemska!

Jäste inte, det behövs fint mjöl för stt få de långa glutentrådarna vid jäsning. Platta, stenhårda. Saffranssmaken drunknade i fullkornssmaken och alldeles för söta. Tänk dig platt fullkornslimpa med massa socker i.

Glömde och gjorde om samma sak året efter, med samma resultat.

• kalmarpiraten

Jag körde en halvsats i natt och resultatet blev så där. Smaken var det definitivt inget fel på däremot hade jag lite svårt att få dom att jäsa. Kan bero på att jag bara har 20 grader inomhus. Men jag lade i vart fall en handduk över degbunken men det hände inte så mycket i bunken. Degen ska väl minst jäsa upp till den dubbla storleken vill jag minnas.

Ska in till stan idag och jag nytt vetemjöl. Ska jag köpa vanligt vetemjöl eller vetemjöl special?

Svar på tråden Fungerar "Kärnvetemjöl med fullkorn" att baka saffransbullar på?