• Kittecat

2,5 åring vägrar sova själv...

Vi har en kille på 2,5 år som sedan några månader nu inte längre vill sova själv eller i sin säng... Allt började efter att jag blev gravid igen & i början så va allt som vanligt men sista månaderna har de gått bakåt i utvecklingen... Jag fick höra redan på inskrivningen på mvc när jag blivit gravid att syskon kan reagera på graviditet på olika sätt och bland annat genom att bli klängiga,mammiga osv... Men detta hade jag inte väntat mig... I slutet av graviditeten så orkade jag inte kämpa på nätterna med att försöka få han att sova själv... Å imellanåt är jag ensam då pappan jobbar borta vissa veckor! Ja trodde först de bara va mardrömmar osv som störde hans sömn men insåg sen att de förmodligen va annat! Han har varit extremt mammig & klängig, han ska helst ligga på mig när han ska läggas.. Han kan inte somna själv längre utan vi/jag måste alltså va med & läggningen kan ta allt från 15 min till 1,5 timma.... Nu har vi som sagt ett syskon som jag dessutom ska amma samtidigt som storebror ska läggas ibland & han ligger och krånglar i vår säng samtidigt som jag försöker få bebis att komma till ro... Han ska hålla min hand osv medan jag ammar osv vilket inte är så lätt då jag håller bebis... Vad ska vi göra? Är de nån mer som har/haft det såhär? Ska försöka få han att åtminstone sova middag i sin säng men det går sådär bra... Ja älskar att vara nära honom men just nu blir det lite mkt med allt & ja börjar bli stressad över hur vi ska få honom att slappna av igen... På dagis sa dom ofta att de va vanligt beteende å att de går över likaså på mvc/bvc.. Men ibland känns det som att jag inte vet vad vi ska göra... Tips??

Ja tänker ena stunden att det är ok att han är så här & att han förmodligen behöver den där extra närheten just nu pga förändring, sen i nästa stund tänker jag att de kanske va väldigt dumt att jag inte orkade stå emot & att vi nu får börja om igen med detta ned läggningsrutiner osv igen pga det... Ja känner mig väl lite misslyckad just nu då jag så gärna vill att han ska få va sig själv igen och inte så osäker som han känns just nu.. Vet att barn i vissa perioder kan ha ett behov av att sova hos föräldrarna och sen återgå till det normala men just nu känns det som att vi inte vet hur vi ska hjälpa honom... Tips någon som har/haft det liknande?

Ska vi låta honom fortsätta sova hos oss eller ska vi försöka bryta mönstret?

• Svar på tråden 2,5 åring vägrar sova själv...
  • Rani

Våt 3-åring är precis likadan sedan hon fick en lilasyster. Vår lösning är att vi sover med varsitt barn. Jag sover med bebisen i ett rum och min.man med 3-årigen. Jag kan faktiskt förstå henne. Alla vi tre sover i samma rum, men hon ska sova själv i ett rum.

Vi har också ibland haft en madrass på golvet i vårt sovrum där hon sovit.

Jag prioriterar att alla sover bra. Får man inte sova och har barn som vaknar och är ledsna mitt i natten så orkar man inte med dagarna. Min gräns går vid att ha treåringen i vår säng. Hon snurrar runt och viftar så det går inte om vi ska vara tre där.

Jag råder dig att hitta en lösning där er pojke får sova med en vuxen så att han och ni kan sova bra. Jag tror att det här är en fas fmr både min dotter och din son. De kommer inte vilja sova med mamma och pappa för evigt.

Jag är ganska ofta själv med båda barnen vid läggning. Jag ser alltid till att brbisen är mätt och nöjd innan jag börjar natta storasyster. Sedan läser vi saga i hennes säng. Bebisen ligger då bredvid eller sitter i mitt knä. Efter det får jag sitta och vänta på att treåringen ska somna. Har du bebisen i knät. Om hon blir orolig (vilket händer rätt ofta) så får jag stå bredvid sängen och skumpa henne medans storasyster somnar. Om jag var du skulle jag amma innan läggning. Hellre då att stora barnet får vara vaken en stund till och sedan lägga när bebisen är lugn.

Jag har förklarat för treåringen (dagtid- inte vid nattning) att när lillasyster är med så kan jag inte ligga bredvid vid nattning utan får stå/sitta bredvid sängen. Jag sa att annars kommer bebisen skrika och då kan du inte sova. Det acceptetade hon.

• Kittecat

Tack för tipsen :) ja de blir ju en aning rörigt ibland när man ska sova alla i en å samma säng.. Även om bebis sover i spjälsäng intill !

Men det kanske vore en idé att pröva att dela på oss lite när vi kan dvs! Ja försöker att ha matat bebis innan men hon är bara 3 veckor så just nu är det mkt tid som går till amning & lite svårt att veta om hon är nöjd för stunden eller inte... Men får hoppas att det är en fas & att han snart kommer va tryggare med sömnen framöver igen!

• Milleman

Vår 4,5-åring har precis börjat sova hela nätter i sin säng. Ibland vill han även att vi sitter hos honom när han ska sova.
    Det är fortfarande små barn, som behöver närhet och trygghet.
    Kan ni göra något på hans rum som gör det mer ombonat? En sänghimmel, en mysig nattlampa, speldosa el dylikt.
    Det är ju en jätteförändring att få syskon och när vi får nästa barn är sonen nästan 5 men vi räknar med att han kommer reagera med att vilja ligga hos oss mer. Som ovan skrev, han kommer ju känna sig ensam när vi föräldrar och bebis delar säng och han ligger själv.
    När vår son var 2,5 låg vi alltid hos honom vid nattning. Ett tag försökte vi med mycket närhet på kvällen innan nattning, typ sitta i knä efter middagen, hålla om vid barn programmen och kramas mycket. Då "krävdes" inte lika mycket närhet vid själva nattningen sen. Dosen var fylld liksom :)

• Kittecat

Ja vi har försökt gjort om sängen så den är mysigare, tagit bort ena sidan på spjälsängen osv. Nattlampa har vi också haft hela tiden... Men detta började redan innan bebis kom med att han skulle sova hos oss & inte i sin säng. Jag trodde de va mardrömmar som kanske skrämde men de verkar som de va allmänt knas... Vi har absolut inget emot att han sover hos oss så, de är mest att jag blir lite orolig att han inte ska vilja sova själv sen längre fram... Plus att det känns som att han sover oroligt hos oss oxå, snurrar & lever runt på nätterna och de gör ju att ingen av oss sover ok tyvärr inte ens han... Men självklart finns de perioder under småbarnstiden som dom behöver mer närhet & ex samsova så vi får väl hoppas att det ordnar sig framöver & att han får tillbaka sin trygghet :) Man tänker väl för mkt på allt och så kommer pressen över en då man hör så många andra som har barn som sover bra jämt... Å tyvärr så tar man åt sig mer än vad man vill... Tack för svaren!!

• Rani

Kolla om han kan tänka sig att sova på en madrass på golvet i ert rum.

Svar på tråden 2,5 åring vägrar sova själv...