• Rani

2,5 åring vägrar sova själv...

Våt 3-åring är precis likadan sedan hon fick en lilasyster. Vår lösning är att vi sover med varsitt barn. Jag sover med bebisen i ett rum och min.man med 3-årigen. Jag kan faktiskt förstå henne. Alla vi tre sover i samma rum, men hon ska sova själv i ett rum.

Vi har också ibland haft en madrass på golvet i vårt sovrum där hon sovit.

Jag prioriterar att alla sover bra. Får man inte sova och har barn som vaknar och är ledsna mitt i natten så orkar man inte med dagarna. Min gräns går vid att ha treåringen i vår säng. Hon snurrar runt och viftar så det går inte om vi ska vara tre där.

Jag råder dig att hitta en lösning där er pojke får sova med en vuxen så att han och ni kan sova bra. Jag tror att det här är en fas fmr både min dotter och din son. De kommer inte vilja sova med mamma och pappa för evigt.

Jag är ganska ofta själv med båda barnen vid läggning. Jag ser alltid till att brbisen är mätt och nöjd innan jag börjar natta storasyster. Sedan läser vi saga i hennes säng. Bebisen ligger då bredvid eller sitter i mitt knä. Efter det får jag sitta och vänta på att treåringen ska somna. Har du bebisen i knät. Om hon blir orolig (vilket händer rätt ofta) så får jag stå bredvid sängen och skumpa henne medans storasyster somnar. Om jag var du skulle jag amma innan läggning. Hellre då att stora barnet får vara vaken en stund till och sedan lägga när bebisen är lugn.

Jag har förklarat för treåringen (dagtid- inte vid nattning) att när lillasyster är med så kan jag inte ligga bredvid vid nattning utan får stå/sitta bredvid sängen. Jag sa att annars kommer bebisen skrika och då kan du inte sova. Det acceptetade hon.

• Rani

Kolla om han kan tänka sig att sova på en madrass på golvet i ert rum.

Svar på tråden 2,5 åring vägrar sova själv...