• Anonym (astma)

Astma, normalt att ta så mycket medicin?

Hej!

Har som sagt astma och just nu väldigt jobbigt med andningen eftersom jag är förkyld. Enligt läkaren ska jag ta bufomix 2 x 3, ventoline vid behov däremellan - vilket blir några gånger varje dag, utöver detta även lepheton. Trots all medicin har jag ändå ansträngd andning. I mina öron låter det som väldigt mycket luftrörsvidgande, vad tycker ni?

• Svar på tråden Astma, normalt att ta så mycket medicin?
  • Nickolina
    Anonym (astma) skrev 2015-12-15 11:28:13 följande:

Hej!

Har som sagt astma och just nu väldigt jobbigt med andningen eftersom jag är förkyld. Enligt läkaren ska jag ta bufomix 2 x 3, ventoline vid behov däremellan - vilket blir några gånger varje dag, utöver detta även lepheton. Trots all medicin har jag ändå ansträngd andning. I mina öron låter det som väldigt mycket luftrörsvidgande, vad tycker ni?

Har du håll i ryggen?
    Isåfall har du definitivt ansträngd andning och bör kolla lungorna.

Man kan få inflammerade lungor utan att ha bakterielll lunginflammation. Du kan behöva en kortisonkur i tablettform.
  • Anonym (astma)
    Snövits skrev 2015-12-15 15:55:46 följande:

Jag tycker det låter lite för lite om du ändå har ansträngd andning...

För lite med tanke på att jag tycker det är svårt att andas ändå, ja, tycker dock det känns som väldigt mycket medicin om man ser till mängden som jag tar. Har haft kortisontabletter hemma till dessa tillfällena men de är slut och med annan läkare så är det inte så lätt att få. För bara en månad sen tog jag endast ventoline vid behov och nu allt detta.
  • Anonym (astma)
    Nickolina skrev 2015-12-15 17:45:54 följande:

Har du håll i ryggen?

Isåfall har du definitivt ansträngd andning och bör kolla lungorna.

Man kan få inflammerade lungor utan att ha bakterielll lunginflammation. Du kan behöva en kortisonkur i tablettform.

Håll? Får "hållsmärtor" i både sida och rygg emellanåt. Vet dock inte om det räknas som samma?

Läkaren jag träffa vägra skriva ut kortisontabletter till mig eftersom jag är för frisk, enligt denne. Lungorna låter fint, som alltid när jag blir dålig, jag mår inte lika fint.
Svar på tråden Astma, normalt att ta så mycket medicin?