• Anonym (karro)

Firar ni jul med släkten eller inte?

Hur brukar ni fira jul, firar ni med släkten eller inte? Ser ni fram emot det eller skulle ni vilja ändra på nåt?

Varje gång det närmar sig jul önskar jag att jag umgicks med min släkt. Jag har så många vänner och bekanta som alltid samlas med släkten kring högtider och födelsedagar och firar tillsammans 15-20 personer i en enda härlig röra. Det är stora julbord, massor av god mat och umgänge och alla känner varandra. Själv är jag enda barnet, och under min uppväxt har vi nästan alltid firat jul bara mamma, pappa och jag ensamma. Ibland har min morbror och hans fru varit med på ett hörn, men det är allt. Trots det har vi en stor släkt, men vi umgås aldrig och har aldrig gjort det heller. Ett enda släktkalas har vi haft, när jag var 6 år, som jag knappt minns.

Det känns som om något fattas, när man inte har släktumgänge över huvudtaget. En slags rotlöshet, som att man inte hör hemma nånstans. Värst är väl när jag tänker på vår ofödda dotter, som inte heller kommer att få ha såna där stora, mysiga släktsammankomster, det hade jag verkligen önskat att hon skulle få ta del av. Våra släktingar har ju sina egna traditioner och egna nära och kära dom samlas hos på högtiderna, så det är inte världens lättaste att plötsligt försöka uppta kontakt med släkt man inte sett eller hört av på 20 år.

I år, som alla andra år sedan jag flyttade hemifrån och blev "vuxen", kan jag och sambon välja mellan att fira jul hos mina föräldrar eller hos svärföräldrarna. Ingen av dom har släktfirande utan firar själva, så vi är "ensamma" vart vi än åker. Hade önskat att det var annorlunda.
  • Svar på tråden Firar ni jul med släkten eller inte?
  • Anonym (Tess)

Har ni inga riktigt nära vänner?

Kolla om ni kan fira med dom, skapa er egen "släkt" med människor ni väljer och tycker om, skit i biologin om de inte funkar

Jag ska fira med mina systrar och bröder, deras respektive och en systerdotter, min sambo och vårat barn

Inga äldre eller från sambons släkt

Tycker de ska bli jättemysigt och lagom

Vi brukade ha såna där massiva släktjular när jag var liten, de var kul men påfrestande, sååå mycket folk och ljud.. sen skildes värdparet och sen dess har vi knappt träffats..

• Shadowcat

Vi brukar fira med min pappas bröder (med familjer) mitt på dagen och sedan efter Kalle så firar vi bara familjen. Vi har tur så maken familj (mamma, pappa och bror) har alltid kommit upp till oss till jul så då firar vi alltså med både min och makens familj efter kalle.

kanske ni kan göra liknande att båda familjerna firar tillsammans?

• sextiotalist

Vi firar med min syster och troligen blir vi kring 10-11 stycken och då är det två endabarn. Ok grabben har två betydligt äldre syskon, men är i vardagen enda barnet.

• london

Bjud hem era föräldrar och eventuella syskon till er så blir ni fler och kan börja skapa nya traditioner!

Ha "uppesittarkväll" dagen innan julafton och bjud in folk till er, familj, vänner, grannar. Eller gör det på annandagen. Man kan skapa sina egna traditioner!

• Duckan

Absolut ja. Vi kajkar runt i tre dagar för att hinna fira/träffa alla.
    Just i år är vi hos min bror på julafton (fruns familj och våra föräldrar är också där). På juldagen är vi hos svärfar med dennes fru, alla syskon och syskonbarn. Sen blir det vår lilla familj med svärmor den 27:e.

• Anonym (karro)
    Intressant att höra hur olika ni firar! Låter så himla mysigt.

I mitt fall så, visst har vi funderat på det där med att bjuda in mina och hans föräldrar åtminstone, men ingen av oss är 100 på att det skulle funka. Hans föräldrar är nämligen rätt kristna av sig och håller på traditionen att läsa ur bibeln, be böner och så. Tv tittar de inte ens på under julen o.s.v. Mina föräldrar är inte alls såna, de tittar alltid på Kalle och så, och hade nog inte trivts med ett kristet julfirande helt plötsligt. Det känns lite som 50-50 om det blir katastrof eller bra.. Eller kanske närmare 30-70 på att det blir katastrof..

Vänner hade vi gärna firat med, men "tyvärr" har alla sina egna familjer och släktsammankomster de åker till under julen dom också.
  • Anonym (nn)

Vi skulle fira med släkten ja. Nu vet jag inte längre. Allt blir bara skit när man försöker nåt. Förlåt att jag drar ner tråden med mitt negativa tänkande :)

• london
    Anonym (karro) skrev 2015-12-15 16:37:42 följande:
    Intressant att höra hur olika ni firar! Låter så himla mysigt.

I mitt fall så, visst har vi funderat på det där med att bjuda in mina och hans föräldrar åtminstone, men ingen av oss är 100 på att det skulle funka. Hans föräldrar är nämligen rätt kristna av sig och håller på traditionen att läsa ur bibeln, be böner och så. Tv tittar de inte ens på under julen o.s.v. Mina föräldrar är inte alls såna, de tittar alltid på Kalle och så, och hade nog inte trivts med ett kristet julfirande helt plötsligt. Det känns lite som 50-50 om det blir katastrof eller bra.. Eller kanske närmare 30-70 på att det blir katastrof..

Vänner hade vi gärna firat med, men "tyvärr" har alla sina egna familjer och släktsammankomster de åker till under julen dom också.
    Men tänk såhär då, dina svärföräldrar vet ju förmodligen att dina föräldrar inte är kristna (och kanske inte ni heller?!) och förstår ju antagligen att firandet inte kommer att bli som dom brukar. NI ska ju inte behöva anpassa er och bli stela och tråkiga för att ni har förutfattade meningar i hur dom "vill" ha det. Sedan, om svärföräldrarna vill läsa julevangeliet (som inte är särskilt långt) så är det väl inte hela världen, då får ju alla införa lite av sina egna traditioner och tadaa så införs en ny tradition! Den som vill titta på kalle tittar på kalle, den som inte vill behöver inte.
    Ni kan ju pitcha idén och sedan säga  t.ex "Efter att vi sett Kalle så blir det julmat, jag har förstått att ni inte brukar titta på det men jag ställer fram fika också så kan ni fika under tiden" eller något liknande.

De väljer ju om de vill komma eller inte, bestäm inte deras förväntningar åt dom. :)
  • Vestra

Uppväxt med stora släktkalas. Både mamma och pappa har 3 syskon var. Och alla har 2-4 barn var så det blev ett gäng. Och mor och farföräldrar på det. Vi firade alltid med mammas syskon, våra kusiner och så mor och farföräldrar då pappas syskon firade med sina respektives familjer.

Samma sak vid midsommar osv. Fast då brukade alla komma. Var nästan alltid hos oss.

I vuxen ålder, var det ganska sparsamma firanden ett tag. Mamma och pappa är skilda, och det blev att någon av dom åkte utomlands över jul ibland och då firade man inte så stort med den andre osv.

MEN senaste 8 åren har jag tagit tag i det där, och nu kommer både mamma, pappa deras nya, deras barn, makens syskon med familj, mitt syskon + respektive och barn óch hennes föräldrar och även hennes mormor ibland.
    Samt att någon av mammas systrar med respektive också brukar hänga på.

Så ja, stora släktkalas vid jul är helt underbart! Man är så sjukt stressad innan, men det är det värt. För man ser fram emot det året efter igen. :)

Men hela huset ska vara fullt av både barn och vuxnar o ett o annat husdjur. Orkar man inte med är det bara att gå ner i gillestugan o sätta sig i soffan och titta på brasan och ta en whiskey medans resten rusar runt på de andra 2 våningarna. Perfekt!

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Firar ni jul med släkten eller inte?