Anonym (Anna) skrev 2018-01-13 19:08:31 följande:
Detta är en gammal tråd, men oj vad jag kände igen mig i den enorma sorgen över att aldrig få bli mamma.
Min bästa vän har ett barn som är väldigt närhetstörstande, och varje gång jag hälsar på skär det som knivar i hjärtat att se det lilla barnet gosa in sig i sin mammas famn, krypa ihop och somna så, eller med sina små armar och händer runt mammans hals. Jag kommer aldrig att få uppleva det, och jag går sönder av smärtan. Jag kan ju bara fantisera om vilken mäktig känsla det är, att ha SITT EGET barn så nära. Så mycket kärlek. Ett barn som alltid finns där, som alltid kommer att behöva en. Själv är jag ensam. Ingen kille och inga barn. Det blev inte så, och det har jag accepterat, men ändå gör det så fruktansvärt ont när jag ser deras lycka och gränslösa kärlek och närhet. En stor del av mig kommer alltid att vara trasig, det här med att man aldrig fick bli mamma är inget man bara kan skaka av sig.
Vi delar sits, Anna. Jag är både rasande och förtvivlad, samtidigt som det här varit ett problem i väldigt väldigt många år för mig. Att allt aktiverats igen beror på att jag verkligen försökt sista tre åren och nu på djupet fattat att jag (såsom jag redan i 28 års ålder) befarade att jag inte skulle bli. Min partner vägrar att adoptera barn, vilket jag själv med stor glädje skulle gjort annars (och får av medicinska skäl inte göra det själv). Jag har mer frågor än svar kring hanteringen av det, men tänker att "skaka av sig" är det sista vi ska försöka göra. Jag tror det är direkt skadligt och kan leda till depression. Det här är nog en sorg som behöver kännas in i cellerna och sedan, därifrån, försöka ta ett steg åt gången framåt. Det är märkligt ohjälpsamt att själen så gärna vill något omöjligt. Och ibland blir jag faktiskt arg på all "hjälp" som finns att få och alla teorier kring hur vi ska kunna undvika att bli utan barn, för det gör också att kampen aldrig riktigt tar slut och vi inte fattar när vi borde ge upp och sörja istället. För har jag verkligen provat ALLT?? Nu menar jag inte att säga nåt som sårar alla er som faktiskt fått barn genom diverse olika behandlingar och donationer av spermier och ägg. Men. Ibland så går det inte ändå. Ibland är det ingen tröst att få tips om ännu fler "hopp", utan faktiskt att inse att det är kört.