• jennii89

Kan man bli bra på att laga mat?

Hej!
    Jag är 26 år och mamma till min snart 2- åring. 
    Jag har aldrig tidigare behövt laga ordentlig mat då jag klarat mig på snabblagad enkel spaghetti eller mackor.
    Men sen jag blev tvungen till att laga mat till mitt barn har jag insett att jag suger på det och ja har inga ideer alls vad man kan göra för maträtter till sin familj. 
    Vad lagar ni för mat under veckorna?
    Den ska vara enkel, men ändå god.... finns det några grunder i matlagningen?
    Jag kan göra: spaghetti o köttfärssås, biffar, ris och korvstroganoff...... 
    Tacksam för enkla maträtter som ja kan börja öva på och som familj uppskattar =)

• Svar på tråden Kan man bli bra på att laga mat?
  • Bertram

googla recept på nån ingridiens som du vill ha, tex kyckling. Ta ett som verkar enkelt att göra och faller dig i smaken. Till slut lär man sig basrecepten utantill och eftersom kanske man börjar exprementera lite :)

• Eleonor01

Finns massor av enkla maträtter. Finns supet många bra grupper på fb där du kan kolla på olika maträtter å sen be om recept. Vad blir det för mat idag? Är en super bra grupp. En matlagningskurs kanske hade varit bra att önska sig i julklapp :) hemkunskapsboken från skolan är super bra. Lätta recept å lätt lagat. Per morbergs blåa bok med husmanskost är klockren. Inga konstigheter å väldigt goda maträtter. Frågan är ju vad du gillar bäst. Vilket kök du gillar? Svenskt asiatiskt eller kanske mexikanskt?

• jennii89

Tack för svar hörrni!
    Jag ska kolla in Per Morbergs bok om husmanskost! Låter som min smak! ;)

• Themis

Önska dig

Vår kokbok (Coop)
    Rutiga kokboken (Ica förlag) eller
    Hemmets kokbok (Prisma)

i julklapp.

Det är standardverken i Sverige kan man väl säga och mitt ex av Vår kokbok fick jag flera år innan jag flyttade hemifrån så jag kunde börja lära mig enkla vardagsrecept.

Sen finns det många bra recept på webben,

testa www.ica.se och fliken recept så kan du skriva in en ingrediens du vill använda och få förslag på recept som använder kyckling eller pasta eller vad du nu hade tänkt dig. Finns säkert motsvarande hos Coop också.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Eleonor01
    jennii89 skrev 2015-12-15 21:33:01 följande:

Tack för svar hörrni!
    Jag ska kolla in Per Morbergs bok om husmanskost! Låter som min smak! ;)

Om husmanskost är din smak så är gruppen jag tipsade om perfekt! Tittade nu å den är hemlig men vill du ha hjälp in i den så kan jag lägga till dig om du vill?
  • Aupendi

Man behöver öva och experimentera ???? Det gäller att våga testa lite nya saker om man vill lära sig mer. Som andra sagt så kan man googla efter recept.

Och mitt råd är att inte klamra sig fast vid recepten stenhårt utan smaka av och prova sig fram till rätt mängd själv.

Jag brukar göra pastasåser av olika slag med ex kyckling/fläskfile eller bacon som huvudingrediens och lägga till ex paprika eller svamp och bara göra enkel sås genom att slå över smaksatt créme fraiche. Det är lätt och går fort. Ganska få ingredienser. Och kan varieras med olika smaker på fraichen.

• Trippelmamma76

Fiskbitar (tex lax eller torsk) i ugnen med ett lager röd eller grön pesto (finns färdig på burk bland pastasåser) på bara. Om du vill ha sås runt så blanda peston i grädde eller creme fraiche och häll över. Servera med ris, potatis eller mos etc. Det lagar jag ibland när det är bråttom. Även ajvar relish i grädde på motsvarande sätt blir gott! Prova dig fram till hur mycket smak du vill ha på!

• jennii89

Tusen tack för all tips jag har fått! Kokböckerna är definitivt något jag kommer att kolla in!
    Och Eleonor01: Jag hade gärna velat vara med i gruppen!! :)

• Eleonor01
    jennii89 skrev 2015-12-16 20:28:53 följande:

Tusen tack för all tips jag har fått! Kokböckerna är definitivt något jag kommer att kolla in!
    Och Eleonor01: Jag hade gärna velat vara med i gruppen!! :)

skicka ett meddelande till mig med ditt namn så addar jsg dig på fb å lägger till dig. Jah kunde inte skicks till dig i appen
  • Rosavansinne

Självklart kan man bli duktig på att laga mat. Det handlar om övning bara :)

Min egen favorit är "vår kokbok". Enkla och goda recept som inte kräver att man är mästerkock. Och bra variation till och med. Sen är mitt tips att skapa någon form av veckoplanering och jobba utifrån den. Då finns allting + recept hemma. :)

• Rosavansinne

Självklart kan man bli duktig på att laga mat. Det handlar om övning bara :)

Min egen favorit är "vår kokbok". Enkla och goda recept som inte kräver att man är mästerkock. Och bra variation till och med. Sen är mitt tips att skapa någon form av veckoplanering och jobba utifrån den. Då finns allting + recept hemma. :)

Svar på tråden Kan man bli bra på att laga mat?