• Ellie

sömnvanor 5 månaders

"Han ska inte somna av amning för det blir bara jobbigare stt vänja av det senare runt året"?

Kanske det blir jobbigt då. Kanske inte. Kanske du slutar amma när han är 9 månader. Kanske du ammar tills han är 3 år. Kanske det fungerar alldeles utmärkt att somna till amning nu, samt lägga av med det när du inte vill längre? Det är inte enklare att krångla med rutiner och "så ska man göra" nu än senare.

Lyssna mindre på BVC. Kör på det som fungerar för tillfället, om det så är att bära och amma till sömns. Ändra bara om det inte fungerar för dig, eller för er som familj. Inte för vad BVC säger.

Vill ni att han skall sova i spjälsäng? I så fall är det ju rätt att försöka lägga honom där, men det är inte bråttom.
    Ni kommer få tid för er själva på kvällarna snart nog.

För oss var det nog omkring 5-6 månaders ålder som barn 2 började somna för natten vid 19-tiden (vaknar sedan vid 21 och vid 22, 24 osv, men bara för att äta några minuter). Hon är nu drygt 9 månader och somnar genom att jag bär henne och ammar samtidigt. Sedan lägger jag henne i vagnen och rullar den någon minut. Efter ca 20 min sover hon så djupt att jag kan lyfta över henne i spjälsängen som står med öppen långsida intill vår säng. Någon gång efter midnatt brukar hon komma krypandes till mig och vi sover intill varandra resten av natten. Med första barnet samsov vi till ca 3 års ålder. Ammade till sömns till drygt 2 års ålder. Det fungerade utmärkt för oss. Ni får hitta det som funkar för er. Lyssna mindre på hur man "ska" göra :)

Svar på tråden sömnvanor 5 månaders