• Anonym (?)

Är min sambo spelberoende?

Hej

Min sambo har alltid gillat spel. Men sen vi blev tillsammans har han spelat (vad jag vet) inte så ofta. Kanske 2 gånger i månaden.

Här om dagen berättade han att han hade tagit ett stort lån för att betala av en skuld till en kompis. Skulden var ca 25 000 och sen har han tagit lån på ytterligare typ 85 000. Jag tror att han vill låna till spel. Men han säger att han vill unna sig saker som resor.

Kollade vårat gemensamma konto där han kontinuerligt satt in pengar. Pengar som han säger är vinster från spel. Han har bara nu den här månaden spelar för 25 000! Men han säger att det är vinster också. Men bara på ett par dagar har han spelat för 8000. Varför spar man inte pengarna om man vinner? Nej han måste tydligen fortsätta spela. Jag har sagt åt honom att detta är typiskt missbruk men det säger han att det inte är?

Hjälp!

• Svar på tråden Är min sambo spelberoende?
  • kalmarpiraten

Låna 85K kronor till resor? Vem reser han med? Med dig?

Vad beträffar ert gemensamma bankkonto. Var lite svårt att få uppfattning av dig om det minskat eller ökat på kontot!??

Spelmissbruk ska beivras och behandlas. Men å andra sidan finns det ju även proffsspelare som går plus miljontals kronor årligen. Så frågan är väl vilken grupp din man tillhör?

• Farfallos

Det han håller på med (spel - förströelse) är per definition ett missbruk för honom eftersom det har fått konsekvenser för ekonomin. Vill han inte kalla det för missbruk så spelar det ingen roll kanske. Konsekvenserna är (eller borde vara) oacceptabla för er eller dig. Du vill inte dela konto med någon som har en spelskuld på 25000 och som trots att han säger sig vara en "vinnare" behöver låna ytterligare 85000.

Du ska från och med nu kräva full insyn och trygghet vad det gäller ert gemensamma konto och ekonomi, och inte godkänna något lån. Han kan få spela hur mycket han vill för pengarna han har över när ert gemensamma (inklusive sparande) fått sitt. Vill han ut och resa så får han vänta med det tills ert sparkonto tillåter det eller hans vinster räcker till det.

• Farfallos

...och jag vill verkligen understryka att du inte ska ifrågasätta varför han inte sparar vinster eller inte kallar sitt beteende för missbruk. Du ska först och främst ställa rimliga krav för din eller er ekonomiska trygghet, för det är det som är det viktiga. Andra diskussioner riskerar bara att leda bort från det här.

Svar på tråden Är min sambo spelberoende?