• Japonica

Vad händer vid skilsmässa med vårt hus?

Jag och min make har seppat och lämnat in om skilsmässa. Men eftersom vi har barn ihop, går inte skilsmässan igenom förrän i April.

Min make bor kvar i vårt gemensamma hus, och jag har flyttat till hyresrätt. Tanken är väl att ha kvar huset ihop, tillsvidare, och så får vi se vad som händer, en av oss kanske vill bli utlöst av den andre eller så..

Men blir det någon skillnad efter att skilsmässan har gått igenom? Vi äger väl huset ihop lika mycket för det, eller "händer" det något annat som kan vara till för eller nackdel för någon av oss?

• Svar på tråden Vad händer vid skilsmässa med vårt hus?
  • Lussan5

Det händer väl ingenting.
    Eftersom Ni båda äger varsin del av huset och förmodligen har lån på huset påverkar det ingenting av Er skilsmässa.
    Precis som du säger får någon av er lösa ut den andra - när ni vill ta itu med detta.

• Japonica

Jag hoppas och tror att det är så också, får höra med banken kanske.
    Tack!

• Alfonsina

En bodelning görs oftast då skilsmässan gått igenom sas det till mig när jag skiljde mig. Vår bodelning var inte klar förrän 9 månader efter skilsmässan.

• Mårran74

Varför inte göra klart med en ordentlig bodelning?!? Vid bodelning delas det som inte är enskild egendomn mellan makarna. Den som har störst behov(eller enl. överenskommelse) av det gemensamma hemmet, kan få bo kvar och lösa ut den andre. Vill ni fortsätta att äga huset tillsammans borde det handla om att ni "samäger" det..? Detta innebär att ni som "samäger" huset måste vara överens om allt som ska ske med det, tex reparationer osv och dela på kostnader mm. Om man inte kan komma överens, så kan huset säljas på den enes begäran. Är dock inte helt säker!!! Du borde kontakta en jurist, eller liknande, för att fråga!
    Det kan bli problem senare om inte en bodelning görs ordentligt! Om en av er tex gifter om sig! Skulle den som gift om sig avlida så kan den nye maken ha arvsrätt i huset(om inget avtal om enskild egendom finns)... Detsamma gäller för kommande "särkullsbarn", de har ju också rätt att ärva(och ev.få ut sin del i huset DIREKT)...
    Det är ju nästan alltid känsligt med nya makar, barn osv, efter en skilsmässa! Det tar förmodligen lång tid att "komma över" det hela och om någon av er går vidare och träffar någon ny eller liknande, så kan ju konflikter uppstå. I det läget spelar det nog ingen roll hur överens man var från början?!? Är det inte bättre att göra klart alllting(ekonomiskt osv) så att det gemensamma livet avslutas och sedan kan man utgå från det läget i den fortsatta relationen?!?

• Japonica

Hmm, nu lät det plötsligt jobbigare.
    Läget är som sådant, att jag tror det blir tufft ekonomiskt, för min exmake, att lösa ut mig ur huset. Och eftersom jag inte tänker köpa något nytt för stunden, då lär väl jag bara få pröjsa en massa skatt, om jag blir utlöst och blir sittande med en massa kulor?

Och eftersom det bästa för barnen (och honom) är att behålla huset (jag vill inte ha det), så vill jag inte göra det förrän jag verkligen behöver sas.

Men vad blir skillnaden egentligen? Det finns ju folk som delar hus, som sommarstugor och liknande, med andra än äkta makar? Så länge inte han gifter om sig, kan det krångla sig ändå, då?

Svar på tråden Vad händer vid skilsmässa med vårt hus?