• Anonym (Arrrrghh!)

Tips om 5-åring som bryter ihop varje gång han ska tvätta händerna

Vi har en 5-åring här hemma som har väldigt starka aversioner mot att tvätta händerna. Vi kräver att han tvättar händerna: efter förskolan, efter toabesök och efter maten (han kladdar en hel del).

Efter förskolan är det oftast inga problem. Men efter maten ska han oftast skrika och grina över detta och efter toabesöken är det störst problem. T.o.m. så att han håller sig och vägrar gå på toa för att slippa tvätta händerna efteråt. Ibland skriker han om att vi ska hålla i snoppen så att han ska slippa tvätta sig, eller att vi ska tvätta åt honom. Vi gör inget av detta, vilket leder till halvtimmes långa utbrott och skrik.

Tips?

• Svar på tråden Tips om 5-åring som bryter ihop varje gång han ska tvätta händerna
  • Anonym (Haha)

Förlåt men det var roligt. Ge honom en peng varje gång han tvättar händerna.

• Anonym (Arrrrghh!)
    Anonym (Haha) skrev 2015-12-18 18:29:11 följande:

Förlåt men det var roligt. Ge honom en peng varje gång han tvättar händerna.

Ja...när lite tid har passerat så är det väl egentligen ganska komiskt. Men i skarpt läge är det allt annat än roligt. Puh! Och för honom är det ju blodigt allvar och prestige (antar jag?).

Men ditt tips är alltså muta?
  • mammatilltretrollsnart

Kan han sätta ord på vad som är jobbigt med att tvätta händerna? Att bli våt, torka...? Kanske upplever han vekligt obehag av momentet (inte bara trots).
    Kan ni erbjuda att välja mellan att tvätta vanligt eller med våta tvättlappar så får han alternativ :).

• mammatilltretrollsnart

Kan han sätta ord på vad som är jobbigt med att tvätta händerna? Att bli våt, torka...? Kanske upplever han vekligt obehag av momentet (inte bara trots).
    Kan ni erbjuda att välja mellan att tvätta vanligt eller med våta tvättlappar så får han alternativ :).

• upotek

Kanske vill han tvättade händerna själv? Köp någon rolig tvål så blir det nog roligare. Haft samma problem.

• Tow2Mater

Men låt honom slippa om han bara hållit i snoppen för o kissa. Och så kan ni torka honom om han bajsat. Problem solved.

• Anonym (Arrrrghh!)
    mammatilltretrollsnart skrev 2015-12-18 18:51:59 följande:

Han tycker att det är tråkigt, jobbigt och tar av hans lektid (men har ser inte det ologiska i att det tar mer tid att bråka om det.).
    Våtservetter kanske kan vara något att prova förstås. Tack.
  • Anonym (Arrrrghh!)
    upotek skrev 2015-12-18 19:56:36 följande:

Kanske vill han tvättade händerna själv? Köp någon rolig tvål så blir det nog roligare. Haft samma problem.

Fast vi låter honom ju tvätta själv (vilket han inte vill). Han är ju fem år.
  • Anonym (Arrrrghh!)
    Tow2Mater skrev 2015-12-18 21:17:26 följande:

Men låt honom slippa om han bara hållit i snoppen för o kissa. Och så kan ni torka honom om han bajsat. Problem solved.

Fast att tvätta händer efter toabesök tycker jag är viktigt. Jag väljer mina strider, men detta är viktigt. I synnerhet när det handlar om ett förskolebarn, med tanke på att det går magsjukor på förskolan titt som tätt.
  • Anonym (A)

Rolig tvål kan hjälpa. Min 4-åring tvättar hellre händerna med pepparkakstvål än vanlig tvål.

Ibland får jag lyfta upp henne på toaletten, för att hon ska undvika att röra något, så att hon inte måste tvätta händerna...

Våtservetter kan nog vara en bra idé.

• FuckGoggleAskMe

Starta en tavla och klistra en guldstjärna för varje tvätt. 5 stjärnor ger en glass, eller liknande. Jag har alltid berättat för min son om hur sjuk man blir om man inte tvättar händerna. Om en kompis var sjuk har jag sagt att han säkert inte varit noga med att tvätta händerna, vad trist, nu får kompisen inte leka. Faktiskt får man mer tid att leka om man tvättar händerna. Har också beskrivit de pyttesmå bajsbakterierna, som gärna vill in i munnen och göra barn sjuka, via något barnet äter med händerna. Kan du inte uppmuntra honom att diska lite efter varje toalettbesök eller efter maten? Diska brukar ju vara superroligt, man tar ljummet vatten, obegränsat med diskmedel, lite dinosaurier eller roliga gubbar att diska, plus plastteservis. En timma senare får man ju byta kläder, torka golvet osv, men dom lär sig ju i alla fall att hålla på med vatten.

Svar på tråden Tips om 5-åring som bryter ihop varje gång han ska tvätta händerna