• Tavergyl

Tavergyl - Medicin sökes!

Min sambo har en enorm gravidklåda och jag är mycket orolig för henne. Symtomen är exakt dessa: 

www.1177.se/Dalarna/Tema/Gravid/Graviditeten/Komplikationer-och-besvar/Klada-under-graviditeten/

Vi har varit till läkare 4 ggr, men inte fått någon medicin som hjälper. Inga prover har visat på förhöga värden heller. Sist vi var där fick vi Tavergyl utskrivet men det finns inte att få tag på då det är problem med tillverkningen. Ingen ersättnings medicin finns. Vi är i V.32 och har haft problem hela tiden men klådan förvärras. 

Min fundering, KAN det finnas någon som har Tavergyl hemma och som inte behöver medicinen? Gör inget om medicinen är gammal. Snälla - återkom då till mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-19 16:26
    Medicinen heter TAVEGYL och inget annat. Sorry!

• Svar på tråden Tavergyl - Medicin sökes!
  • Milleman

Vi har fått höra att Tavegyl inte tillverkas längre. Varför fick hon inte Aerius?

• Februari16

Har man tagit leverstatus på henne? Extrem klåda under graviditeten kan vara orsakat av hepatos, alltså förhöjda nivåer av gallsyror.

• Milleman

Ersättningsmedicin vi fått istället för tavegyl är just Aerius. Inte mot gravidklåda dock men det ska verka på samma sätt.

• Tavergyl

Jepp, vi har tagit prover ett antal ggr men inga förhöjda värden.

Intressant att ersättningsmedicin finns, märkligt att man skall behöva berätta det för läkaren..

Har du blivit hjälpt av den?

• Milleman
    Tavergyl skrev 2015-12-19 17:13:09 följande:

Intressant att ersättningsmedicin finns, märkligt att man skall behöva berätta det för läkaren..

Vi har den som sagt inte till graviditetsbesvär utan till nässelutslag med klåda. Tavegyl var väl snäppet bättre. Men Aerius är det vår son får på akuten när vi åker in.
    Kan det vara så att man inte får ta Aerius som gravid? Kolla i fass.
  • Eleonor01
    Tavergyl skrev 2015-12-19 17:13:09 följande:

Finns inga ersättningsmediciner när man är gravid!! Tavegyl är det msn får vid graviditet. Jag har kronisk urtikaria å äter kortison istället för tavegyl som visst det fortfarande tillverkas. Graviditetsklåda syns på proverna å är de negativa så e det inte det. Kontakta dock läkaren på Mvc för vidare hjälp
  • Tavergyl
    Eleonor01 skrev 2015-12-19 17:42:09 följande:
    Finns inga ersättningsmediciner när man är gravid!! Tavegyl är det msn får vid graviditet. Jag har kronisk urtikaria å äter kortison istället för tavegyl som visst det fortfarande tillverkas. Graviditetsklåda syns på proverna å är de negativa så e det inte det. Kontakta dock läkaren på Mvc för vidare hjälp
    I vissa fall kan man tydligen få Tavegyl enbart mot klådan, så det är därför jag söker denna medicin.
  • anaconda

Hade precis som din fru förra grav, eller de kom 3 dagar innan dottern föddes o höll i sig någon månad efter fl, fick oxå tavegyl men de hjälpte inte häller!! Inget hjälpte alls, fick massa olika krämer, piller allergi mediciner men inte nåt hjälpte o de va hemskt! Tog oxå alla prover man kan tänka sig mm men allt visade normalt, fast nåt va fel! Klia/rev sönder mig totalt!

• Kasperina

Sedan drygt tre år tillbaks är Aerius godkänt för användning under graviditet.
    När jag var gravid 2008 var jag tvungen att byta till Tavegyl, men 2012 kunde jag ta Aerius. Min allergiläkare sa i februari 2012 att rekommendationerna precis ändrats. Både Tavegyl och Aerius är antihistamin mot allergiska reaktioner, men Aerius har färre bieffekter, man blir tex inte lika trött av dem som av Tavegyl. De är även lite mer snabbverkande och fungerar bättre.
    Vilket förmodligen är anledningen till att de lagt ner tillverkningen av Tavegyl.

• Tavergyl
    Kasperina skrev 2015-12-19 23:04:41 följande:

Sedan drygt tre år tillbaks är Aerius godkänt för användning under graviditet.
    När jag var gravid 2008 var jag tvungen att byta till Tavegyl, men 2012 kunde jag ta Aerius. Min allergiläkare sa i februari 2012 att rekommendationerna precis ändrats. Både Tavegyl och Aerius är antihistamin mot allergiska reaktioner, men Aerius har färre bieffekter, man blir tex inte lika trött av dem som av Tavegyl. De är även lite mer snabbverkande och fungerar bättre.
    Vilket förmodligen är anledningen till att de lagt ner tillverkningen av Tavegyl.

Riktigt bra info, tack så mycket! Förstår inte varför inte läkaren skrev ut detta istället..
  • Mupo

Fel. Tavergyl tabletter är inte borta från marknaden men de är restnoterade hos leverantören och kan inte beställas. Flytande Tavegyl finns däremot inte längre.

Aerius/desloratadin är också antihistamin men de är inte utbytbara. Desloratadin är inte klådstillande på samma sätt, Tavegyl är mer ospecifikt och tröttheten är en just en av de effekter man vill ha. Mer lika är Atarax och faktiskt Propavan som också är antihistaminer. Atarax är dock inte godkänd vid graviditet och Propavan används som sömnmedel.

(Min personliga erfarenhet är att Tavegyl inte funkar något vidare vid leverklåda. Jag har haft hepatos vid alla mina tre graviditeter)

Svar på tråden Tavergyl - Medicin sökes!